ثبت کمترین میزان وجود یخ‌ دریا در قطب جنوب

هفته‌نامه اکونومیست می‌نویسد که کمترین سطح موجود یخ در دریا در منطقه قطب جنوب باعث شده است که نگرانی‌ها درباره تغییرات اقلیم باز هم بیشتر شود.

به گزارش «انرژی امروز» این نشریه معتبر بین‌المللی نوشت که در آغاز مارس 1898 یک کشتی تحقیقاتی بلژیکی در یخ‌های دریای بلینگ شاوزن قطب جنوب گیر کرد. این کشتی تحقیقاتی به نام بلژیکا و خدمه آن- که رولد آموندسن هم که بعدها اولین مردی بود که به قطب جنوب رسید در آن حضور داشت- یک سال در آنجا ماندند. اما حالا دانشمندانی که روی کشتی تحقیقاتی آلمانی Polarstern، که در حال حاضر در همان مکان است، کار می‌کنند دیدگاه بسیار متفاوتی دارند: اوایل این هفته، آنها اعلام کردند که تاکنون دریا را چنین بدون یخ ندیده بودند. در 13 فوریه یخ دریا در سراسر قطب جنوب به طور کلی 1.91 میلیون کیلومتر مربع وسعت داشت که پایین‌ترین سطح از زمان شروع ثبت داده‌های ماهواره‌ای در سال 1979 است.

این نشریه در ادامه می‌نویسد که در حال حاضر جهان به طور متوسط 1.0-1.3 درجه سانتیگراد گرمتر از دوران پیشاانقلاب صنعتی است. اما این تغییر به طور یکنواخت رخ نداده است: قطب‌ها سریعتر از دیگر مناطق کره زمین گرم می‌شوند. این رخ‌دادها عواقب آشکاری برای یخ‌های دریای شناور در قطب شمال دارد: وسعت یخ دریا در قطب شمال در 40 سال گذشته حدود 40 درصد کاهش یافته است. وضعیت در اطراف قطب جنوب پیچیده‌تر است، چون در این منطقه یک لایه نازک‌تر ازن اثر خنک کنندگی اعمال می‌کند. برخلاف قطب شمال، که اقیانوسی است که توسط خشکی احاطه شده است، قطب جنوب خشکی است که توسط اقیانوس وسیع جنوبی احاطه شده، اقیانوسی که مقادیر زیادی گرما از جو جذب می‌کند. این امر همراه با ارتفاع زیاد قاره، سرعت گرم شدن آن را کاهش می‌دهد.

گستره یخ دریا در اطراف قطب جنوب تا سال 2014 نسبتا پایدار بود. اما از آن زمان تاکنون به شدت در حال کاهش بوده است. مطالعه‌ای که توسط یک اقلیم شناس در ناسا انجام شده تخمین می‌زند که بین سال‌های 2014 تا 2017 یخ‌های دریای قطب جنوب سه برابر سریع‌تر از هر دوره مشابهی در قطب شمال کاهش یافته است. یخ‌های دریای قطب جنوب در اواخر فوریه و اوایل مارس، در طول تابستان نیمکره جنوبی، به حداقل می‌رسد. در سال 2022 و بار دیگر در سال 2023 به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

این تغییرات باعث شده است تحقیقات زیادی در مورد چگونگی تأثیر گرمایش زمین بر قطب جنوب انجام شود. بزرگترین نگرانی دانمشندان از بابت صفحه یخی عظیم غرب قطب جنوب است که کوچکتر اما ناپایدارتر از همتای شرقی خود است. دانشمندان می‌گویند که در صورت ذوب شدن بیش از یک نقطه خاص، خطر فروپاشی آن وجود دارد و همین امر می‌تواند منجر به افزایش جهانی سطح سطح دریا حتی تا سه متر شود. از این رخداد به عنوان یکی از مهم‌ترین «نقاط اوج» تغییرات آب و هوایی یاد می‌شود. بعید است که چنین اتفاقی به این زودی رخ دهد، اما افزایش بی‌ثباتی صفحات یخی قطب جنوب جای نگرانی دارد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن