توسعه ۲۹ مگاواتی نیروگاه‌های تجدیدپذیر اصفهان نماد خودباوری

استان اصفهان تامین‌کننده حدود ۹ درصد برق شبکه سراسری کشور است

احداث، توسعه و افزایش ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر اصفهان به حدود ۲۹ مگاوات در هشت سال اخیر نماد خودباوری و تلاش متخصصان و مهندسان ایرانی است که ضریب اطمینان تامین انرژی برق پایدار را در استان افزایش داده است.

به گزارش «انرژی امروز» از خبرگزاری ایرنا، تولید انرژی برق زیربنای توسعه و پیشرفت در صنایع، شهرنشینی، کشاورزی و دیگر بخش‌های کشور به شمار می‌رود که افزایش روز افزون تولید آن می‌تواند به تکاپوی بیشتر صنعت، رونق کشاورزی و بهبود و رفاه مردم منجر شود.

دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه توسعه زیرساخت‌های مرتبط با صنعت برق و توسعه روز افزون نیروگاه‌ها تلاش کرد و در یکی از بخش‌های مهم، توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و استفاده از انرژی‌های پاک را مدنظر قرار داد.

افزایش بهره وری فعالیت نیروگاه‌های مختلف در کشور از جمله مواردی بود که وزارت نیرو بیش از قبل به آن بها داد و با کوشش مضاعف در این زمینه دستاوردهایی به جا گذاشت.

استان اصفهان در زمین صنعت از جمله پیشتازان کشور محسوب می‌شود و در صنعت تولید برق توانسته در ابعاد مختلف به دستاوردها و پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای دست پیدا کند.

در زمان حاضر ظرفیت عملی تولید برق نیروگاه بخاری دولتی اصفهان ۸۲۰ مگاوات شامل نیروگاه اصفهان، نیروگاه گازی دولتی اصفهان ۴۰ مگاوات شامل نیروگاه هسا، نیروگاه‌های بخاری واگذار شده و خصوصی اصفهان یک هزار و ۹۶۱ مگاوات شامل نیروگاه‌های شهید منتظری، فولاد مبارکه و ذوب آهن، نیروگاه‌های گازی خصوصی و BOT (ساخت، بهره‌برداری و واگذاری) اصفهان یک هزار و ۳۴ مگاوات شامل نیروگاه جنوب اصفهان و نیروگاه کاشان، نیروگاه‌های سیکل ترکیبی خصوصی اصفهان ۴۱۰ مگاوات شامل نیروگاه زواره، نیروگاه‌های آبی دولتی اصفهان یکهزار و ۹۵ مگاوات شامل نیروگاه‌های سد زاینده‌رود است.

جمع کل برق تولیدی استان اصفهان پنج هزار و ۳۶۰ مگاوات در حالت ایده آل و بدون محدودیت‌های ورودی مانند تامین آب، سوخت و قطعات یدکی است و توان فعلی به‌دلیل محدودیت‌های موجود کمتر از این مقدار است.

اصفهان تامین کننده ۹ درصد برق ایران

استان اصفهان تامین‌کننده حدود ۹ درصد برق شبکه سراسری کشور و نیروگاه‌های آن دارای اهمیت بسیاری در تامین برق مطمئن و پایدار مورد نیاز شبکه سراسری برق است بنابراین دستیابی به دانش فنی برای تولید قطعات و تجهیزات مورد نیاز این نیروگاه‌ها و تعمیرات اساسی آنها جایگاه ارزشمندی در صنعت برق کشور دارد.

افزایش تولید انرژی برق یکی از دستاوردهای اصفهان در طول فعالیت دولت یازدهم و دوازدهم با وجود محدودیت‌هایی مانند مصرف انرژی گاز و آب است برای مثال بطوریکه تولید برق در نیروگاه‌های استان در سه ماه نخست سال گذشته نسبت به مدت مشابه قبل از آن با افزایش ۱۵ درصد به ۶ هزار و ۴۰۰ گیگاوات ساعت انرژی الکتریکی رسید.

افزایش تولید برق اصفهان نماد تلاش و پشتکار

نیروگاه‌های شهید منتظری، کاشان و زواره در فصل بهار گذشته به ترتیب ۲ هزار و ۸۹۵، ۷۳۰ و ۶۳۷ گیگاوات ساعت تولید برق داشتند، و بر اساس محاسبات انجام شده این نیروگاه‌ها با افزایش تولید ۱۰، ۵۶ و ۲۰ درصدی در این زمان نسبت به مدت مشابه قبل از آن مواجه بودند.

بر اساس آمار و اطلاعات اخذ شده از شرکت برق منطقه ای اصفهان، توسعه زیرساخت ها و طرح‌های زیربنایی صنعت برق در سال‌های اخیر در دولت یازدهم و دوازدهم بطور چشمگیری رشد یافته است و این روند تا پایان دولت فعلی و پایان امسال ادامه خواهد داشت.

۲۸.۹۴ مگاوات تولید برق از نیروگاه­‌های تجدیدپذیر اصفهان

بنا به اظهارات مدیرعامل شرکت برق منطقه ای اصفهان اکنون ظرفیت نیروگاه­های تجدیدپذیر احداث شده در استان اصفهان ۲۸.۹۴ مگاوات است که این نیروگاه ها ۱۴.۴۵ مگاوات نیروگاه خورشیدی، ۲.۸ مگاوات نیروگاه برق آبی، ۰.۶۶ مگاوات نیروگاه بادی و ۱۱.۰۳ مگاوات سامانه‌­های خورشیدی محدود به ظرفیت انشعاب مشترکان را شامل می‌شود.

رسول موسی رضایی خاطرنشان کرد: اکنون تعداد نیروگاه­‌های خورشیدی پشت­‌بامی (کوچک مقیاس) نصب شده در استان اصفهان ۵۷۹ سامانه است و پیش­ بینی می‌شود­ این عدد تا پایان سال به ۷۰۰ سامانه برسد.

وی اضافه کرد: کاهش آلودگی هوا از اصلی ترین مزایای استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر است و این امر باعث کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای که تاثیرات ملی و جهانی دارد.

افتتاح ۲ نیروگاه خورشیدی و ۲ پست انتقال برق اصفهان در یک روز

ذکر این نکته ضروری است که از جمله اقدامات موثر وزارت نیرو برای توسعه صنایع مرتبط با این وزارتخانه از جمله برق، ایجاد پویش #هرهفته_الف_ب_ایران بود و در قالب این پویش شمار طرح‌ها از سال ۹۸ تاکنون بطور فزاینده‌ای پیش رفت و در جدیدترین اقدامات در این پویش بر همین بهره برداری از ۲ نیروگاه خورشیدی و ۲ پست انتقال برق اصفهان هفته قبل در قالب هفته سوم طرح ملی پویش الف- ب- ایران با اعتباری بالغ بر ۵۵ میلیارد تومان با حضور ویدئو کنفرانسی وزیر نیرو آغاز شد.

نیروگاه خورشیدی یک مگاواتی طالخونچه واقع در شهرستان مبارکه با هزینه‌ای بالغ بر هشت میلیارد تومان با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با هدف تولید تجمعی یک میلیون و ۷۵۲ هزار کیلو وات ساعت انرژی الکتریکی احداث و به مرحله بهره برداری رسید.

صرفه جویی در مصرف ۵۰۰ هزار متر مکعب گاز طبیعی سوخت، ۳۸۵میلیون لیتر صرف جویی در مصرف آب و انتشار نیافتن ۲ هزار و ۱۰۰ تن گازهای گلخانه‌ای در سال، اشتغال زایی ۱۲ نفر مستقیم و ۳۰ نفر غیر مستقیم از جمله مزایای این پروژه به شمار می‌رود.

این نیروگاه در زمینی به مساحت ۲ هکتار با ۳ هزار و ۱۱۴ صفحه (پنل) خورشیدی ۳۲۵ واتی با برند TRUNSUN TSP-۷۲ و مدل پلی کریستال و۱۳ عدد اینورتر مدل SMA SHP-۷۵ به ظرفیت ۷۵ کیلووات احداث شده است.

مصرف بهینه انرژی رویکرد طرح‌های برق اصفهان

همچنین به طور همزمان نیروگاه خورشیدی یک مگاواتی زاد افشار در تیران و کرون با هدف تولید تجمعی یک میلیون و ۷۵۲ هزارکیلووات ساعت انرژی الکتریکی با سرمایه گذاری بالغ بر هشت میلیارد تومان توسط بخش خصوصی وارد مدار تولید شد.

صرفه جویی در مصرف ۵۰۰ هزار متر مکعب گاز طبیعی سوخت، ۳۸۵میلیون لیتر صرف جویی در مصرف آب، انتشار نیافتن ۲ هزار و ۱۰۰ تن گازهای گلخانه‌ای و اشتغال زایی ۱۲ نفر مستقیم و ۳۰ نفر غیر مستقیم از مزایای این پروژه است.

نیروگاه یاد شده در ۲ هکتار زمین ایجاد شده و دارای ۴۶۸ پنل خورشیدی ۳۲۵ و ۳۳۵ واتی با نشان (برند) و مدل Znshine۳۲۵ -Risen۳۳۵-Csun و ۳ عدد اینورتر مدل Huawei به ظرفیت ۱۴۰ کیلووات است.

تداوم گسترش پست‌های برق استان

خط چهار مداره ۶۳ کیلوولت منشعب از پست ۴۰۰ به ۶۳ کیلوولت هَسنیجه به طول ۲۰ کیلومتر مدار و تعداد ۳۰ عدد دکل با هدف تامین برق پایدار و مطمئن برای مشترکان صنعتی و تغذیه پست‌های ۶۳ کیلوولت شهرک صنعتی علویجه، سیمان ساروج، هسنیجه با هزینه ای معادل ۱۵میلیارد تومان سومین طرح از پروژه‌های مورد اشاره است.

پست ۴۰۰ به ۶۳ کیلوولت هسنیجه با اعتباری معادل ۳۲۰ میلیارد تومان در زمینی به مساحت ۱۹ هکتار با دو قسمت ۴۰۰ و ۶۳ کیلوولت در مجاورت شهرک بزرگ صنعتی اصفهان ،یکی از پروژه های مهم و زیربنایی صنعت برق این منطقه است که دی سال گذشته به بهره برداری رسید.

خط ۴ مداره ۶۳ کیلوولت منشعب از پست ۴۰۰ به ۶۳ کیلوولت سپاهان به طول ۲۰ کیلومتر مدار و ۳۰ عدد دکل با هدف تامین برق پایدار و مطمئن برای مشترکان صنعتی و تغذیه پست‌های ۶۳ کیلوولت جاده نایین و لاله هسنیجه با هزینه ای معادل ۱۵میلیارد تومان طرح دیگری است که در همین باب افتتاح شد.

پست ۴۰۰ به ۲۳۰ و ۴۰۰ به ۶۳ کیلوولت سپاهان در مجاورت فرودگاه در شمال شرق اصفهان در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار احداث شده و با ظرفیت ۸۰۰ مگاولت آمپر در سه سطح ولتاژ ۴۰۰، ۲۳۰ و ۶۳ کیلوولت به عنوان یکی از بزرگترین ایستگاه‌های برق ۴۰۰ کیلوولت منطقه و از پروژه های راهبردی و ملی صنعت برق کشور محسوب می‌شود.

همچنین احداث ۲ بی(اصطلاحی در عملیات توزیع و تامین برق) ۶۳ کیلوولت در پست ۶۳ به ۲۰ کیلوولت شهرستان فارسان در استان چهارمحال و بختیاری جهت تغذیه پست ۶۳ به ۲۰ کیلوولت دشتک و با هدف تامین برق پایدار برای مشترکان صنعتی و تجاری و تغذیه پست دشتک با هزینه ای معادل ۹ میلیارد تومان به تلاش شرکت برق منطقه ای اصفهان انجام شد.

در این پیوند مدیرعامل برق منطقه‌ای اصفهان اظهارداشت: این روزها صرفه جویی در مصرف انرژی از مباحث مهم و اساسی محسوب می شود و از سوی دیگر تامین پایدار انرژی جدی است.

موسی رضایی اضافه کرد: طرح هایی که در قالب پویش #هرهفته_الف_ب_ایران از خصوصیات مورد اشاره برخوردار است و بویژه سعی شده به مناطق روستایی و صنعتی بیشتر توجه شود.

وی ادامه داد: اجرای دیگر طرح‌های زیربنایی از جمله اولویت های این شرکت در سال جاری خواهد بود.

همچنین معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان در این ارتباط گفت: این پویش گام مثبتی برای اجرا و افتتاح طرح‌های مختلف و افزایش اشتغال زایی است.

حجت الله غلامی افزود: اینگونه پویش‌ها رقابتی سالم بین دستگاه‌های اجرایی و همچنین استان‌ها به وجود می‌آورد و می‌تواند الگوی مناسبی برای سایر نهادهای کشور باشد.

وی با اشاره به اهمیت تامین انرژی در استان اصفهان خاطرنشان کرد: ایجاد نیروگاه خورشیدی منطقه هَرَند در شرق اصفهان، توسعه نیروگاه شهید محمد منتظری و توسعه دیگر زیرساخت‌ها از جمله دیگر مواردی است که برای این منطقه اهمیت دارد.

از سوی دیگر در قالب همین پویش از ۲۶ پروژه‌ای که زمستان سال قبل در دستور کار پویش الف_ب_ایران قرار گرفت، ۹ پروژه به اصفهان اختصاص داشت، اعتبار این طرح‌ها حدود ٨٠٠ میلیارد تومان اعلام شده و پروژه‌ها شامل ایستگاه‌های توزیع، اتصالات فوق توزیع، اتصالات انتقال و یک نیروگاه مقیاس کوچک بود.

تامین برق صنایع اصفهان با هدف بهبود کسب و کار

ایستگاه ۴۰۰ به ۶۳ کیلوولت هسنیجه(از توابع مهردشت شهر علویجه در شمال غربی استان)، ایستگاه ۲۳۰ به ۶۳ کیلوولت شهرستان لنجان، ایستگاه سیار ۶۳ کیلوولت شهر گز، ایستگاه سیار ۶۳ کیلوولت شهرک صنعتی بزرگ اصفهان از جمله این طرح‌ها بود، بخشی از اتصالات فوق توزیع پست کهندژ، اتصالات انتقال پست هسنیجه، اتصالات انتقال لنجان و بخشی از اتصالات فوق توزیع پست لنجان دیگر طرح‌ها را شامل شد.

پست ۴٠٠ به ۶۳ کیلوولت هسنیجه با اعتباری معادل ۳۲۰ میلیارد تومان در زمینی به مساحت ١٩ هکتار با ۲ قسمت ۴٠٠ و ۶٣ کیلوولت در مجاورت شهرک بزرگ صنعتی اصفهان یکی از پروژه‌های مهم و زیربنایی صنعت برق بود.

این پست یکی از پنج پستی است که با اعتبار بانک توسعه اسلامی و با هدف افزایش پایداری شبکه سراسری، کاهش افت ولتاژ مصارف صنعتی، تامین دیماند(تقاضای برق) مصرفی متقاضیان و مشترکان منطقه شمال اصفهان و افزایش قابلیت اطمینان برق رسانی به مشترکان به بهره برداری رسید.

ظرفیت پست لنجان ۳۲۰ مگاولت آمپر است در این پروژه که در مساحتی بالغ بر ۶.۲۵ هکتار در غرب اصفهان و در مجاورت شهرک صنعتی فولاد احداث شده ۲۸۰ میلیارد تومان هزینه شد.

این پست با هدف افزایش پایداری شبکه و تامین دیماند مصرف متقاضیان و مشترکان منطقه مرکزی اصفهان و تغذیه پست‌های ۶۳ فولاد آلیاژی، نوید منگنز، فولاد سپهر، شهرک فولاد، خمیر و کاغذ اترک، آجر نسوز آذر و زرین خودرو احداث شد و قابلیت اطمینان برق رسانی و تامین برق شهرک‌های صنعتی مجاور را دارد.

اعتبار بهره برداری از پست سیار شهر شهر گز در شمال اصفهان ۱۰ میلیارد تومان اعلام شده و قابلیت تامین برق مشترکان صنعتی کشاورزی تجاری و خانگی را دارا است.

با توجه به نیاز روز افزون استفاده از انرژی برق به خصوص در بخش صنعت و شهرک‌های صنعتی، تقاضای افزایش خرید بار مصرفی در شهرک بزرگ صنعتی اصفهان وجود داشت و بهره‌برداری از پست شهرک بزرگ صنعتی اصفهان که برای آن ۱۰ میلیارد تومان هزینه شد اکنون قادر است نیاز این بخش را مرتفع کند.

همچنین پروژه‌های اتصالات فوق توزیع با هدف تامین برق و قابلیت مانور و پایداری شبکه برق احداث شد.

بهره برداری از نیروگاه کوچک با ظرفیتی قابل توجه

هزینه ساخت این نیروگاه ۱۰ مگاواتی بالغ بر ۱۱۲ میلیارد تومان و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی اعلام شد.

عملیات ساختمانی نیروگاه مذکور از سال ۹۰ و در حوالی شهرک امیرکبیر آغاز شد و در سال ۹۳ به اتمام رسید و با اتمام ساختمان طرح یاد شده خرید ماشین‌آلات نیروگاه با عقد قرارداد با بانک مربوطه جهت تأمین منابع مالی انجام و اجرای شبکه گازرسانی به طول سه کیلومتر و احداث ایستگاه گاز پنج هزار متر مکعبی آغاز شد.

استان اصفهان با ۲۴ شهرستان و بیش از پنج میلیون نفر جمعیت نزدیک به سه میلیون مشترک برق، بیش از ۹ هزار واحد تولیدی کوچک و بزرگ با سرمایه ۲۲۱ هزار میلیارد ریال و اشتغال ۲۶۳ هزار نفر، حدود ۸۴۰ معدن در حال بهره برداری با سرمایه گذاری بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال و حدود ۱۸۰ هزار واحد صنفی دارد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن