رکورد زنی آرامکو این بار در پرداخت سود به سهامداران

سود نقدی که از سوی آرامکوی سعودی به سهامداران پرداخت می‌شود، امسال افزایش یافته و قابل قیاس با هیچ شرکت دیگری نخواهد بود.

به گزارش بلومبرگ، سود نقدی که آرامکوی سعودی به سهامدارانش پرداخت می‌کند، در حال حاضر بیشتر از مجموع پرداخت پنج شرکت بزرگ در این بخش است. این غول نفتی سعودی به دولت عربستان سعودی و سرمایه گذاران دیگر، ۷۵.۸ میلیارد دلار در سال گذشته پرداخت کرد که بالاترین میزان پرداختی در میان شرکتهای سهامی عام بود و طبق گزارش بلومبرگ اینتلیجنس، این پرداخت ممکن است امسال بیش از ۲۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کند.

پرداخت اضافی از سوی آرامکو معادل سود نقدی سالانه مایکروسافت خواهد بود. اگرچه اپل با ارزش بازار ۲.۷ تریلیون دلار، ارزشمندترین شرکت جهان به شمار می‌رود اما سود نقدی که سهامداران آرامکو دریافت می‌کنند بدون در نظر گرفتن بازخرید سهام، بسیار بالاتر از سود نقدی سهامداران شرکتهای دیگر است.

پرداخت اضافی سود به معنای آن است که سهامداران آرامکو بیش از همیشه قیمت نفت را زیر نظر خواهند داشت. دولت عربستان سعودی ۹۰ درصد از سهام آرامکو را مستقیما در اختیار دارد و هشت درصد از سهام این شرکت در اختیار صندوق سرمایه دولتی عربستان سعودی است.

بانک مورگان استنلی اعلام کرد این اقدام، جریان سود نقدی آرامکو را بر اساس قیمت فعلی نفت، ۱۰ تا ۲۰ درصد افزایش خواهد داد. شرکت تحقیقاتی آر بی سی کپیتال مارکتس، افزایش پرداخت سود آرامکو را به میزان ۱۲ تا ۱۸ میلیارد دلار پیش بینی کرد.

با این حال، نفت برنت از اوج قیمتی که در مارس سال ۲۰۲۲ داشت، حدود ۴۰ درصد ریزش کرده است و روند کاهش قیمت در هفته‌های اخیر تحت تاثیر تجدید نگرانیها نسبت به کندی اقتصادی و متاثر شدن تقاضا برای سوخت، تشدید شده است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن