سفر وزیر خارجه آلمان به عربستان برای تامین انرژی

وزیر خارجه آلمان برای نخستین بار به کشورهایی سفر می‌کند که برای تامین انرژی مورد نیاز این کشور اهمیت فزاینده‌ای دارند. پس از تجاوز نظامیان روسی به اوکراین آلمان در پی جایگزین کردن واردات نفت و گاز از روسیه بوده است.

به گزارش «انرژی امروز» از دویچه‌وله، آنالنا بربوک، وزیر خارجه دولت فدرال آلمان روز دوشنبه، ۱۵ مه (۲۵ اردیبهشت) یک سفر سه روزه به شبه جزیره عربستان را آغاز می‌کند.

برخی کشورهای این منطقه از مهم‌ترین تولیدکنندگان نفت و گاز جهان هستند و به زودی در تولید هیدروژن نیز جایگاه قابل توجهی به دست خواهند آورد.

پس از تجاوز نظامیان روسی به خاک اوکراین که ۲۴ فوریه سال پیش آغاز شد تلاش کشورهای اروپایی برای کاهش و قطع وابستگی خود به واردات انرژی از روسیه هم کلید خورد.

آلمان از ابتدای سال جاری میلادی واردات نفت از روسیه را که در ماه‌های قبل به شدت کاهش یافته بود متوقف کرد. روبرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان هم چند ماه پس از شروع تهاجم به اوکراین به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس سفر کرد تا زمینه دریافت گاز مایع از این کشورها را فراهم کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سفر بربوک به شبه‌جزیره را باید در ادامه همین تلاش‌ها ارزیابی کرد. او روز دوشنبه وارد جده می‌شود و سه‌شنبه به قطر می‌رود.

اینها از جمله کشورهایی هستند که با اتکا به دلارهای نفتی مدام نفوذ سیاسی و اقتصادی خود در جهان را گسترش می‌دهند؛ کشورهایی که از سرکوب مخالفان و محدود کردن آزادی‌های شهروندان، به خصوص زنان ابایی ندارند.

برای بربوک که محور سیاست خارجی خود را دیپلماسی فمنیستی عنوان کرده سفر به کشورهایی نظیر عربستان و قطر نباید چندان ساده باشد.

دیپلماسی منهای روسری

با این حال خبرگزاری فرانسه به نقل از یکی از سخنگویان وزارت خارجه آلمان نوشت، بربوک در این سفر به قواعد سختگیرانه مربوط به پوشش زنان تمکین نمی‌کند و از روسری و عبا استفاده نخواهد کرد.

این توضیح و تاکید وزارت خارجه آلمان چندان هم ضروری به نظر نمی‌رسد چون برخلاف جمهوری اسلامی در کشورهای حاشیه خلیج فارس دیپلمات‌های خارجی زن ملزم به رعایت پوشش اسلامی نیستند.

بربوک در سفر به عربستان و قطر با محمد بن سلمان ۳۷ ساله و تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی ۴۲ ساله دیدار می‌کند که هر دو هم‌نسلان او هستند اما طرفدار سرسخت مدرنیزاسیون منهای دموکراسی به شمار می‌روند.

فعالان حقوق بشری، عربستان را به بازداشت خودسرانه مخالفان، سرکوب آزادی بیان و اجرای احکام مورد مناقشه اعدام متهم می‌کنند. عربستان در کنار جمهوری اسلامی و چند کشور دیگر در سال ۲۰۲۲ از رکورداران اعدام در جهان بود.

حکومت امیرنشین قطر نیز به خاطر نقش آزادی بیان و استثمار شدید کارگران مهاجر با انتقادهای زیادی روبرو است که بسیاری را به مخالفت با برگزاری بازی‌های جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در این کشور کشاند.

دفاع از حقوق بشر، نیاز به انرژی

به عبارت دیگر مقصد بربوک کشورهای دشواری هستند که در عین حال برای آلمان اهمیت دارند؛ عربستان بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان است و قطر به عنوان یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان گاز قرار است از سال ۲۰۲۶ گار مایع به آلمان تحویل دهد.

سویم داگدلن، کارشناس سیاست خارجی حزب چپ آلمان به خبرگزاری فرانسه گفت، نقض حقوق زنان و تعقیب و آزار مخالفان در عربستان نباید قربانی جستجوی منابع جایگزین تامین انرژی در دولت ائتلافی آلمان شود.

سیاست خارجی عربستان از ابتدای تاسیس تا مدتی پیش کاملا با ایالات متحده هماهنگ بود اما ریاض اکنون راه دیگری در پیش گرفته که فقط محدود به هم‌سویی با غرب نمی‌شود.

عربستان از مدتی پیش گسترش روابط با چین را در دستور کار قرار داده و در ماه اسفند به خواست و با وساطت پکن روند عادی سازی مناسبات خود با جمهوری اسلامی را هم آغاز کرد.

یکی از سخنگویان وزارت خارجه آلمان می‌گوید، بربوک در سفر به شبه‌جزیره درباره مسائلی رایزنی خواهد کرد که برخی از آنها ما را به هم پیوند می‌زنند و در مورد برخی هم اختلاف وجود دارد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن