در نشست علنی مجلس درباره تعرفه‌های گاز چه گذشت؟

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، ضمن بررسی عملکرد وزارت نفت در حوزه تعرفه گذاری گاز مشترکان خانگی نسبت به عدم اجرای عادلانه نظام پلکانی در تعرفه گذاری و افزایش سرسام آور قبوض گاز مردم به ویژه اقشار کم درآمد در مناطق سرسیر انتقاد کرده و بر ضرورت اصلاح الگوی مصرف گاز توسط این وزارتخانه تاکید کردند.

به گزارش «انرژی امروز» از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه، تاکید کردند که الگوی مصرف گاز باید اصلاح شود.

پس از قرائت دستور کار صحن علنی مجلس توسط حاجی دلیگانی  بررسی گزارش کمیسیون انرژی در خصوص بررسی عملکرد وزارت نفت در تعرفه گذاری گاز مشترکان خانگی اولین دستور کار صحن بود که مالک شریعتی نیاسر به عنوان سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس به قرائت آن پرداخته و ضمن تعریف اقلیم ها و سطوح مصرف و مقایسه پلکان های اعمال شده شرکت گاز با دوره قبل،  تخفیف غیرکارشناسی ۷۰٪ دولت برای برخی مصارف گاز در کشور را برای نمایندگان و مردم تبیین کرد.

وی با بیان اینکه عدم اجرای عادلانه نظام پلکانی در تعرفه گذاری گاز باعث بروز اعتراضات اجتماعی شده است، به تاخیر ۹ماهه در اجرای قانون بودجه، ضرورت تعیین دقیق مناطق سرد با کمک هواشناسی، تغییر غیرضروری پله‌ها و سردرگمی مصرف کننده و افزایشی بودن تغییر درمیانه و کاهشی شدن آن در پله‌های بالاتر که از جمله اشکالات متوجه وزارت نفت در اجرای قانون ‎ بودجه۱۴۰۱ و ۱۴۰۰ است اشاره و اضافه کرد: براساس پیشنهاد کمیسیون انرژی در جریان بررسی عملکرد شرکت ملی گاز در تعرفه گذاری، نمایندگان خواستار اصلاح الگوی مصرف، اقلیم بندی، نحوه تعرفه گذاری و نحوه قرائت شمارشگرها برای کاهش اعتراض مشترکان سراسر کشور شد.

اصلاح الگوی مصرف گاز خانگی مستلزم رفع ناترازی بین تولید و مصرف است

در ادامه نشست جواد اوجی وزیر نفت دولت سیزدهم نیز که به منظور ارائه توضیحات پیرامون گزارش کمیسیون انرژی و عملکرد مجموعه تحت مدیریت خود در تعرفه‌گذاری گاز مشترکان خانگی در صحن علنی مجلس حاضر شده بود، یکی از اهداف اصلاح الگوی مصرف رفع ناترازی بین تولید و مصرف گاز دانست و گفت: نمی‌توان صرفاً الگوی مصرف گاز را بر مبنای رفتار مصرفی جامعه قرار داد.

وزیر نفت همچنین در میان توضیحات خود به مصرف قابل توجه بنزین که موجب ناترازی در کشور شده اشاره کرد و افزود:  به لطف الهی موفق شدیم بنزین مورد نیاز مردم را در ایام پایانی سال گذشته و با وجود افزایش بی‌سابقه مسافرت‌های بین شهری، در ایام تعطیلات نوروز تأمین کنیم، این در حالی است که در برخی روزها مصرف بنزین به بیش از 140 میلیون لیتر در روز رسید اما هیچ جایگاهی با کمبود سوخت مواجه نشد. وی همچنین تاکید کرد: دشمن و عوامل استکبار جهانی برنامه‌ریزی کرده بودند که با جنگ ترکیبی و در شرایط ویژه کشور، با ایجاد چالش در تأمین گاز و بنزین زمینه گسترش نارضایتی عمومی را فراهم کنند.

تاکید نمایندگان بر لزوم کنترل مصرف انرژی در کشور و فشار زیاد تعرفه جدید قبوض گاز به مردم به ویژه اقشار کم درآمد جامعه

در ادامه جلسه هادی بیگی نژاد نیز به گزارش کمیسیون انرژی در مورد عملکرد وزارت نفت در تعرفه گذاری گاز مشترکان خانگی مطابق با مفاد تکلیفی بند «ک» تبصره 15 قانون بودجه سال 1401 کل کشور اشاره کرد و افزود: افزایش نرخ پلکانی کار درستی است و نباید یک کار درست را به خاطر چند ایراد زیر سوال ببریم  و افرادی که مبلغ بالای قبض گاز دریافت کرده اند، واقعا مصرف داشته اند، اما ایراداتی وارد است که باید رفع شود، مثلا چند خانوار از یک کنتور ا ستفاده می کرده اند که این مشکل باید حل شود. در بودجه 1401 برای حل این مشکل راهکار پیش بینی شده است یا برای جایگزینی بخاری های پربازده به جای بخاری های پرمصرف پیش بینی هایی صورت گرفته است.

وی همچنین تاکید کرد: هزینه تولید و توزیع بین 300 تا 500 تومان برای وزارت نفت تمام می شود و ما از مردم مترمکعبی 40 تومان به بالا دریافت می کنیم و متوسط مبلغ دریافتی از مردم 130 تومان است. این مسائل ناترازی به وجود می آورد و خودش را در تبصره 14 نشان می دهد.

روح اله متفکرآزاد نیز با بیان اینکه در حوزه گاز مشکلات جدی داریم و نحوه قیمت گذاری آن برای حوزه صنعت نیز مشکلاتی را به وجود می آورد گفت: اگر محاسبات نحوه تعرفه گذاری را تغییر دهیم، محاسن و معایبی خواهد داشت، از معایب آن فشار سنگینی است که به اعتماد مردم وارد می شود که هنوز از نحوه قیمت گذاری مطلع نشده اند.

وی در ادامه پلکانی کردن نحوه قیمت گذاری تعرفه گاز را کارشناسی دانست و افزود: با این حال ملاحظات اجتماعی در آن لحاظ نشده است که اگر قرار است کار کارشناسی شده و فضای اجتماعی در نظر گرفته نشود، اعتمادسوزی صورت می گیرد. از سوی دیگر نحوه تعیین اقلیم نیز با مشکلاتی مواجه است، چنانچه شهرکرد، زنجان و آذربایجان که 3 ماه از سال دمای زیر صفر دارند، به لحاظ زیرساختی حمایت نمی شوند که باید پلکان آنها به شرایط قبل بازگشته و افزایش قیمت نداشته باشند.

بررسی گزارش کمیسیون انرژی و عملکرد وزارنفت حسابی داغ شده بود که سیدناصر موسوی لارگانی از افزایش یکباره قبوض مشترکان گاز از 200 تا 300 هزار تومان به 2 تا 6 میلیون تومان در زمستان گذشته انتقاد کرد و گفـت:  بخش خصوصی سال‌هاست که اعلام آمادگی کرده، در بخش نفت، گاز، و فرآورده‌های نفتی وارد میدان شود اما این اجازه به آنها داده نشده است. سوال من این است بر اساس کدام مصوبه مجلس این تغییر قیمت‌ها صورت گرفته و در اوج اغتشاشات مردم با قبض‌های بالای دو میلیون تومان در برابر ادارات گاز تجمع کنند.

اما عبدالعلی رحیمی مظفری افزایش قیمت ها را مشکل اصلی نداسته و بلکه افزایش میزان مصرف عرض پله ها عامل اساسی برشمرد و افزود: در این رابطه اولویت انرژی در دولت در کجای کار قرار دارد و چقدر مصمم است به این موضوع توجه کند. مصرف 7 برابری نسبت به متوسط دنیا در کشوری که برپایه انرژی اداره می شود، فاجعه است و این را نمیتوان با گران کردن و انداختن بار روی دوش مردم نمی توان جبران کرد و باید بتوان مصرف گاز را در منازل بهینه کرد

رمضانعلی سنگدوینی نیز اظهار کرد: در پیک مصرف بنزین در عید نوروز سال جاری 142 میلیون لیتر مصرف داشتیم و در بخش گاز روزانه در زمستان 1401 حدود 700 میلیون مترمکعب در بخش خانگی مصرف داشتیم در حالی که تولید ما 850 میلیون مترمکعب است

در ادامه نشست علی بابائی کارنامی در اخطاری با استناد به اصل (3) قانون اساسی گفت: متأسفانه در پله‌های بالا اقشار ضعیف و روستاییان قرار گرفتند و در پله‌های پایین دهک‌های بالای جامعه قرار گرفتند در حالی که روستاییان دائماً در روستا زندگی می کنند و نمی‌توانیم روستاییان را منع کنیم که گاز مصرف نکنیم. ما در کجا مصوب کرده‌ایم که قیمت گاز در یک بازه زمانی 5 – 6 ماهه تقریبا 5 تا 8 برابر افزایش پیدا کند که برای قشر آسیب‌پذیر مشکلات بسیاری ایجاد کرده است و دولت و مجلس باید این موضوع را حل کنند.

اهمیت صرفه جویی و کاهش ناترازی گاز موجب شد  حسین حسین زاده  نیز طی اخطار قانون اساسی به این امر اشاره و تاکید کند: اگر صرفه جویی کنیم ناترازی در مصرف انرژی به صفر می رسد و  مانند سال گذشته، کشورمان به عضویت باشگاه های صادرکننده بنزین در می آید.

نماینده مردم لارستان و خنج و گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر 23 میلیون خودرو در کشور داریم که 2.5 میلیون آن فرسوده بوده و 10 میلیون موتورسیکلت نیز داریم، عنوان کرد: هزینه مصرف خودروهای بنزینی 3.5 برابر خودروهای برقی در یک مسیر است از این رو باید خودروسازان داخلی را ملزم به ساخت خودرو الکتریکی کنیم وی همچنین تاکید کرد که واردات گازئیل و بنزین را باید به حداقل برسانیم.

مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن