تولید از پارس جنوبی به اندازه استحقاق طبیعی کشورمان است

دستاورد دولت، توسعه فازهای پارس جنوبی با وجود تحریم‌ها

یک کارشناس حوزه انرژی، تسریع روند توسعه میدان پارس جنوبی را از دستاوردهای مهم دولت تدبیر و امید عنوان کرد و گفت: امروز تولید ما به اندازه‌ای رسیده که استحقاق طبیعی کشورمان است.

توسعه میدان گازی پارس جنوبی یکی از اهداف مهم دولت در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در هفت سال گذشته بوده و ارزیابی دستاوردهای دولت در این زمینه نشان می دهد با وجود موانع و چالش هایی از جمله تحریم و کمبود منابع، این هدف مهم محقق شده است. در حالی که پیش از این در سال ۹۲ چراغ توسعه این میدان که بزرگ‌ترین میدان گازی مشترک بین ایران و قطر است در سمت کشورمان کم فروغ بود اما با اهتمام دولت هم اکنون ایران در میزان برداشت گاز از قطر جلوتر است.

تا سال ۹۲ حداکثر برداشت ایران از این میدان ۲۸۰ میلیون متر مکعب در سال بود و ۱۷ فاز نیمه تمام بود، اما امروز تولید کشور در این میدان به ۷۰۰ میلیون متر مکعب رسیده که دو و نیم برابر شده و تمامی این ۱۷ فاز به جز یک پالایشگاه فاز ۱۴ در مدار تولید قرار گرفتند.

وزیر نفت پنج شنبه هفته گذشته در مراسم نصب پایانه‌های سکوی فاز ۱۱ با بیان اینکه در سال آینده ۵۰ میلیون متر مکعب به برداشت از این میدان اضافه می‌شود گفت: مراحل توسعه میدان عظیم پارس جنوبی امسال پایان خواهد یافت.

جهانبخش امینی، کارشناس حوزه انرژی در خصوص اقدامات انجام شده برای توسعه پارس جنوبی به پایگاه اطلاع‌رسانی دولت گفت: دولت یازدهم و دوازدهم در حالی روند توسعه این میدان مشترک را تسریع کرد که در چند سال اخیر با مشکلات زیادی از جمله تحریم ها و گرفتاری‌های مالی رو به رو بود.

او با بیان اینکه بیشترین توسعه این میدان در دوران تحریم انجام شده گفت: خواست ملت ما که برداشت متناسب با سهممان در میدان مشترک بود هم اکنون محقق شده و این در حالی است که در دولت های قبل و با وجود درآمدهای سرشار نفتی وعده تکمیل این میدان محقق نشده بود.

امینی با اشاره به سبقت ایران از قطر در برداشت از گاز، این دستاورد را حاصل تلاش، دقت و مدیریت دست اندرکاران این پروژه عنوان کرد و گفت: تکمیل ۱۷ فاز نیمه تمام پارس جنوبی در دولت یازدهم و دوازدهم از نشانه های عملکرد موفقیت آمیز دولت و پیروزی برای آن بوده است.

او با اشاره به افزایش مصرف گاز در کشورمان افزود: توسعه میدان پارس جنوبی توانست مصرف داخلی را تامین کند و این مساله در شرایط تحریم از اهمیت بیشتری برخوردار است.

این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به برنامه دولت برای افزایش تولید گاز از این میدان گفت: این مساله امکان صادرات و ارزآوری برای کشورمان را فراهم می کند.

عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود اشتغال آفرینی را از دیگر دستاوردهای توسعه پارس جنوبی عنوان کرد.

او با اشاره به خروج شرکت های خارجی مشارکت‌کننده در توسعه میدان پارس جنوبی در تحریم‌ها گفت: دانش فنی و تامین منابع مالی دو چالش دولت برای تکمیل فازهای باقی مانده در این میدان گازی بود که با استفاده از توانمندی شرکت های داخلی و استفاده از روش مهندسی معکوس، این چالش‌ها کاهش یافت.

به گزارش «انرژی امروز» از پایگاه اطلاع رسانی دولت، عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی مشکلات نقل و انتقالات ارزی را از دیگر چالش های دولت برای توسعه پارس جنوبی در شرایط تحریم عنوان کرد و گفت: توسعه میدان پارس جنوبی حاوی این پیام است که در شرایط تحریم متوقف نمی‌شویم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن