حکم آزادسازی قیمت بلیت هواپیما لغو نشده‌ است/ وزارت راه یارانه پروازهای اربعین را نداد

بازرس انجمن شرکت‌های هواپیمایی اظهار داشت: در سال گذشته قرار بر این بود که وزارت راه و شهرسازی بابت هر مسافر و جابه جایی هر زائر و هر صندلی یک میلیون تومان به ایرلاین‌ها پرداخت کند اما تا به امروز به این تعهد عمل نکرده و برای امسال هم وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده که برای هر صندلی خالی( مسیرهای یکسرخالی) 1.5 میلیون تومان می‌پردازد که امیدواریم به این تعهد عمل کند.

به گزارش «انرژی امروز» از ایلنا، سهیل قیاسی در جمع خبرنگاران با درباره ادامه ممنوعیت پروازهای چارتی، اظهار داشت: ملزم به اجرای تصمیم وزیر راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری هستیم، تنها فرودگاه‌ها و شهرهای نفتی مستثنی از ممنوعیت فروش بلیت‌های چارتری هستند و واقعیت اجرای حذف پروازهای چارتری این است که تعداد پروازها به شهرهای توریستی از جمله کیش کاهش پیدا کرده‌ و به گردشگری این مناطق صدمه زده از این رو رییس منطقه آزاد کیش هم درخواست لغو این ممنوعیت برای این منطقه را داشت.

وی ادامه داد: چارتر کنندگان پرواز به طور معمول قیمت‌ها را در فصل پر مسافر و کم مسافر مدیریت می‌کنند و در مواقی خرید بلیت چارتری به نفع مسافر است اما در نهایت تمام ایرلاین‌ها ملزم به اجرای این ابلاغیه و تصمیم سازمان هواپیمایی هستند و درباره فروش یا عدم فروش بلیت چارتری سازمان هواپیمایی اختیار دارد و تصمیم می‌گیرد.

بازرس انجمن شرکت‌های هواپیمایی با تاکید بر اینکه برخی از سایت‌های فروش بلیت هواپیما ضربه بزرگی به شبکه فروش بیلت هواپیما زدند، گفت: هر چند که تعدادی از چارترکنندگان سایت‌های فروش بلیت راه‌اندازی کردند اما ضربه محکم در بحث فروش بلیت‌های چارتری را سایت‌های متخلف فروش بلیت را وارد کردند که البته اقداماتی برای ساماندهی فروش اینترنتی بلیت انجام شده و در دست اجرا است.  ‌

قیاسی با بیان اینکه موضوع اجرای قانون آزاد سازی قیمت بلیت هواپیما را از ستاد تنظیم بازار و کمیسیون اصل 90 پیگیری می‌کنیم، اظهار داشت: طبق قانون قیمت بلیت هواپیما باید شناور و آزاد باشد اما در حال حاضر بلیت هواپیما با نرخ مصوب به فروش می‌رسد.

وی در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود قانون آزادسازی بلیت هواپیما در برنامه پنجم توسعه آمده و در برنامه ششم تکرار نشده که به معنای لغو این حکم است، تاکید کرد: طبق اظهارات کارشناسان حقوقی و استفساریه که از مجلس شده اگر حکمی در برنامه‌ای آمده باشد و در برنامه بعدی لغو نشده باشد آن حکم همچنان قابلیت اجرا دارد.

بازرس انجمن شرکت‌های هواپیمایی در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر اینکه فاصله قیمت‌های مصوب فعلی با قیمت‌های آزاد چقدر است، گفت: معتقدیم با اجرای قانون آزادسازی قیمت‌ها، ‌رقابت بین ایرلاین‌ها بیشتر می‌شود البته باید گفته شود که ایرلاین با همین قیمت‌های مصوب هم  سود می‌کنند اما نفعی برای آنها ندارد.

قیاسی تاکید کرد: فعالان صنعت هوانوردی و ایرلاین‌ها ایثارگری می‌کنند چراکه به راحتی می‌توانند این سرمایه را با حداقل سود 22 درصدی در بانک‌ها سپرده گذاری کنند و سرمایه‌گذاری بدون ریسک و نگرانی داشته باشند.

وی همچنین با اشاره به اتمام دوره فروش بلیت عراق با قیمت مصوب گفت: بلیت‌ پروازهای خارجی مشمول قیمت‌های مصوب نمی‌شوند اما در ایام اربعین برای رفاه حال زائران و دسترسی افراد بیشتری به خدمات هوایی، بلیت پرواز مسیر تهران- نجف با قیمت 4 میلیون تومان به فروش رسید البته در حال حاضر این قیمت به بیش از 7 میلیون تومان رسیده‌است.

بازرس انجمن شرکت‌های هواپیمایی درباره یارانه دولت برای جبران مابه تفاوت قیمت بلیت مصوب و آزاد نجف درایام اربعین و گفت: در سال گذشته قرار بر این بود که وزارت راه و شهرسازی بابت هر مسافر و جابه جایی هر زائر و هر صندلی یک میلیون تومان به ایرلاین‌ها پرداخت کند اما تا به امروز به این تعهد عمل نکرده و برای امسال هم وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده که برای هر صندلی خالی( مسیرهای یکسرخالی) 1.5 میلیون تومان می‌پردازد که امیدواریم به این تعهد عمل کند.

قیاسی با بیان اینکه فرودگاه نجف گران ترین فرودگاه خاورمیانه است، گفت: فرودگاه نجف 2 هزار دلار رویالیتی، 10 هزار دلار بابت هندلینگ، 2150 دلار بابت نشست و برخاست هر هواپیما، 2 دلار بابت هر مسافر دریافت می‌کند و هزینه سوخت در این فرودگاه 1.27 دلار برای هر لیتر است.  به عبارتی دیگر این فرودگاه بابت هر پرواز از ایرلاین حدود 15 هزار دلار دریافت می‌کند یعنی تقریبا به ازای هر مسافر 100 دلار دریافت می‌کند، این در حالی است که این عدد 15 هزار دلار برای هر پرواز در فرودگاهی مانند استانبول حدود 6 هزار دلار است.

مدیرعامل آتا با بیان اینکه این شرکت بیشترین تعداد پرواز به اربعین را داشت، گفت: در ایام اربعین  66944 زائر از طریق این شرکت با متوسط تاخیر 33 دقیقه برای هر پرواز جابه جا شدند.

وی همچنین از خرید 12 فروند هواپیمای بویینگ و ایرباس خبر داد و گفت: در نوبت اول 5 فروند هواپیما 737 خریداری شده که اولین بویینگ 737 تا یک ماه دیگر و دومین بویینگ 737 تا 45 روز آینده وارد ناوگان می‌شوند و در نوبت دوم 7 فروند هواپیما وارد ناوگان می‌شود که ایرباس و بویینگ هستند و تا پایان امسال 9 هواپیمای جدید را وارد ناوگان می‌کنیم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن