تولید نیکل ‌کادمیم با خلوص بالای 99 درصد در ایران

نیکل کادمیم محصولی راهبردی و فناورانه است که با تولید آن می توان در صنایع مهمی همچون باتری سازی به خودکفایی رسید.

محمد تقی‌زاده مدیرعامل شرکت مهسان روی دلیجان از تولید نیکل‌کادمیم با خلوص بالای 99 درصد گفت و ادامه داد: نیکل از نظر خواص مغناطیسی و فعالیت شیمیایی شبیه به آهن و کبالت است. نیکل یکی از اجزای اصلی تشکیل ‌دهنده شهاب سنگ به‌ شمار می‌آید. شهاب‌ سنگ‌های آهن و سیدریت شامل آلیاژهای آهن حدود ۵ تا ۲۰ درصد نیکل هستند.

توسعه صنعت دخیره‌سازهای انرژی

نیکل ارزش ویژه ای، به خصوص در صنعت آلیاژسازی پیدا کرده‌ است آلیاژهای آن قیمت‌ های بالایی دارند.  از این ترکیب فلزی، بیش‌تر در صنعت ساخت باتری‌های شارژی استفاده می‌شود مشتریان زیادی دارد.

باتری‌های نیکل کادمیم گونه‌ ای از باتری‌های قابل شارژ هستند که در آن از نیکل اکسید و کادمیم به صورت فلز به عنوان الکترود استفاده شده است. مصرف عمده این نوع از باتری‌ها در لوازم الکترونیکی همچون تلفن های قابل حمل است.

ایجاد اشتغال

شرکت مهسان روی دلیجان با ایجاد 80 فرصت شغلی به صورت مستقیم و 50 فرصت شغلی به صورت غیرمستقیم، فعالیت خود را در راستای تولید نیکل کادمیم توسعه داده است.

طول عمر بسیار زیاد و دارا بودن بیش از 1000 چرخه شارژ و دشارژ، مقاومت بسیار زیاد در برابر تاثیرات الکتریکی و مکانیکی مخرب، میزان دشارژ خودبه‌خودی بسیار پایین و مقدار مقاومت داخلی بسیار پایین از جمله مزایای نیکل کادمیم است.

باتری های ساخته شده از نیکل کادمیم در سیستم های یو پی اس،  توربین های گاز، سیستم های روشنایی اظطراری، راه آهن، سایت های تلوزیونی  و سایر مجموعه ها به کار می رود.

یکی از مزیت هایی که خرید نیکل کادمیم از شرکت های دانش بنیان دارد این است که ارزش افزوده برای مشتری داخلی با حذف تعرف واردات و سرعت در تحویل محصول ایجاد می شود.

سد راه خروج 2 میلیون دلار

با توانمندی فعالان فناور شرکت دانش‌بنیان مهسان روی دلیجان، دانش تولید این محصول در ایران به طور کامل بومی است و تولید داخلی می‌تواند تامین‌کننده نیازهای صنایع کشور باشد.

به گزارش «انرژی امروز» از مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تقی‌زاده، با اشاره به اهمیت تولید نیکل کادمیم، گفت: قیمت جهانی هر تن نیکل در حدود 20 هزار دلار است و شرکت مهسان روی در سال می تواند تا 100 تن نیز از این محصول را نیز تولید کند. با این مقدار تولید نیکل، شرکت مهسان روی مانع خروج 2 میلیون دلار ارز از کشور می شود و علاوه بر آن محصول خود را به کشورهای چین و هندوستان نیز صادر می کند که ارزآوری دارد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن