روسیه رسما از پیمان کاهش سلاح‌های متعارف با اروپا خارج شد

ولادیمیر پوتین، رئیس کرملین با امضای خود به قانون خروج کشورش از معاهده خلع تسلیحات متعارف نیروهای مسلح با اروپا رسمیت داد. این پیمان مصوب ۱۹۹۰ می‌گوید، طرفین موافقت می‌کنند تا از سطح استقرار تسلیحات در قاره اروپا بکاهند.

به گزارش «انرژی امروز» از دویچه وله، پس از تصویب لایحه خروج مسکو از پیمان خود با اروپا در مورد خلع سلاح نیروهای مسلح از تسلیحات متعارف (CFE) در پارلمان روسیه، این مصوبه به امضای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه رسید و بدین گونه رسمیت یافت.

به گزارش خبرگزاری آلمان، این قانون که در اواسط ماه جاری میلادی به تصویب پارلمان روسیه رسیده بود، روز دوشنبه ۲۹ مه (۸ خرداد) بر روی پورتال حقوقی روسیه منتشر شده است.

روسیه سال‌ها پیش تا حد زیادی توافق ۱۹۹۰ را که محدودیت‌های بالایی را برای استقرار سلاح‌های سنگین در قاره اروپا تعیین می‌کرد، کنار گذاشته بود.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، اکنون گفته است که فسخ این قرارداد “هیچ عواقب مستقیمی” نخواهد داشت.

تسلیحاتی که محل استقرار آنها توسط این معاهده مشخص شده‌اند، شامل تانک‌های اصلی نبرد و نفربرهای زرهی، توپخانه سنگین، هواپیماهای جنگی و هلیکوپترها می‌شود.

مسکو یکی از امضاکنندگان این توافقنامه در سال ۱۹۹۰ بود، اما تا حد زیادی اجرای آن را از سال ۲۰۰۷ به حالت تعلیق درآورده بود.

از سال ۲۰۱۵، یک سال پس از الحاق شبه‌جزیره کریمه اوکراینی در دریای سیاه به روسیه، مسکو دیگر شرکت در جلسات گروه مشورتی با اروپا را متوقف کرد. از شروع جنگ تهاجمی به اوکراین به دستور پوتین در آغاز سال ۲۰۲۲ تا کنون، روابط مسکو با غرب بار دیگر رو به وخامت گراییده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن