سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر باید چهار برابر شود تا به هدف اقلیم دست یابیم

آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر (ایرِنا IRENA) روز سه‌شنبه اعلام کرد سرمایه‌گذاری‌های جهانی در فناوری‌های گذار انرژی باید سالانه بیش از چهار برابر شود تا مطابق با تعهدات توافق‌نامه آب‌وهوای پاریس باشد.

به گزارش «انرژی امروز» از رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر (ایرِنا) می‌گوید: سرمایه‌گذاری در فناوری‌های انرژی تجدیدپذیر در سال گذشته به رکورد 1.3 تریلیون دلار رسید، اما این رقم باید به حدود 5 تریلیون دلار در سال افزایش یابد تا هدف اصلی توافق پاریس برای محدود کردن افزایش دما تا 1.5 درجه سانتی‌گراد (2.7 فارنهایت) نسبت به سطح قبل از صنعتی شدن دست‌یافتنی باشد.

بر اساس اعلام ایرِنا، در مجموع، جهان تا سال 2030 به حدود 35 تریلیون دلار برای فناوری گذار انرژی از جمله بهبود راندمان، برق‌رسانی، گسترش شبکه و انعطاف‌پذیری نیاز دارد.

بر همین اساس، استقرار انرژی‌های تجدیدپذیر باید از حدود 3000 گیگاوات سالانه کنونی به بیش از 10000 گیگاوات در سال 2030 برسد و برابری بیشتری در توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر بین کشورهای صنعتی و در حال توسعه به وجود آید.

پروژه‌های جدید انرژی‌های تجدیدپذیر در چین، اتحادیه اروپا و ایالات متحده دو سوم ظرفیت نصب شده در سال گذشته را به خود اختصاص دادند، در حالی که آفریقا تنها یک درصد از ظرفیت نصب شده تجدیدپذیر را به خود اختصاص داد.

فرانچسکو لاکامرا، مدیر کل ایرِنا، می‌گوید: «در کشورهای در حال توسعه باید تمرکز بیشتری بر دسترسی به انرژی و سازگاری با آب و هوا وجود داشته باشد».

آژانس بین‌المللی انرژی‌ های تجدیدپذیر خواستار هدایت سرمایه گذاری‌های برنامه‌ریزی شده در سوخت‌های فسیلی به سمت فناوری‌ها و زیرساخت‌های انرژی‌های تجدیدپذیر شد.

تخمین زده می‌شود شاهد سالانه حدود یک تریلیون دلار سرمایه گذاری در سوخت‌های فسیلی تا سال 2030باشیم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن