دو سوم دموکرات‌ها بایدن را نمی‌خواهند

فاطمه لطفی | هفته‌نامه صدا

شبکه خبری سی‌ان‌ان نتایج یک نظرسنجی را منتشر کرده است که می‌گوید: دو سوم رای‌دهندگان دموکرات نمی‌خواهند بایدن نامزد انتخابات 2024 شود. بر همین اساس اکسیوس نوشته است که نظرات نامطلوب درباره بایدن در میان حزب خود او در حال افزایش است، زیرا رای دهندگان این حزب در مورد سن و توانایی این پیرمرد 80 ساله برای مدیریت یک دوره دیگر در مقام خود تردید دارند. بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط SSRS، وقتی از دموکرات‌ها و رای‌دهندگان مستقل با گرایش دموکرات پرسیده شد که حزب باید چه کسی را به عنوان نامزد ریاست جمهوری 2024 خود معرفی کند، تنها 33 درصد بایدن را انتخاب کردند. 67 درصد گفتند که خواهان نامزدی متفاوت به عنوان نامزد حزب هستند. اما وقتی از آن پاسخ دهندگان پرسیده شد که نامزد حزب در سال 2024 چه کسی باید باشد، هیچ فرد دیگری بالاتر از 3 درصد رای به دست نیاورد. در میان اکثریت قریب به اتفاق رای دهندگان متمایل به دموکرات‌ها که می‌گویند مخالف دومین دوره ریاست جمهوری بایدن هستند، چیزی حدود 82 درصد گفتند که «فقط یک نفر به جز جو بایدن» را می‌خواهند.

حدود نیمی از پاسخ دهندگان با گرایش دموکرات گفتند که سن بایدن بزرگترین نگرانی آنها در مورد نامزدی ریاست جمهوری در سال 2024 است. «شایستگی ذهنی/هوشیاری/سالخوردگی»، «سلامت» و «توانایی انجام کار/کارآمدی» به ترتیب با 7 درصد، بزرگترین نگرانی بعدی این پاسخ دهندگان است. 56 درصد از رای دهندگان دموکرات گفتند که «به شدت نگران» هستند که سن بایدن احتمالا بر «سطح فعلی صلاحیت جسمی و ذهنی» او تاثیر منفی بگذارد. بایدن در دیگر نظرسنجی‌های اخیر در میان رای‌دهندگان ثبت‌نام شده، با ترامپ، رئیس‌جمهور سابق در رقابت بوده است. نظرسنجی‌های قبلی سن بایدن را به عنوان یکی از نگرانی‌های اصلی در دومین نامزدی او برای کاخ سفید ذکر کرده‌اند و اکثریت رای دهندگان ثبت نام شده معتقدند که او «بیش از حد پیر» است.

ان‌بی‌سی نیوز هم نوشته است که نخبگان دموکرات بایدن را در قامت دومین فرانکلین دی‌.روزولت می‌بینند اما رای‌دهندگان تنها او را به چشم پیرمردی بسیار پیر می‌نگردند. یکی از ویژگی‌های عجیب چرخه ریاست‌جمهوری 2024 شکافی است که بین تشکیلات حزب و رای‌دهندگان درجه یک پدید آمده است. نظرسنجی ان‌بی‌سی نیوز در آوریل نشان داد که بیش از نیمی از دموکرات‌ها نمی‌خواهند بار دیگر بایدن را در انتخابات ریاست جمهوری ببینند. مصاحبه با نزدیک به 22 نفر از اعضای حزب نشان می‌دهد که بایدن قصدی برای انصراف از نامزدی حزب ندارد و در واقع، رهبران دموکرات طوری برنامه‌ریزی کرده‌اند که او در مسیر نامزدی در کنوانسیون حزب سال آینده در شیکاگو قرار داشته باشد.  آنها به راحتی قبول می‌کنند که در گفت‌وگوهای خود با رای دهندگان شک و تردیدهایی می‌شنوند در مورد اینکه آیا بایدن 80 ساله از پس این کار برمی‌آید یا نه و بهترین شانس حزب برای تصدی کاخ سفید است یا خیر. اما پاسخی که می‌دهند این است که از این سوال دست بکشید.

اکونومیست هم معتقد است که تلاش جو بایدن برای انتخاب مجدد با مشکل مواجه خواهد شد. نظرسنجی دیگری در 17 اوت توسط آسوشیتدپرس منتشر شد که نشان می‌دهد کمتر از یک نفر از هر چهار آمریکایی (24 درصد) مایلند جو بایدن دوباره نامزد انتخابات شود. بر این اساس اکونومیست معتقد است او همچنان یکی از نامحبوب‌ترین روسای جمهور در تاریخ مدرن است. بر اساس تحلیلی از نظرسنجی‌های مجموع نشریه سیاسی FiveThirtyEight، تنها جیمی کارتر و خود دونالد ترامپ در دوره ریاست‌جمهوری خود رتبه‌بندی منفی خالص‌تری نسبت به بایدن داشتند. در اواخر اوت، خلاصه نظرسنجی‌های عمومی نشان داد که 42 درصد از آمریکایی‌ها با کاری که بایدن انجام می‌داد، موافق بودند، در حالی که 53 درصد آن را رد کردند. وضعیت او در مورد موضوعات اقتصادی هم بدتر است. همان نظرسنجی آسوشیتدپرس نشان داد که تنها 36 درصد مردم عملکرد اقتصادی او را تایید می‌کنند. حتی در نیویورک کاملا آبی، هجوم پناهجویان دموکرات‌ها را آزار می‌دهد. بر اساس نظرسنجی اخیر کالج سینا، کمتر از نیمی از مردم نیویورک در رقابت با ترامپ به بایدن رای می‌دهند. بایدن همچنان با 47 درصد به 34 درصد (با تعداد زیادی رای ممتنع) از ترامپ پیشی گرفته است. اما این پیشتازی در سال 2020 حداقل 25 امتیاز بود.

هرچند طرفداران بایدن عملکردهای او را مقابل چشمان رای‌دهندگان قطار می‌کنند: نرخ بیکاری به 3.5 درصد، یعنی نزدیک به پایین‌ترین سطح 50 سال اخیر رسیده، تورم کاهش یافته و دستمزدهای واقعی حداقل برای فقرا در حال افزایش است. میزان قتل در شهرهای آمریکا در حال کاهش است و رژیم مرزی جدیدی که بایدن بنا نهاده، باعث کنترل مرزها شده است. بایدن رهبری واکنش بین‌المللی به حمله روسیه به اوکراین را نیز برعهده داشته است و رکورد قابل توجهی از قوانین دو حزبی به دست آورده است. با این حال نحوه خروج آمریکا از افغانستان محبوبیت او را به شدت کاهش داد و طبقه کارگر در بسیاری از ایالت‌ها چندان رغبتی به رای‌دادن به او ندارند.

اوایل اکتبر امسال موسسه پیو گزارشی منتشر کرد که نشان می‌دهد اکثر آمریکایی‌ها از تعیین حداکثر محدودیت سنی برای مقامات منتخب فدرال و قضات دیوان عالی حمایت می‌کنند. بر اساس نظرسنجی جدید مرکز تحقیقات پیو، با توجه به سن بالای برخی از رهبران سیاسی ایالات متحده، 79 درصد از آمریکایی‌ها از حداکثر محدودیت سنی برای مقامات منتخب در واشنگتن دی‌سی حمایت می‌کنند و 74 درصد از چنین محدودیت‌هایی برای قضات دیوان عالی حمایت می‌کنند. 82 درصد از جمهوری‌خواهان و 76 درصد از دموکرات‌ها از تعیین حداکثر سن برای مقامات منتخب در واشنگتن دی‌سی حمایت می‌کنند.

قانون اساسی ایالات متحده حداقل و نه حداکثر آستانه سنی را برای روسای جمهور و اعضای سنا و مجلس نمایندگان ایالات متحده تعیین کرده است. حداقل سن برای روسای جمهور 35 سال، برای سناتورها 30 و برای نمایندگان 25 سال است. قانون اساسی حداقل یا حداکثر سن را برای قضات دیوان عالی تعیین نکرده است. موسسه پیو تاکید دارد که ایجاد حداکثر محدودیت سنی برای مقامات منتخب در واشنگتن احتمالا مستلزم اصلاح قانون اساسی است. اصلاحات قانون اساسی مستلزم رای دو سوم در مجلس سنا و مجلس نمایندگان ایالات متحده است و پس از آن باید توسط سه چهارم ایالت‌ها تصویب شود. از سوی دیگر، کنگره می‌تواند در صورت درخواست دو سوم ایالت‌ها، کنوانسیونی برای پیشنهاد اصلاحیه‌ها تشکیل دهد.

بر اساس تجزیه و تحلیل مرکز پیو از سران دولت 187 کشور عضو سازمان ملل، بایدن تا مارس 2023 نهمین رهبر ملی پیر در جهان بود. ترامپ هم از اکثر رهبران ملی در سراسر جهان پیرتر است: در زمان تجزیه و تحلیل این داده‌ها، ترامپ تنها از 20 رهبر دنیا جوان‌تر بود. میانگین سنی همه رهبران ملی مورد مطالعه 62 سال بود.

بر اساس نظرسنجی جداگانه‌ای که موسسه پیو در ماه ژوئن انجام شد، تنها 3 درصد از بزرگسالان ایالات متحده می‌گویند که بهتر است رئیس جمهور 70 سال یا بیشتر داشته باشد. تقریبا نیمی از آمریکایی‌ها (49 درصد) می‌گویند رئیس‌جمهور بهتر است در دهه 50 زندگی‌اش باشد، در حالی که 24 درصد دیگر دهه 60 زندگی را بهترین سن برای این سمت می‌دانند. اختلافات حزبی نسبتا کمی در مورد این سوال وجود دارد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن