سرمایه گذاری 1.1 میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی در مکران

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی از آمادگی این صندوق برای مشارکت در صندوق توسعه مکران خبر داد.

به گزارش «انرژی امروز» از ایسنا، مهدی غضنفری در پیش‌ نشست همایش توسعه سواحل مکران با محوریت تامین مالی و فرصت‌های سرمایه‌گذاری که با حضور رئیس مرکز مطالعات نیروی دریایی ارتش، معاون نیروی انسانی نیروی دریایی ارتش، رئیس اندیشکده دیپلماسی اقتصادی دانشگاه امام صادق، مدیر قراردادها و پیگیری مطالبات و نظارت بر مصرف صندوق توسعه ملی و معاون سرمایه‌گذاری داخلی صندوق توسعه ملی برگزار شد، با تاکید بر اینکه صندوق توسعه مای همیشه پشتیبان توسعه منطقه مکران بوده است، اظهار کرد: صندوق تا کنون ۱.۱ میلیارد دلار در این منطقه سرمایه‌گذاری کرده و امادگی دارد در صورتی که دولت تصمیم به تاسیس صندوق توسعه مکران بگیرد صندوق توسعه ملی هم عضوی از آن باشد.

وی با بیان اینکه صندوق توسعه ملی پروژه‌هایی که ارزش افزوده دارند را در اولویت خود قرار می‌دهد، عنوان کرد: نگرانی‌هایی در مورد تلاش کشورهای همسایه وجود دارد که صد در صد درست است. در کنار اینکه فضای همسایگی باید با احترام حفظ شود، باید رقابت جدی هم وجود داشته باشد و به دلیل همسایگی از منافع ملی نگذریم. البته تله‌هایی در حکمرانی وجود دارد که ممکن است باعث شود در رقابت به اندازه کافی پیش نرویم. باید مراقب باشیم اسیر بلدم بلدم نشویم.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی ادامه داد: باید بپذیریم گاهی در دنیا بیشتر از ما بلد هستند و نباید ناراحت شویم، بلکه باید از مشاوره‌های آن‌ها استفاده کنیم. این موضوع که هرکس از کشور توسعه یافته می اید قصد استعمار ما را دارد توهمی است که از بعد از انقلاب با آن مواجه هستیم و باید اصلاح شود. البته خباثت‌هایی علیه جمهوری اسلامی وجود دارد اما اینکه بگوییم نباید از تکنولوژی استفاده کنیم زیاده‌روی است.

غضنفری با تاکید بر اینکه مفهوم دیپلماسی مشارکت دیگر کشورها است، اظهار کرد: نباید طوری شود که ۱۰ سال دیگر بگوییم سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در مکران هیچ نتیجه‌ای نداشت.

به گفته وی اگر در توسعه سواحل مکران همراه سرمایه‌گذار داخلی سرمایه‌گذار خارجی وجود ندارد با مشکل مواجه خواهیم شد.

تشریح تله‌های توسعه

وی در ادامه با بیان اینکه چند تله در زمینه توسعه وجود دارد، توضیح داد: تله نخست توهم بی‌کرانگی منابع صندوق توسعه ملی است. در حالی که منابع صندوق محدود است و گاهی ممکن است ورودی‌ها کم‌تر از خروجی‌ها باشد. تله بعدی این است که گاهی انقدر مسئولان درامور جاری غرق می‌شوند که فرصت پرداختن به موضوع توسعه مکران را ندارند از طرف دیگر خوددانش پنداری در برخی مقامات وجود دارند و گمان می‌کنند به دانش بیشتر نیاز ندارند.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی با تاکید بر اینکه نباید انبوه منابع خدادادی را ثروت فرض کرد، گفت: تله بعدی ثروت دانستن منابع خدادادی است، در حالی که این منابع سرمایه هستند و باید به کار گرفته شوند تا به ثروت تبدیل شوند.

غضنفری ادامه داد: تله بعدی شمردن سود سرمایه‌گذار است، زمانی که از سرمایه‌گذار داخلی و خارجی کمک می‌گیریم نباید به دلیل سودی که می‌برد همکاری را لغو کنیم.

وی در پایان در پاسخ به سوال ایسنا در مورد اینکه آیا صندوق توسعه ملی از سوی سرمایه‌گذاران در توسعه سواحل مکران پیشنهادی داشته است یا خیر؟ گفت: پیشنهاداتی در حوزه نیروگاهی و پتروشیمی مطرح شده است که در حال بررسی هستیم.

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن