رئیس سازمان برنامه و بودجه: درآمد ارزی سالانه یک میلیارد دلار از صادرات برق

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان این‌که صادرات برق به صورت انحصاری به کشورهای منطقه انجام می‌شود، گفت: در سال نزدیک به یک میلیارد دلار درآمد ارزی از صادرات برق به وجود می‌آید.

به گزارش «انرژی امروز» ایسنا، داوود منظور در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در زمان بررسی بندی از لایحه برنامه هفتم توسعه مربوط به اعطای مجوز به بخش خصوصی برای صادرات برق اظهار کرد: ما اکنون به صورت انحصاری صادرات برق به کشورهای منطقه انجام می‌دهیم منتها اگر اجازه دهیم که بخش خصوصی وارد شود شرایط به گونه‌ای شده که هر وقت به کشورهای هدف برق می‌خواهند صادر کنند پس قیمت را پایین آورده پس عملا قیمت صادراتی برق کمتر از نرخ دولت می‌شود.

وی ادامه داد: اکنون دولت با اقتدار مذاکره می‌کند و ما برق را به قیمت بالا و مناسب صادر می‌کنیم پس اگر بخواهند بخش غیردولتی وارد شده و مذاکره کنند قیمت کم می‌شود و همین مختصر قیمت را هم از دست می‌دهیم. اکنون صادرات برق در سال نزدیک به یک میلیارد دلار درآمد ارزی ایجاد می‌کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: اکنون برقی که بخش غیردولتی می‌فروشد براساس قرارداد ECA است یعنی بابت سوخت پولی پرداخت نمی‌شود و هزینه تبدیل و تولید برق گرفته می‌شود.

منظور در عین حال گفت: البته بخشی از مطالبات بخش خصوصی از دولت بابت فروش برق باقی مانده که باید برطرف شود اما راه‌حل این نیست که بازار صادرات برق که انحصاری است را به یک بازار رقابتی تبدیل کنیم، چون به درآمد ارزی آسیب می‌زند ضمن آنکه کمبود در بازار داخلی ایجاد می‌کند. ما نباید برای ایجاد ظرفیت صادرات تامین برق داخل را با مشکل مواجه کنیم.

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن