دورنمای صدور دانش فنی در صنعت گاز

بسترسازی و اجرای طرح بومی‌‌‌‌‌‌سازی تجهیزات راهبردی صنایع نفت و گاز با تکیه بر توان علمی و عملیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی، می‌تواند علاوه‌بر ایجاد بستر مناسبی جهت اشتغال‌زایی نیروی کار متخصص کشور، به توسعه صنعتی و حتی بحث صادرات تجهیزات و خدمات فنی مرتبط با این صنعت کمک کند. علاوه‌بر این، حضور فعال و موثر شرکت‌های دانش‌بنیان در صنایع مرتبط با حوزه نفت و گاز هم‌‌‌‌‌‌راستا با ارتقای تکنولوژی و بهبود کیفی محصولات نفتی و گازی، به بی‌‌‌‌‌‌اثر‌شدن تحریم‌ها کمک شایانی می‌کند.

به گزارش «انرژی امروز» از روزنامه دنیای اقتصاد، بر همگان روشن است که بومی‌‌‌‌‌‌سازی تجهیزات راهبردی صنایع مرتبط با سوخت‌های فسیلی، از اکتشاف و استخراج گرفته تا پالایش و بهره‌‌‌‌‌‌برداری، با تکیه بر توان فنی شرکت‌های دانش‌بنیان، می‌تواند منافع اقتصادی و توسعه‌‌‌‌‌‌ای قابل‌‌‌‌‌‌توجهی را برای کشور به ارمغان آورد.

در همین‌رابطه، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران نوشت: صدور خدمات و دانش فنی و مهندسی، یک رویاست و ما برای تحقق یک رویا در حرکتیم. می‌دانیم هدف بسیار دور از دسترس است، به‌‌‌‌‌‌ویژه اینکه یک شرکت دولتی قصد دستیابی به آن رویا را دارد. وی در ادامه نوشت؛ در بند‌چهار حکم انتصاب اینجانب، ارتقای شرکت مهندسی و توسعه گاز به یک کلاس جهانی، آمده است. برای این کار، اقدام‌های داخلی انجام دادیم و نمودارهای سازمانی مصوب کردیم و چند شرکت در کشورهای مختلف را به‌‌‌‌‌‌همراه پروژه‌هایی هدف‌گذاری کردیم و امیدواریم بتوانیم در دو سال‌آینده، یک پروژه برای اجرا در خارج از کشور انجام دهیم.

این تصمیم و هدف هم با این پرسش شکل‌گرفت که؛ تا چه زمانی نفت و گاز خام داریم که صادر کنیم؟

به گزارش «شانا»، رضا نوشادی در ادامه آورده است: البته شایان ذکر است که توانمندی و ظرفیت تحقق این رویا، یعنی صدور خدمات فنی و مهندسی وجود دارد. برای مثال در زنجیره‌‌‌‌‌‌ ارزش گاز، ۹۰‌درصد تجهیزات تاسیسات تقویت فشار گاز آرادان، داخلی است یا در فاز ۲ پالایشگاه گاز ایلام، ۷۶‌درصد از تجهیزات داخلی استفاده‌شده و در خط لوله گاز هم می‌توانیم بگوییم ۱۰۰‌درصد داخلی‌‌‌‌‌‌سازی شده‌است. وقتی می‌بینیم برخی کشورهای همسایه اذعان می‌کنند که حتی یک پیچ هم نمی‌توانند تولید کنند، به این نتیجه می‌رسیم که دستاوردهای ما در بومی‌‌‌‌‌‌سازی صنعت و تجهیزات، قابل‌مقایسه با بسیاری از کشورها نیست و این نشانه‌‌‌‌‌‌ای از ظرفیت بالای ایران است.

ما به‌‌‌‌‌‌اندازه‌‌‌‌‌‌ همه جمعیت ترکمنستان دانشجو داریم. اگر بگوییم برخی از دانشجویانی که امروز مشغول تحصیل هستند، پس از دانشگاه به شغلی متفاوت با تخصص‌شان رو می‌‌‌‌‌‌آورند، بی‌‌‌‌‌‌شک نیمی از آنها در شغلی مرتبط با رشته تحصیلی‌‌‌‌‌‌شان مشغول به‌‌‌‌‌‌کار می‌شوند و حتی اگر نیمی از آنها ناکارآ باشند، قطعا نیم دیگر توانمند، خلاق و باپشتکار هستند که همه داخلی‌‌‌‌‌‌سازی‌‌‌‌‌‌ها محصول تلاش همین افراد است.

بازارسازی خارجی برای محصولات داخلی

ما باید بتوانیم در حوزه ضرورت صدور خدمات فنی و مهندسی برای سازندگان داخلی بازار کار ایجاد کنیم، همچنین بتوانیم آن کار را صادر کنیم که در این‌صورت ارزآوری کردیم، درحالی‌که به سازندگان داخلی،‌ریال پرداخت می‌کنیم. از آنجا که به‌‌‌‌‌‌طور تقریبی به تکامل شبکه گاز در کشور رسیدیم و ضریب نفوذ گاز ۹۹‌درصد است، می‌توان پیش‌بینی کرد در آینده نزدیک انبوهی از جامعه مهندسان مشاور و نظام پیمانکاری که این نقشه بزرگ را خلق کردند، بیکار می‌شوند، بنابراین بحث صدور خدمات فنی و مهندسی را آغاز و سه،‌‌‌‌‌‌ چهار کشور هدف را مشخص کردیم. اقدام بسیار سخت و دشواری است که بتوانیم در این شرایط تحریم، پروژه‌هایی را در خارج از کشور داشته باشیم؛ در شرایطی که حتی درمورد جزئیات هم مشکل داریم.

برای مثال اینکه اگر بخواهیم فردی را به خارج از کشور بفرستیم، چند ماه باید دنبال مجوز باشیم. حالا تصور کنید که در این وضعیت، پروژه‌هایی را در خارج از کشور باید مدیریت کنیم، اما با همه این مشکلات، عزم‌مان را جزم کردیم که برای صدور خدمات فنی و مهندسی اقدام کنیم و شرکت مهندسی و توسعه گاز، تدابیر لازم را برای این کار اندیشیده و از تجهیزات ساده تا پیچیده داخلی‌‌‌‌‌‌سازی شده یا می‌شود و ما از آنها حمایت می‌کنیم. در همین دو سال‌گذشته تمامی اجزای سیستم کنترل تاسیسات تقویت فشار گاز که پیچیده‌‌‌‌‌‌ترین بخش یک ایستگاه است، داخلی‌‌‌‌‌‌سازی شده، به‌‌‌‌‌‌نحوی‌‌‌‌‌‌ که امروز می‌توانیم بگوییم سیستم کنترل همه ایستگاه‌‌‌‌‌‌های تقویت فشاری که از این به‌‌‌‌‌‌ بعد افتتاح می‌شوند، ایرانی است. در بحث ذخیره‌‌‌‌‌‌سازی هم پیش از این فشار کمپرسورهایی که ساخته می‌شد ۱۰۰‌بار بود و کمپرسورهای جدیدی که ساخته شده‌اند، ۳۰۰‌بار فشار دارند. به لطف خدا امسال نخستین سری از کمپرسورهای ذخیره‌‌‌‌‌‌سازی را داخلی‌‌‌‌‌‌سازی می‌کنیم و همه این موارد، نشان‌دهنده ظرفیت ما برای صدور خدمات فنی و مهندسی است.

از طرفی باید بتوانیم همه آنچه را که ساخته‌ایم، وارد مرحله تجاری و بازارسازی کنیم؛ بازارسازی خارجی برای محصولات داخلی ایران. همان‌‌‌‌‌‌طور که پیشتر گفته شد، چند کشور هدف را مشخص کردیم که ازبین آنها باید به کشورهای همسایه اشاره کرد. در کشورهای دوردست هم نزدیک‌ترین کشور به قرارداد، در آمریکای‌لاتین است. همکاران ما اکنون در حال بحث‌های فنی هستند. درباره خدماتی هم که به کشورهای هدف ارائه می‌دهیم، باید گفت ما توجه خودمان را به صنعت گاز متمرکز کرده‌‌‌‌‌‌ایم، چون گاز را بلدیم. همین حوزه را هم هدف‌گذاری کردیم که با آن بین‌المللی شویم. ممکن است در آینده در زمینه‌‌‌‌‌‌های مختلف فعالیت کنیم، اما امروز می‌خواهیم کاری را که داخل کشور توانستیم چابک و حرفه‌‌‌‌‌‌ای انجام دهیم، به خارج از کشور هم ببریم، بنابراین فعلا خدمات ما به کشورهای هدف، در حوزه گاز و بر زمینه‌‌‌‌‌‌هایی مانند توسعه میدان‌‌‌‌‌‌ها، احداث پالایشگاه‌ها، شبکه انتقال گاز شامل خطوط لوله، تاسیسات تقویت فشار گاز و پروژه‌های ذخیره‌‌‌‌‌‌سازی متمرکز است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن