حاضرند ال‌ان‌جی گران بخرند اما از ایران گاز طبیعی ارزان را وارد نکنند

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: برخی کشورهای همسایه حاضرند ال‌ان‌جی گران بخرند اما از ایران گاز طبیعی ارزان را وارد نکنند، امریکا هر چه بتواند ممانعت می‌کند و در این بین پاکستان، ترکمنستان، عمان و دیگر کشورها نیز از فشارهای نامتعارف و متعارف امریکا بی‌نصیب نیستند.

به گزارش «انرژی امروز» از ایلنا، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران گفت: خط لوله میناب تا کوه‌مبارک گاز از خط هفتم سراسری تامین و به ظرفیت 110 میلیون متر مکعب است.این خط از عسلویه آغاز و تا مرز پاکستان ادامه دارد، مصرف گاز هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان و صادرات گاز به پاکستان روی این خط تعریف شده است باتوجه به اینکه صادرات گاز به پاکستان عملیاتی نشد، ظرفیت این خط خالی مانده است.

رضا نوشادی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره پروژه احداث خط لوله میناب تا کوه‌مبارک اظهار داشت: این خط لوله قرار است برای انتقال گاز به کوه‌مبارک و یا جاسک برای تامین تاسیسات داخل کشور اجرا شود و از طرفی قرار است مانوری برای تقویت مذاکرات صادرات گاز به عمان باشد.

ریل‌گذاری برای صادرات گاز به عمان

وی با بیان اینکه ما سال‌ها قبل مسیر صادرات گاز به کشور عمان را مطالعه کرده‌ایم و اکنون در حال شروع مذاکرات هستیم، افزود: پروژه در 2 قطعه با حدود طول 200 کیلومتر تعریف شده که قطعه اول از میناب تا سیریک به طول 120 کیلومتر بوده و 87 درصد پیشرفت دارد و قطعه دوم از سیریک تا  کوه‌مبارک به طول 80 کیلومتر و از اسفند شروع به کار کرده‌ایم.

تامین نیاز داخل؛ گام اول

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران تصریح کرد: از مزایای این خط این است که در عرصه بین‌الملل به عنوان گزینه صادرات گاز به عمان تعریف می‌شود، حال آنکه بیشتر استفاده داخلی دارد. در قطعه اول قرار است به نیروگاه مستقر در منطقه و شهرهای در مسیر  استان هرمزگان و در انتها در منطقه جاسک به پالایشگاه و مجتمع پتروشیمی گازرسانی شود.

تکمیل پروژه سواپ

وی تاکید کرد: این پروژه در واقع به نوعی اجرایی شدن پروژه سوآپ گاز از روسیه است و موضوع ناترازی گاز خللی در اجرای احتمالی صادرات به عمان ایجاد نخواهد کرد، یعنی قرار است گاز وارد کشور شده و از این منطقه صادر شود و در واقع ما نه واردکننده و نه صادرکننده صرف هستیم اما از مزایای سواپ و ترانزیت استفاده می‌کنیم، بعبارت دیگر موضوع یک موازنه و مبحث اقتصادی است و با این استراتژی در هزینه حمل و زمان صرفه‌جویی خواهیم کرد.

نوشادی یادآور شد: ما برنامه‌هایی برای سواپ گاز داریم که مطالعات آن را انجام می‌دهیم و یکی از آنها هم صادرات گاز به عمان است اما اکنون پروژه اجرایی اینکه ما گاز را تا سرحد مرز خواهیم برد. در واقع این خط  ایجاد ظرفیت برای مصرف داخل کشور است.

استفاده از ظرفیت بلااستفاده خط صادرات گاز به پاکستان

وی گفت: این گاز از خط هفتم سراسری تامین و به ظرفیت 110 میلیون متر مکعب است که از عسلویه آغاز و تا مرز پاکستان ادامه دارد، مصرف گاز هرمزگان، کرمان و سیستان و بلوچستان و صادرات گاز به پاکستان روی این خط تعریف شده است باتوجه به اینکه صادرات گاز به پاکستان که عملیاتی نشد، ظرفیت این خط خالی مانده است.

 

حل مشکل گاز خراسان جوبی

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران بیان داشت: امسال باتوجه به اتفاقی که در خراسان جنوبی رخ داد طرحی را برای تکمیل کمربند شرقی یعنی اتصال خطوط خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان تعریف کردیم که از دوراهی دشتک نزدیک زابل خط را به سربیشه و نهبندان در جنوب خراسان متصل می‌کنیم، همه اینها استفاده از ظرفیت خط لوله هفتم سراسری است.

دیر یا زود باید وارد تکنولوژی آب‌های عمیق شویم

وی خاطرنشان کرد: فعلا پروژه‌های سمت ایران اجرایی می‌شود، ضمن اینکه دریای عمان جزء آب‌های عمیق است و دیر یا زود باید وارد تکنولوژی آب‌های عمیق شویم، در عسلویه ما صاحب تکنولوژی حفاری انتقال و توزیع در آب‌های عمق زیر 100 متر هستیم در دریای عمان عمق بیش از هزار متر است، باید برای برداشت منابع خزر و هیدرات‌های گازی دریای عمان بتدریج وارد آب‌های عمیق شده و خودمان را برای استفاده از ظرفیت انتقال گاز آماده کنیم.

حاضرند ال‌ان‌جی گران بخرند اما از ایران گاز طبیعی ارزان را وارد نکنند

نوشادی با اشاره به کارشکنی و مانع‌تراشی‌های امریکا برای اجرای پروژه‌های گازی در منطقه گفت: مثلا خط نورد استریم 1 و 2 بعد از اینکه امریکا نتوانست مانع اجرا شود آلمان و روسیه توافق کردند که احداث خط انجام شود اما در آستانه راه‌اندازی هر دو خط منفجر شد که متهم ردیف اول هم امریکا بوده است، بنابراین برخی کشورهای همسایه حاضرند ال‌ان‌جی گران بخرند اما از ایران گاز طبیعی ارزان را وارد نکنند، امریکا هر چه بتواند ممانعت می‌کند و در این بین پاکستان، ترکمنستان، عمان و دیگر کشورها نیز از فشارهای نامتعارف و متعارف امریکا بی‌نصیب نیستند.

بروزرسانی تاسیسات صادرات گاز به ترکیه با تکنولوژی امریکایی

وی با اشاره به تکنولوژی مورد نیاز برای اجرای خط لوله در آب‌های عمیق عمان خاطرنشان کرد: قرار نیست تمام تکنولوژی از داخل کشور تامین شود بهرحال ما یک درصد از جمعیت 8 میلیاردی جهان هستیم که در برخی اقلام هم باید نیازمان را از خارج از کشور تامین و از دستاوردهای بشری استفاده کنیم، کمااینکه برای ایستگاه جریان‌سنجی مرز بازرگان و بروزرسانی تاسیسات صادرات گاز به ترکیه برخی تکنولوژی را از امریکا وارد کرده‌ایم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن