رمشت، دوازدهمین سد احداثی دولت تدبیر و امید در استان کردستان

این سد آب بسیار باکیفیتی دارد و می‌تواند آب شرب شهر سنندج را از این مسیر تامین کند

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به جزئیات پروژه سد رمشت گفت: این سد دوازدهمین سد احداثی دولت تدبیر و امید در استان کردستان است.

به‌گزارش «انرژی امروز» از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، قاسم تقی‌زاده‌خامسی در آیین افتتاح طرح‌های ملی وزارت نیرو با ارائه گزارش از محل پروژه واقع در کردستان اظهار کرد: امروز در هفته دیگر از پويش #هرهفته_الف_ب_ايران برای افتتاح و بهره‌برداری از سه طرح آب در استان کردستان با هدف تامین آب شرب و کشاورزی حضور داریم.

وی اضافه کرد: پروژه اول، ساختمان سد رمشت است که صد و نود و سومین سد کشور و چهل و نهمین سدی است که در دولت تدبیر و امید به بهره‌برداری می‌رسد. این سد در۶۰ کیلومتری شهر سنندج به صورت خاکی همگن با طول تاج ۴۳۱ متر، عرض ۷ متر و ارتفاع ۳۲ متر ساخته شده و ظرفیت مخزن آن ۵.۶ میلیون مترمکعب با هدف تامین آب شرب و کشاورزی است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا خاطرنشان کرد: این سد دوازدهمین سدی است که در این دولت و در استان کردستان احداث شده است. مجموع سدهای استان کردستان ۱۹ سد بوده که ۱۲ سد در دولت تدبیر و امید به بهره‌برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه این پروژه برای ۵۰۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال‌زایی می‌کند، افزود: این سد دارای یک شبکه آبیاری زهکشی است که با اجرای ۹.۵ کیلومتر لوله‌گذاری، ۶۳ مورد حوضچه و ابنیه آب موردنیاز برای ۵۶۳ هکتار اراضی کشاورزی را به صورت مدرن تامین خواهد کرد.

تقی‌زاده‌خامسی اظهار کرد: پروژه بعدی شبکه آبیاری و زهکشی سد گاران است که این پروژه دارای چند فاز بوده و قرار است بیش از چهار هزار هکتار از اراضی را تامین آب کند که امروز فاز اول آن برای تحت پوشش قرار دادن یک هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی افتتاح خواهد شد.

وی ادامه داد: این پروژه با بکارگیری ۳۱ کیلومتر انواع لوله‌های فولادی، ‌۴۸ کیلومتر انواع لوله‌‌‌های پلی اتیلن و ۵.۵ کیلومتر کانال و سیفون و ۱۲۹ عدد حوضچه اجرا شده است.

به گفته معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا، در مجموع برای اجرای این پروژه‌ها ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده و این پروژه هم برای ۶۰۰ نفر به صورت مستقیم ایجاد اشتغال می‌کند.

تقی‌زاده‌خامسی همچنین در خصوص مطالبه به‌حق مردم استان کردستان درخصوص آب شرب یادآور شد: آب شرب سنندج از سدی به نام قشلاق که تنها سد احداث شده در قبل از انقلاب است، تامین می‌شود. این آب از نظر کمی و بهداشتی هیچ مشکلی ندارد، اما در ایام تابستان فعل و انفعالات شیمیایی که در اینجا صورت می‌گیرد طعم و بوی آب را عوض می‌کند که مردم انتظار دارند محل دیگری برای تامین آب شرب تعیین شود.

وی ادامه داد: وزارت نیرو پروژه‌ای را طراحی کرده که از سد آزاد در ۲۶ کیلومتری تصفیه‌خانه سنندج، آب را به این شهر منتقل کند. این سد آب بسیار باکیفیتی دارد و می‌تواند آب شرب شهر سنندج را از این مسیر تامین کند. در سال‌جاری هیچ اعتباری برای این پروژه پیش‌بینی نشد اما رئیس جمهور در ماه گذشته در هیئت دولت موافقت کرد تا ۱۰۰ میلیارد تومان برای این پروژه در نظر گرفته شود که عملیات اجرایی این پروژه تا هفته آینده آغاز می‌شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن