ثبات بازار نفت همزمان با تنش‌های ژئوپلیتیکی در اروپا

قیمت نفت در معاملات آسیایی روز دوشنبه تثبیت شد زیرا سرمایه گذاران به دنبال سرنخ‌هایی از بازارهای مالی گسترده‌تر بودند، در حالی که اظهارات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در آخر هفته، تنش‌های ژئوپلیتیکی در اروپا را تشدید کرد.

به گزارش «انرژی امروز» از یورو نیوز، بهای معاملات آتی نفت برنت پس از رسیدن به بالاترین سطح 75.64 دلار اینبار بدون تغییر در 74.99 دلار در هر بشکه باقی ماند. نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا پس از افزایش 3 سنت به 69 دلار و 92 سنت در هر بشکه در روزهای گذشته، به 69.29 دلار در هر بشکه کاهش یافت.

برنت هفته گذشته 2.8 درصد افزایش یافت، در حالی که WTI 3.8 درصد رشد کرد، زیرا نگرانی‌ها در بخش بانکی کاهش یافت.

واندانا هاری، بنیانگذار موسسه تحلیل بازار نفت Vanda Insights، گفت که بازارهای نفت از نزدیک تحرکات بازار مالی را زیر نظر دارند، در حالی که عوامل بنیادی نفت در حاشیه هستند.

هاری گفت: «انتظار می‌رود بیشترین قیمت در معاملات آتی برنت و WTI در روزهای معاملاتی اروپا و ایالات متحده رخ دهد که با نوسانات روزانه فراوان مشخص شده است».

او افزود: «تا زمانی که بحران (بانکی) به طور کامل از بین نرود، یک بازگشت قوی در کار نیست، و ممکن است روزها یا هفته ها طول بکشد.»

در حالی که سرمایه گذاران اقدامات تنظیم کننده‌ها را برای مهار بی‌نظمی در سیستم بانکی جهانی ارزیابی می‌کردند، با حفظ سودهای نفت، دلار در روز دوشنبه ثابت ماند.

دلار قوی‌تر، کالاهای دلاری را برای دارندگان ارزهای دیگر گران‌تر می‌کند و بر تقاضای نفت تأثیر می‌گذارد.

قیمت‌ها از اظهار نظر رئیس جمهور ولادیمیر پوتین مبنی بر استقرار سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در بلاروس و تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی در اروپا بر سر اوکراین تاثیر گرفته‌اند.

ناتو روز یکشنبه از پوتین به دلیل آنچه که لفاظی‌های هسته‌ای «خطرناک و غیرمسئولانه» او خواند، انتقاد کرد.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه روز جمعه گفت که مسکو به هدف خود برای کاهش تولید نفت خام به میزان 500 هزار بشکه در روز به حدود 9.5 میلیون بشکه در روز بسیار نزدیک است.

داده‌های منابع صنعتی و محاسبات رویترز در روز جمعه نشان داد که با وجود کاهش تولید، انتظار می‌رود روسیه صادرات نفت خام را با کاهش تولید پالایشگاه‌ها در آوریل حفظ کند.

صادرات فرآورده‌های نفتی روسیه تا به امروز بیش از صادرات نفت خام تحت تأثیر تحریم اخیر اتحادیه اروپا قرار گرفته است، زیرا چندین تن دیزل در کشتی‌ها در انتظار خریداران مانده است.

تحلیلگران گفتند که ذخایر نفت روسیه از سپتامبر سال گذشته افزایش یافته است و این کشور احتمالاً می‌خواهد از ذخیره‌سازی بیشتر در طول فصل تعمیرات پالایشگاهی از مارس تا ژوئن جلوگیری کند.

تحلیلگران FGE در یادداشتی می‌گویند: «اگر روسیه می‌خواهد ذخایری را که ایجاد کرده است کاهش دهد، ممکن است نیاز باشد کاهش تولید پس از ژوئن تمدید شود».

در همین حال، در فرانسه، اقدامات صنعتی باعث اختلال در پالایشگاه‌ها، کاهش تقاضای نفت خام و تولید سوخت می‌شود.

سرمایه‌گذاران همچنین مراقب شاخص‌های مدیران خرید خدمات (PMI) در چین هستند که در اواخر این هفته منتشر می‌شوند.

شرکت خدمات انرژی بیکر هیوز در گزارشی در روز جمعه اعلام کرد، در ایالات متحده، برای اولین بار در شش هفته تعداد دکل‌های نفتی در هفته گذشته چهار به 593 افزایش یافت در حالی که سکوهای گازی در 162 ثابت ماندند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن