درج نام 592 واحد متخلف در لیست صنایع آلاینده تهران

به گفته معاون محیط زیست انسانی استان تهران تعداد مراکز آلاینده که پس از صدور اخطاریه‌های زیست محیطی اقدامی برای رفع آلودگی انجام نداده بودند، 592 مورد بود که این واحدها احصاء و در فهرست مراکز آلاینده استان تهران ثبت شدند.

به گزارش «انرژی امروز» از روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، معاون محیط زیست انسانی استان تهران گفت: در سال 1401 با پیگیری های محیط زیست، دو واحد بازیافت نخاله های ساختمانی (آوار) با ظرفیت 1250000 تن در سال در گود آبعلی به بهره برداری رسید و همچنین ایستگاه سنجش آلودگی هوای شهرستان قدس راه اندازی شد.

زهره عبادتی در تشریح مهمترین اقدامات معاونت    محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران درسال  1401 اظهار داشت: در حوزه مدیریت پسماندها در سال گذشته، رویکرد این معاونت تقویت اقتصاد سبز با واردات و صادرات پسماند بود که حدود 9067 تن واردات و 1626 تن صادرات پسماند صورت گرفت و از این مقدار حدود 76/7 درصد واردات را پسماندهای مشمول الحاقیه 8 یعنی خطرناک، که باتری های فرسوده را شامل می شد و 24/92 واردات را پسماندهای غیرخطرناک برای تغذیه واحدهای بازیافت تشکیل دادند.

وی با اشاره به تایید نهایی طرح های جامع مدیریت پسماند شهرهای استان و حوضه آبریز  توسط وزارت کشور و ابلاغ آن برای تدوین طرح های تفصیلی مربوطه باتوجه به پیگیری های محیط زیست، افزود: انجام مطالعات مکانیابی محل جدید دفع پسماندهای کلان شهر تهران نیز یکی دیگر از موضوعاتی بود که از سوی این معاونت در دستور کار قرار گرفت و این مهم در دست بررسی و پیگیری جدی قرار دارد.

معاون محیط زیست انسانی محیط زیست استان تهران در ادامه با بیان اینکه در سال گذشته بطور میانگین روزانه حدود 35000 تن پسماندهای عمرانی و ساختمانی در استان تولید شد، تصریح کرد: از این مقدار، 83/18 درصد خاک مخلوط با قابلیت بازیافت و تبدیل به شن و ماسه بوده و همه آنها در سطح استان بازیافت می شد اما متاسفانه مشکل عمده مربوط به 17/88 درصد باقیمانده آن است که در قالب نخاله نیاز به مدیریت جدی دارد.

عبادتی گفت: در حال حاضر بخش عمده نخاله های ساختمانی تولیدی تهران به گود آبعلی در شرق تهران منتقل می شود و به دلیل پر شدن این محل، عملاً تبدیل به کوهی بزرگ از نخاله ها شده است.

وی با انتقاد از اینکه به صورت غیر رسمی و توسط افراد و پیمانکاران سودجو، روزانه مقادیر قابل توجهی از نخاله ها در حاشیه راه ها،  بزرگراه ها و اراضی کشاورزی تخلیه می شوند، خاطر نشان کرد: ادامه این روند علاوه بر مغایرت های قانونی، تبدیل شدن به کانون های انتشار گرد و غبار و تغییر کاربری اراضی کشاورزی، باعث ایجاد آلودگی بصری و منظر نیز شده است که امید می رود متولیان در سال پیش رو، مدیریت نخاله های ساختمانی را در اولویت قرار دهند.

معاون محیط زیست انسانی استان تهران همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه پایش، افزود: نصب و راه اندازی ایستگاه سنجش آلاینده های هوا در شهرستان قدس در سال 1401 و  ثبت تمامی جایگاه های عرضه سوخت استان در سامانه جامع محیط زیست کشور از جمله این اقدامات بود.

وی با بیان اینکه گشت و پایش مستمر روزانه و شبانه صنایع و مراكز خدماتی بویژه در ایام سرد سال و همزمان با افزایش آلودگی هوا از دیگر موضوعات مورد پیگیری از سوی این معاونت بود، اظهار داشت: در سال 1401 حدود 6563 واحد تحت پایش قرار گرفته اند و از این تعداد به 2402 واحد اخطاریه زیست محیطی ابلاغ شد .

عبادتی ادامه داد: تعداد مراکز آلاینده شامل واحدهای صنعتی و خدماتی که پس از صدور اخطاریه های زیست محیطی اقدام مثبتی برای رفع آلودگی واحد تحت مدیریت انجام نداده بودند، 592 مورد بود که این واحدها پس از بررسی مدارک و مستندات و برگزاری 3 جلسه کمیته صنایع آلاینده احصاء و در فهرست مراکز آلاینده استان تهران ثبت و مشمول پرداخت عوارض سبز بمنظور جبران خسارات زیست محیطی شدند .

وی همچنین 64 مورد بازدید و نظارت بر عملکرد مراکز معاینه فنی را از دیگر اقدامات انجام شده برشمرد و تصریح کرد: تعداد ایستگاه های پایش آلودگی هوای تهران 28 ایستگاه است که در طی سال 1401، 102 مرحله پایش شده اند.

عبادتی همچنین افزود:  الزام تمامی واحدهای مشمول، بمنظور ارائه خوداظهاری در پایش، مطابق تبصره 4 ماده 11 قانون هوای پاك برای پیشگیری و كنترل آلودگی های زیست محیطی از دیگر موضوعات مورد پیگیری بود بطوریکه در سال 1401 ، حدود 5200 مورد خوداظهاری انجام شده است .

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اقدامات این معاونت در بخش آزمایشگاهی در سال گذشته گفت: تعداد نمونه سنجش شده در آزمایشگاه اداره کل حدود 1930 مورد بوده، همچنین در سال 1401 تعداد آزمایشگاههای معتمد فعال سازمان به 82 واحد در سطح استان رسید وتعداد مجوزهای صادره بمنظور ارتقاء، تمدید و صدور گواهینامه آزمایشگاه های معتمد نیز 68 مورد بوده است .

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن