در آرزوی پروژه های تریلیون دلاری حفاری در سطح ماه

حفاری در ماه از اوایل 2025 آغاز می شود

پس از آنکه ناسا اعلام کرد که شواهی یافته است که نشان می دهد سطح ماه بیشتر از آنچه که قبلا تصور می شد غنی از مواد فلزی است،  برنامه حفاری در این سیاره جذابیت بیشتری یافته است.

به گزارش «انرژی امروز» از ماینیگ، تیمی از ناسا با استفاده از داده های امواج فرککانس های کوتاه رادیویی (Mini-RF) به این نتیجه رسیدند که سطح ماه از مقادیر بسیار زیادی فلز مثل آههن و تیتانیوم تشکیل شده است که بسیار بیشتر از آن چیزی است که قبلا تصور می شد.

این مطالعه که در ژورنال Earth and Planetary Science منتشر شده است از در مخالفت با مشهوترین فرضیه تشکیل ماه برآمده است. این فرضیه می گوید که ماه زمانی تشکیل شد که یک سیاره در حد و اندازه های مریخ با زمین برخورد کرد، و مقادیر بسیار زیادی از سطح و پوسته زمین را بخار کرد.

اسام هگی، از این تیم تحقیقاتی، می گوید: اگر بتوانیم دانش خود را درباره مقدار فلزات تشکیل دهنده ما بیشتر کنیم می توانیم مجهولات نحوه تشکیل ماه را نیز حل کنیم، می توانیم بفهمیم که نقش ماه در تشکیل حیات بر روی زمین چقدر بوده است.

دانشمندان زمانی که به دنبال یخ های زیر سطح ماه بودند توانستند از میزان فلزات سطح ماه باخبر شوند. ناسا می گوید که ذرات ریزی که در حفره های ماه وجود دارد بخشی از لایه های عمیق تر ماه هستند که در برخورد با شهاب سنگ‌ها از اعماق ماه بیرون آمده اند. این ذرات بیانگر ترکیب لایه های عمیق تر ماه هستند.

دونالد ترامپ در ماه آوریل دستور کاووش در سطح ماه را داد. اما آژانس فضایی روسیه، روسکاسموس، می گوید این اقدام آمریکایی ها به مثابه استعمار فضایی است.

ناسا با ارائه چهارچوب قانونی جهانی برای حفاری در ماه، Artemis Accords، بر آن است تا هم پیمانانی برای برنامه آژانس ملی فضایی، NASA، جمع آوری کند. از سویی با برخی شرکت های خوصی و عمومی برای واقعیت بخشی به استخراج منابع از سیارات دیگر، هم ماه و هم سیارات دیگر، در حال مذاکره است.

در سال 2015 کنگرهایالات متحده قانونی را تصویب کرد که براساس آن هر نوع حفاری، فروش و خرید مواد فضایی را برای شهروندان خود قانونی کرده است.

این قانون بند مهمی دارد که تاکید می کند هر نوع ادعای مالکیت بر هر بخشی از فضا را رد می کند. این قانون پیمان فضای بیرونی را که در سال 1966 توسط ایالات متحده، روسیه و تعدادی کشور دیگر امضا شد را تایید می کند. این پیمان تاکید دارد که هیچ کشوری حق مالکیت در فضا را ندارد.

پیش از این دونالد ترامپ برای بالا بردن توان نظامی خارج از زمین دولت ایالات متحده، فرمان تشکیل نیروی نظامی فضایی را صادر کرد.

ناسا هم اعلام کرده است که رویکرد طولانی مدت این آژانس ایجاد یک پایگاه دائمی بر سطح ماه است.

البته ایالات متحدهاولین کشوری نیست که به دبال توسعه بهره برداری از منابع طبیعی ماه است. روسیه هم برنامه هایی برای رسیدن به ماهبه ویژه برنامه هایی برای مسافرت های فضایی دارد.

روسکاسموس در سال 2018 از برنامه ای طولانی مدت برای استقرار در سطح ماه تا دو دهه آینده خبر داد. هرچند ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه اعلام کرده است که به زودی این کشور خواهد توانست به مریخ هم برسد.

کشور بسیار کوچک لوکزامبورگ جزو اولین کشورهایی است که به دنبال حفاری در سطح ماه است و در سال 2018 آژانس فضایی LAS، خود را تاسیس کرد و هدف آن را استخراج و استفاده تجاری از منابع اجرام آسمانی نزدیک زمین عنوان کرد.

بر عکس ناسا، LAS به دنبال تحقیق نیست. این کشور به دنبال همکاری در پروژه های اقتصادی در فضا و سرمایه گذاری در این پروژه هاست.

در اروپا هم کشورها اعلام کرده اند که به زودی حفاری و بهره برداری از منابع ماه را آغاز خواهند کرد. چین و هند هم به دنبال استخراج هلیوم 3 از فضا هستند. بخش خصوصی کانادا هم در این زمینه فعال شده است.

دانشمندان معتقد هستند که سیارات مملو از آهن، نیکل و دیگر فلزات با فراوانی بسیار بیشتر از آنچه در زمین وجود دارد هستند و می توانند بازاری با ارزش تریلیون ها دلار ایجاد کنند.

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن