تولید گاز و نفت با توسعه میدان‌های فرزاد بی و پارس جنوبی افزایش می‌یابد

مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: با اجرای طرح‌های توسعه میدان‌های فرزاد بی و لایه نفتی پارس جنوبی روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز و روزانه ۲۵ هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت کشور افزوده می‌شود.

به گزارش «انرژی امروز» از خبرگزاری صداوسیما، محسن خجسته‌مهر اعلام کرد در آخرین روز برگزاری نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی عملیات اجرایی طرح توسعه میدان‌های مشترک فرزاد بی و لایه نفتی پارس جنوبی آغاز شد.

وی با بیان اینکه شرکت‌های پتروپارس و مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی با ساختار قراردادی الگوی تازه قراردادهای نفتی ایران عهده‌دار طرح توسعه میدان گازی مشترک فرزاد بی هستند، گفت: برای اجرای این طرح ۲ میلیارد دلار اعتبار پیش‌بینی شده و با اجرای آن روزانه ۲۸ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به نصب نخستین جکت توسعه میدان فرزاد بی تا پایان سال ۱۴۰۲ تصریح کرد: پیش‌بینی می‌شود که تا سه سال آینده عملیات استخراج گاز از این میدان آغاز شود.

خجسته‌مهر گفت: عملیات اجرایی طرح توسعه لایه نفتی پارس جنوبی به ارزش ۵۰۰ میلیون دلار ازسوی یک کنسرسیوم از شرکت‌های ایرانی و خارجی آغاز شد.

وی با بیان اینکه در این طرح هفت حلقه چاه تعمیر و ۱۰ حلقه چاه تازه نیز حفاری می‌شود، افزود: با اجرای این طرح تولید نفت در این میدان به ۲۵ هزار بشکه در روز می رسد و در یک فر آیند ۲۰ ساله ۱۰۹ میلیون بشکه به تولید تجمعی آن افزوده خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت گفت: در اجرای این طرح برای نخستین بار فناوری نو «ای‌آردی» با ابزار «آراس‌اس» برای حفاری چاه‌های افقی به‌کار گرفته می‌شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن