دو سد در استان بوشهر آبگیری می‌شود

سد اخند در شهرستان عسلویه و سد باغان در شهرستان جم با مجموع اعتبار 26هزار و 800 میلیارد ریال در سفر ریاست جمهوری به بوشهر آبگیری می‌شود.

به گزارش «انرژی امروز» از وزارت نیرو،  مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر اظهار کرد: این دو پروژه، نقش مهمی در تامین منابع پایدار آب شرب، صنعت و کشاورزی در شهرستان های عسلویه، جم و دشتی دارند.

علی محمدی خاطرنشان کرد: سد باغان یکی از معدود پروژه های فاینانس خارجی در حوزه تامین آب است که با اعتباری معادل 333 میلیون یوان به مرحله آبگیری رسیده است.

وی افزود: این سد با حجم مخزن 32 میلیون مترمکعب، تامین آب در دو شهرستان را بر عهده دارد به نحوی که آب شرب در بخش ریز و انارستان شهرستان جم، آب صنعت در شهرستان جم و بخشی از حقابه های کشاورزی پایین دست در شهرستان دشتی را تامین خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر عنوان کرد: کاهش اتکا به منابع آب زیرزمینی، احیاء دشت های جم و ریز، بهبود وضعیت کشاورزی و افزایش منابع تولید آب در استان بوشهر از دیگر اهداف این پروژه است.

محمدی اظهار کرد: این سد از نوع بتنی غلتکی با ارتفاع 56 متر و طول تاج 311 متر است که آب قابل برنامه ریزی آن سالانه 16 میلیون مترمکعب خواهد بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر سد اخند را دیگر پروژه آماده آبگیری در سفر ریاست جمهوری عنوان کرد و گفت: این سد به عنوان نخستین سد مخزنی شهرستان عسلویه در حوزه روستای اخند در حال ساخت است.

علی محمدی اظهار کرد: سد اخند با حجم مخزن 2 میلیون مترمکعب، با هدف تامین آب شرب و کشاورزی منطقه، کنترل سیلاب های مخرب رودخانه اخند و جلوگیری از بروز خسارت به زیرساخت ها و تاسیسات نفت و گاز ساخته می‌شود.

وی افزود: این سد از نوع بتنی وزنی، با حجم بدنه 45 هزار متر مکعب و طول تاج 113 متر است.

محمدی خاطرنشان کرد: میزان سرمایه گذاری در این سد 700 میلیارد ریال است و با آغاز آبگیری آن، تامین آب شرب روستاهای اطراف از مخزن این سد امکان پذیر خواهد بود.

این گزارش می‌افزید: با آبگیری سدهای اخند و باغان، مراحل اصلی ساخت سد و امکان ذخیره سازی آب در مخزن آن فراهم شده و با تکمیل اجزای پایانی سد از جمله حوضچه آرامش، شیرآلات، جاده دسترسی و ساختمان کنترل، پروژه آماده بهره برداری کامل خواهد بود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن