دردسر جدید؛ کمبود شارژر در پارکینگ‌های عمومی آمریکا

هزینه 100 میلیون دلاری برای نجات اتومبیل‌های برقی

کاهش شمار دستگاه‌های شارژ خودرو الکتریکی در آمریکا، از عدد راضی‌کننده 150هزار دستگاه شارژر در سال 2021 مایه نگرانی شده است. همزمان با افزایش تعداد خودروهای برقی، تعداد زیادی از از شارژرهای خارج از شبکه تسلا که در پارکینگ‌های عمومی قرار دارند، یا از کار افتاده‌اند و یا به دلایل مختلف قادر به شارژ باتری خودروها نیستند. این یعنی شبکه شارژ ملی (با شبکه شارژ تسلا فرق دارد) با مشکلی جدی در جلب یا حفظ اطمینان صاحبان خودروهای برقی مواجه شده است.

میزان نارضایتی رانندگان وسایل نقلیه الکتریکی در آمریکا از در دسترس بودن شارژرهای عمومی به طور فزاینده‌ای در حال افزایش است. به نظر می‌رسد مشکلات آنها که به‌طور خاص شامل تجهیزات از کار افتاده، معیوب یا ناکارآمد می‌شود، در حال بدتر شدن است نه بهتر شدن.

این مشکل وقتی چشمگیرتر ‌شد و به رسانه‌ها راه پیدا کرد که حتی وزیر حمل و نقل ایالات متحده هم نتوانست خارج از شبکه تسلا، یک شارژر قابل اعتماد برای خودرو الکتریکی‌اش پیدا کند.

پیدا کردن پارکینگ عمومی دارای شارژر سالم، این روزها برای دارندگان خودروهای برقی مشکل‌ساز شده (عکس از GETTY IMAGES)

اکنون دولت این کشور قصد دارد 100 میلیون دلار برای مقابله با مشکل کمبود تعداد شارژرها، افزایش قابلیت اطمینان آنها و کاهش هزینه‌های عمومی به منظور رسیدن به هدف «کاهش آزار ناشی از رانندگی با این اتومبیل‌ها» هزینه کند. هدف از هزینه‌کرد این بودجه، تعمیر و جایگزینی هزاران شارژر قدیمی یا منقضی شده و ریسکی با شارژرهای جدید و قابل اطمینان است.

مدت‌هاست مالکان خودروهای برقی نمی‌دانند شارژر کارآمد را کجا و در کدام پارکینگ عمومی باید یافت. متخصصان، مشاوران و رسانه‌ها برای وضعیت فعلی توصیف جالبی دارند: «رانندگی با اتکا به شانس و اقبال برای یافتن شارژر به دردبخور توسط رانندگان».

طبق یک تحقیق میدانی در ماه آگوست 2023، تقریباً از هر پنج تلاش برای شارژ در یک ایستگاه عمومی خارج از شبکه تسلا یک مورد به شکست منتهی شده است. یعنی 20درصد از شارژرها سرجای خود نبودند، یا بودند اما به درد شارژ باتری‌ خودرو نمی‌خوردند.

این نقص بالاخره کار را به جایی رساند که پیت بوتیجیج، وزیر حمل و نقل آمریکا، در مصاحبه‌ای گفت: «وضع موجود به این‌ شکل است: تصور کنید با باک خالی وارد پمپ بنزین می‌شوید، اما بدون اطمینان از اینکه سوختی برای خودرو شما وجود دارد. دسترسی به شارژر برای خودروهای الکتریکی به همان اندازه مهم است که دسترسی به سوخت برای خودروهای بنزینی، گازوئیلی یا گازسوز. اینجا فقط بحث بر سر کمیت نیست، کیفیت نیز مطرح است.»

کاهش تعداد شارژرهای برقی سالم

این بودجه یکصدمیلیون دلاری از لایحه‌ای که توسط یک کمیته فرعی در سال 2021 پیشنهاد و تصویب شد، حاصل می‌شود. به پشتوانه این پول، بیش از 6000 شارژر عمومی موجود در ایالات متحده، در یک پایگاه داده دولتی که به طور دائم در حال پیگیری وضعیت آنهاست، به عنوان «موقتاً در دسترس» طبقه‌بندی می‌شوند. این شارژرها هر لحظه ممکن است به دلایلی همچون مشکلات بر‌ق‌رسانی، آسیب ناشی از خرابکاری یا سررسیدن دوره تعمیر و نگهداری‌ سالیانه، در دسنه «غیرقابل دسترس»ها قرار بگیرند.

براساس داده‌های دولتی، حدود 150هزار پورت شارژ عمومی در دسترس رانندگان قرار دارد. اکثر خودروها به طور عادی، طی چند ساعت شارژ می‌شوند. از این تعداد، حدود 34000 شارژر، دارای قابلیت «شارژ سریع» هستند که بسته به تجهیزات و سرعت شارژ باتری خودرو، می‌توانند کل روند شارژ کامل را طی 20 دقیقه تا یک ساعت به اتمام برسانند.

یک ایستگاه شارژ سریع خودروهای برقی

ایجاد یک شبکه شارژ قابل اعتماد، پایه‌گذار انتقال از سوزاندن بنزین به مصرف برق است. با این حال اگر رانندگان نتوانند شارژرهای عمومی پیدا کنند، طبیعتاً استقبال از خودروهای برقی کاهش خواهد یافت.

پیت بوتیجیج که صاحب یک مینی‌ون هیبریدی است، با پیدا نکردن شارژر مناسب یا تجهیزات شارژ غیرقابل اعتماد ناآشنا نیست: «قطعاً چنین تجربه‌ای را داشته‌ام. همین چند روز پیش یک پارکینگ دارای شارژر، در پارکی در شهر، باز بود اما شارژرش کار نمی‌کرد». او فعلاً همانند بسیاری از صاحبان خودروهای برقی، ترجیح می‌دهد محض اطمینان، خودرو را در گاراژ منزلش شارژ کند.

تبعیت دیگر سازندگان از تسلا

مدت‌هاست که شارژ باتری خودروها، خارج از شبکه تسلا، مشکل اطمینان‌دهی به مشتری را یدک می‌کشد. تسلا بیش از یک دهه است که در حال ساخت شبکه خود بوده و قصد دارد دست‌کم بخشی از شبکه خود را به روی خودروهای ساخت کارخانه‌های دیگر نیز باز کند. مجموعه‌ای از خودروسازان در ماه‌های اخیر قبول کرده‌اند که در ازای دسترسی به شارژرهای تسلا، از کانکتورهای تسلا موسوم به «استاندارد شارژ آمریکای شمالی» استفاده کنند.

مطالعه‌ای که آگوست 2023 انجام شد، نشان داد در حالی که 20 درصد از مراجعه برای شارژ خودرو به پارکینگ‌های عمومی به ناامیدی راننده انجامید، نرخ خرابی شبکه شارژ تسلا فقط 4درصد بود. براساس نتایج همین مطالعه، به طور کلی احساس اطمینان رانندگان به شارژرها از سال 2021 کاهش یافته است. اینجا وضعیت کمی نگران‌کننده می‌شود چون سرعت ساخت شارژرهای جدیدتر و مطمئن‌تر با روند سریع ورود خودروهای برقی به بازار هماهنگ نیست.

قابلیت اطمینان شارژر جزو مشکلات عمده این روزهای دارندگان خودروهای برقی است. تقریباً نیمی از رانندگان خودروهای برقی که در این مطالعه با آنها گفتگو شده «نبود اطمینان به شارژرهای عمومی» را دلیل اصلی دلسردی خود از خرید مدل‌های جدیدتر عنوان کردند.

ایالت‌ها شروع به هزینه‌کرد مبالغ در نظر گرفته شده به‌منظور نصب شارژرهای سریع خودروهای برقی در بزرگراه‌های ایالات متحده کرده‌اند. مبلغ اصلی برای این کار در قانون زیرساخت فدرال 2021 حدود 7.5 میلیارد دلار است که بودجه یکصدمیلیون دلاری مرتبط با برنامه تعویض و تعمیر، از آن تامین خواهد شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن