رونمایی از طرح پایلوت سبک سازی نفت فوق سنگین برای اولین بار در صنعت نفت

طرح پایلوت سبک سازی نفت فوق سنگین به عنوان یکی از طرح های فناورانه پژوهشگاه صنعت نفت به سفارش شرکت نفت و گاز اروندان برای اولین بار در صنعت نفت کشور رونمایی شد.

به گزارش «انرژی امروز» از روابط عمومی شرکت نفت و گاز اروندان، روز پنج شنبه 10 شهریورماه نشست مشترکی میان شرکت نفت و گاز اروندان و پژوهشگاه صنعت نفت با هدف رونمایی از طرح پایلوت سبک سازی نفت فوق سنگین با حضور مدیر عامل شرکت نفت و گاز اروندان، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت و با حضور جمعی از مدیران و روسای شرکت نفت و گاز اروندان و این پژوهشگاه در سالن جلسات پژوهشگاه صنعت نفت در تهران برگزار شد.

در این نشست مهندس عبدالله عذاری اهوازی با اشاره به اینکه این شرکت یکی از بزرگترین میادین مشترک نفتی خاورمیانه را با کشور همسایه در اختیار دارد افزود: افزایش تولید و استخراج نفت از میدان های مشترک نفتی از مهمترین سیاست های حائز اهمیت وزارت نفت, شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفت و گاز اروندان است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان در ادامه اظهار داشت: باید با اتخاذ تصمیمات کارآمد و قابل اجرا و همچنین با توجه به تحریم های ظالمانه غرب علیه کشورمان از ظرفیت و پتانسیل های موجود در داخل بیش از پیش استفاده کرده و بهينه سازي هزينه های توليد و بهره برداري سریع تر از ميدان‏های نفتی مشترک و ساير میدان های حوزه غرب کارون از جمله اقداماتی است که مورد اهتمام ما در این شرکت قرار دارد.

وی تصریح کرد: بنده اعتقاد دارم پژوهشگاه صنعت نفت و سازمان ها و شرکت های علی و دانش بنیان صنعت نفت نعمتی بزرگ و بال های توانمند شرکت های نفتی هستند و این مجموعه ها می توانند با بررسی دقیق پژوهش ها و به نتیجه رساندن تحقیقات و با دستیابی به نتایج مطلوب به افزایش تولید از میادین حوزه غرب کارون کمک فراوانی در تولید ایده آل به شرکت نفت و گاز اروندان کنند.

مهندس عذاری اهوازی با اشاره به اینکه افزایش استخراج نفت با کیفیت برای کشور امری ضروری و مهم است افزود: برای حل مشکل نفت دارای API بالا از میدان نفتی آزادگان در سال ۱۳۹۹ یک پروژه پژوهشی سرمایه ای به مناقصه گذاشته شد و با انتخاب پژوهشگاه صنعت نفت، کار به این عزیزان سپرده شد. متاسفانه تا قبل از روی کار آمدن دولت سیزدهم امورات به کُندی پیش می رفت و کمتر از ۳۰ درصد پیشرفت کار داشتیم، اما پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم و با اتخاذ تصمیمات مهم و حمایتی ما در شرکت نفت و گاز اروندان کارهای پژوهشی این طرح شتاب بیشتری به خود گرفته تا اینکه در شهریور سال جاری تلاش های شبانه روزی به نتیجه رسید و امروز با افتخار شاهد رونمایی از نمونه اولیه و آزمایشی در مقیاس کوچک خط تولید سبک سازی نفت فوق سنگین برای اولین بار در صنعت نفت توسط این شرکت با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت هستیم.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان در پایان گفت: امیدواریم با انتخاب یک سرمایه گذار خوب این طرح پژوهشی هر چه سریعتر منجر به ساخت و استفاده میدانی شود تا نقش کلیدی این پروژه مهم که سبک سازی نفت کشور را به همراه خواهد داشت رقم بخورد و ما در شرکت نفت و گاز اروندان در این خصوص حمایت همه جانبه خود را برای پیشربد اهداف عالی نظام  که صرفه اقتصادی و تولید با کیفیت دارد اعلام می کنیم.

همچنین مدیر پژوهشگاه صنعت نفت ضمن عرض خوش آمدگویی به مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان و هیات همراه، از حمایت های خوب این شرکت تشکر ویژه کرد و افزود:  رونمایی از پایلوت سبک سازی نفت فوق سنگین و رسیدن به نتیجه مطلوب قطعا به یُمن حمایت های همه جانبه ی مدیر عامل و همکاران مهندس عذاری اهوازی طی چند ماه گذشته بوده است.

دکتر کلانتری اصل با اشاره به اینکه این پژوهشگاه دارای سه پردیس بالادست، پایین دست و محیط زیست است، اذعان داشت؛ کارهای پژوهشی و تحقیقاتی بسیار خوبی در این مدت صورت گرفته که این امر در توسعه ی فناوری های بالادست مشهود است و در آینده شاهد موفقیت های بیشتری خواهیم بود.

وی در ادامه گفت: ما در پژوهشگاه نفت آمادگی داریم تا نیازهای فناورانه، پژوهشی و  احصار شده از میادین نفتی کل کشور و علی الخصوص شرکت نفت و گاز اروندان را با ظرفیت های موجود و با استفاده از نیروی انسانی ماهر، متخصص و متعهد خود کارهای بزرگ و ناممکن را انجام دهیم و موجب تحولی عظیم در بخش های مختلف کشور شویم.

در ادامه ی این نشست هیاتی متشکل از اقای مهندس عبدالله عذاری اهوازی مدیرعامل، عیسی نویری رئیس پژوهش و توسعه و امید نصیری رئیس روابط عمومی شرکت نفت و گاز اروندان به همراه مدیریت و جمعی از رؤسای پژوهشگاه صنعت نفت از واحدهای مستقر در این پژوهشگاه بازدید به عمل آمد و طی مراسمی از پایلوت سبک سازی نفت فوق سنگین ساخته شده رونمایی شد.

گفتنی است دستیابی به دانش فنی سبک سازی نفت سنگین، توسط پژوهشگران صنعت نفت کشورمان گام بلندی در راستای افزایش ارزش افزوده این ماده طبیعی است و باعث ارزآوری و صرفه اقتصادی خواهد بود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن