سازه‌های جانبی نخستین سکوی فاز ۱۱ پارس جنوبی نصب شد

عملیات نصب سازه‌های جانبی نخستین عرشه فاز ۱۱ پارس جنوبی در بلوک گازی این طرح در آب‌های خلیج فارس پایان یافت.

به گزارش ایسنا، پس از تکمیل عملیات نصب نخستین سکوی گازی فاز ۱۱ پارس جنوبی، عملیات نصب پل‌های ارتباطی به طول تقریبی ۲۰۰ متر به همراه مشعل این عرشه دریایی، به‌وسیله شناور نصاب اوشنیک ۵۰۰۰ پایان یافت.

همزمان با بارگیری سکوی ۱۱B پارس جنوبی، پل‌های ارتباطی این موقعیت نیز به‌وسیله بارج حامل از یارد خرمشهر بارگیری و برای نصب در بلوک مخزنی فاز ۱۱ راهی میدان مشترک گازی با قطر شده بودند.

پل‌های ارتباطی نخستین سکوی فاز ۱۱ پارس جنوبی، بالغ بر ۴۰۰ تن وزن دارد که با احتساب ۳۲۰۰ تن سازه اصلی (سکو) و ۴۲۰۰ تن سازه‌های زیرآبی و جانبی که پیش‌تر و در مراحل پیشین این عملیات عظیم نصب شده‌اند، وزن مجموع سازه دریایی موقعیت ۱۱B پارس جنوبی را به حدود ۸ هزار تن می‌رساند.

با پایان مراحل راه‌اندازی شامل عملیات هوک‌آپ، پیش‌راه‌اندازی و راه‌اندازی نخستین سکوی گازی فاز ۱۱ پارس جنوبی که در فاصله حدود ۱۳۰ کیلومتری از ساحل قرار دارد، تولید زودهنگام گاز از آخرین فاز توسعه‌ای پارس جنوبی به‌زودی آغاز خواهد شد.

همزمان با عملیات‌های راه‌اندازی به‌منظور بهره‌برداری از سکوی ۱۱B و تحقق فاز نخست تولید از طرح توسعه فاز ۱۱، فعالیت‌های حفر دیگر چاه‌های تولیدی ناحیه مخزنی این سکو به‌وسیله دکل حفاری در حال انجام است.

گاز غنی از موقعیت سکوی ۱۱B از طریق یک رشته خط لوله ۳۲ اینچ دریایی به پالایشگاه‌های خشکی واقع در پارس ۲ منتقل می‌شود و برای فرآورش و ارسال به خطوط سراسری انتقال گاز از ظرفیت این پالایشگاه‌ها استفاده خواهد کرد.

قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی از طرف شرکت ملی نفت ایران با نظارت و کارفرمایی شرکت نفت و گاز پارس و با مشارکت شرکت‌های داخلی در حال اجراست.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن