توقف صادرات نفت منطقه خودمختار کردستان پس از پیروزی عراق در پرونده داوری علیه ترکیه

یک مقام نفتی به رویترز گفت که عراق روز شنبه صادرات نفت خام از منطقه نیمه خودمختار کردستان و میادین شمالی کرکوک را پس از پیروزی این کشور در یک پرونده طولانی مدت داوری علیه ترکیه متوقف کرد.

به گزارش «انرژی امروز» از یورو نیوز، تصمیم برای توقف ارسال 450 هزار بشکه در روز نفت خام مربوط به یک مورد شکایت از سال 2014 است، آن زمان بغداد ادعا کرد ترکیه با اجازه دادن به دولت اقلیم کردستان برای صادرات نفت از طریق خط لوله به بندر جیهان ترکیه، توافق مشترکی را نقض کرده است.

وزارت نفت عراق روز شنبه تایید کرد که اتاق بازرگانی بین المللی روز پنجشنبه به نفع عراق رای داد.

یک منبع به رویترز گفت که ترکیه به عراق اطلاع داده که به حکم داوری احترام خواهد گذاشت.

بر اساس سندی که رویترز مشاهده کرده، مقامات کشتیرانی ترکیه به کارکنان عراقی در مرکز صادرات نفت جیهان گفته‌اند که هیچ کشتی بدون تایید دولت عراق اجازه بارگیری نفت خام کردستان را نخواهد داشت.

بر اساس سند جداگانه‌ای که رویترز مشاهده کرده، ترکیه متعاقباً پمپاژ نفت خام عراق را از خط لوله‌ای که به جیهان منتهی می‌شود، متوقف کرد.

یک مقام عراقی به رویترز گفت این کشور روز شنبه پمپاژ نفت را از طریق خط لوله خود که از میادین نفتی شمال کرکوک می‌گذرد، متوقف کرد.

به گفته یک منبع آگاه عراق روزانه 370000 بشکه نفت خام اقلیم کردستان و 75000 بشکه نفت فدرال از طریق این خط لوله پمپاژ می‌کرد.

یک مقام دوم وزارت نفت گفت: «هیأتی از وزارت نفت به زودی برای دیدار با مقامات انرژی برای توافق بر سر سازوکار جدید صادرات نفت خام شمال عراق مطابق با حکم داوری به ترکیه سفر خواهد کرد».

وزارت نفت عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد که عراق با مقامات مربوطه راه‌های تضمین تداوم صادرات نفت از طریق جیهان و تعهدات شرکت دولتی SOMO با شرکت‌های نفتی را بررسی خواهد کرد.

وزارت منابع طبیعی اقلیم کردستان گفت: «حکم داوری به نفع عراق علیه ترکیه، مانعی برای ادامه روابط با دولت بغداد و گفتگوها نخواهد داشت».

مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق در توییتی اعلام کرد که یک هیئت دولت اقلیم کردستان روز یکشنبه برای گفتگو درباره مسائل انرژی به بغداد سفر می‌کند.

به گفته یک منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، این حکم که در آن ترکیه به پرداخت حدود 1.5 میلیارد دلار قبل از بهره به عراق محکوم شده، شامل سال‌های 2014 تا 2018 می‌شود.

دومین پرونده داوری، که منبع انتظار دارد حدود دو سال طول بکشد، دوره از سال 2018 به بعد را پوشش خواهد داد.

مقامات دولت ترکیه بلافاصله به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

خطر تولید

این منبع آگاه گفت که جلسه نهایی پرونده داوری در ژوئیه 2022 در پاریس برگزار شد، اما ماه‌ها طول کشید تا داوران، دبیرخانه دادگاه داوری و اتاق بازرگانی بین‌المللی حکم را تایید کنند.

منابع گفتند که تأثیر این رای بر تولید نفت اقلیم کردستان به شدت به مدت زمان بسته شدن خط لوله ترکیه (ITP) عراق بستگی دارد و افزودند که این امر باعث ایجاد عدم اطمینان قابل توجهی برای شرکت‌های نفتی فعال در منطقه کردستان عراق (KRI) می‌شود.

طبق نامه‌ای که سال گذشته از شرکت HKN Energy دالاس که در منطقه کردستان عراق فعالیت می‌کند، به نمایندگان ایالات متحده فرستاده شده است توقف صادرات نفت کردستان عراق از طریق خط لوله باعث سقوط اقتصاد این منطقه خواهد شد.

در این نامه آمده است که ترکیه برای جبران از دست دادن نفت شمال عراق باید نفت خام بیشتری از ایران و روسیه تامین کند.

تحلیلگران هشدار داده‌اند که شرکت‌ها از این منطقه خارج می‌شوند، مگر اینکه شرایط محیطی بهبود یابد.

شرکت‌های نفتی خارجی، از جمله HKN Energy و Gulf Keystone، برنامه‌های سرمایه‌گذاری خود در سال جاری را به قابلیت اطمینان پرداخت‌های دولت خودمختار کردستان عراق مرتبط کرده‌اند که با ماه‌ها تاخیر مواجه است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن