دلایل تاخیر در تعطیلی آخرین نیروگاه‌های هسته‌ای در آلمان

برخلاف آلمان، بریتانیا در پی ساختن نیروگاه‌های جدید است

طی ماه‌های گذشته قرار بود آلمان 3 نیروگاه هسته‌ای خود را که آخرین نیروگاه‌های هسته‌ای باقیمانده در این کشور بودند، تعطیل کند. تعطیلی نیروگاه‌های هسته‌ای آلمان از سال 2003 شروع شد و این 3 نیروگاه، آخرین نیروگاه‌های هسته‌ای باقیمانده بودند که در فهرست تعطیلی قرار داشتند.

سال‌ها تظاهرات پی در پی ضد اتمی باعث شد که آنگلا مرکل، صدراعظم سابق آلمان، مصمم به اجرای برنامه‌های خود برای تعطیلی تمام نیروگاه هسته‌ای باقیمانده تا سال 2022 شود. این روند پس از فاجعه هسته‌ای نیروگاه فوکوشیمای ژاپن پس از سونامی سال 2011 سرعت بیشتری به خود گرفت.

با این حال، برخلاف تصمیمی که گرفته شده بود، آلمان مجبور شد تعطیلی 3 نیروگاه باقیمانده را به تعویق بیندازد، زیرا روسیه در بحبوحه جنگ با اوکراین، پس از حمایت همه‌جانبه کشورهای اروپایی از اوکراین، جریان گاز به اروپا را قطع کرد. این امر ابتدا باعث ایجاد نگرانی بابت تامین سوخت زمستانی کشورهای اروپایی‌ شد و سپس موجب هراس آنها از تعطیلی نیروگاه‌های گازی. به همین دلیل قرار شد تعطیلی نیروگاه‌های هسته‌ای باقیمانده فعلاً به تعویق بیفتد تا این کشور علاوه بر مواجهه با تامین گاز خانگی، با مشکل تامین برق هم روبه‌رو نشود.

مهلت جدید برای تعطیلی این نیروگاه‌ها 15 آوریل 2023 (2 هفته پیش) بود. این بار این تصمیم عملی شد و 3 نیروگاه در Emsland ایالت شمالی نیدرزاکسن و راکتورهای Isar 2 و Neckarwestheim بسته شدند.

تعطیلی این نیروگاه‌ها در حالی است که بسیاری از کشورهای دیگر، همچون بریتانیا، مجدداً به تولید برق از انرژی هسته‌ای روی آورده‌اند تا انرژی سبزتری ارائه کنند. نیروگاه‌های هسته‌ای. انرژی برق را بدون انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی تولید می‌کنند. کربن تولیدی از کارکرد این نیروگاه بسیار کمتر از نیروگاه‌هایی است که با سوخت‌های فسیلی کار می‌کنند.

ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای اگرچه نیازمند صرف زمان طولانی و هزینه بسیار است اما می‌تواند ضریب امنیت انرژی را برای کشورهای تولیدکننده بالاتر ببرد. همچنین به کشورها کمک می‌کند تا برق تولیدشده را جایگزین برق تولیدی از گاز وارداتی از روسیه کنند.

در نوامبر سال گذشته، دولت بریتانیا بودجه‌ای 700 میلیون پوندی برای ساخت نیروگاه هسته‌ای ِ از قبل برنامه‌ریزی شده به نام Sizewell C در سافولک اعلام کرد.

وزرای مربوطه در دولت بریتانیا اعلام کردند ساخت این نیروگاه ضمن ایجاد 10 هزار شغل جدید، باعث تربیت و آموزش 10 هزار کارگر ماهر نیز می‌شود. آنها همچنین مدعی شدند این کار باعث تولید انرژی کم‌کربن قابل اعتماد برای تامین برق 6 میلیون خانه طی بیش از 50 سال آینده خواهد شد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن