سوخت مازوت نیروگاه شازند تا ۴۸ ساعت آینده قطع می‌شود

تمامی سوخت‌های فسیلی به طور تقریب دارای گوگرد هستند

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: سوخت مازوت نیروگاه شازند تا ۴۸ ساعت آینده قطع می‌شود و این نیروگاه به صورت ۱۰۰ درصد از گاز استفاده خواهد کرد.

به گزارش «انرژی امروز» از خبرگزاری ایرنا، رضا میرزایی افزود: هماهنگی‌های لازم با مراجع رسمی کشور در تهران از سوی نیروگاه نیز انجام شده و از صبح روز سه‌شنبه (پنجم اسفندماه جاری) نیروگاه، فعالیت خود را با سوخت گاز انجام می‌دهد.

وی بیان کرد: سوخت مازوت نیروگاه در ۲۴ ساعت گذشته به کمتر از یک میلیون متر مکعب رسیده و تنها به همین میزان باید در ۴۸ ساعت آتی مازوت مصرف کند و پس از آن نیز این سوخت قطع شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: هماهنگی در این خصوص انجام و صورتجلسه‌های لازم نیز تهیه و امضاء شده است.

میرزایی اظهار داشت: نیروگاه شازند از ۲۱ آذرماه امسال تاکنون، ۲۱۸ میلیون متر مکعب مازوت استفاده کرده است که این امر در بیشتر روزها موجب افزایش دی اکسید گوگرد در هوا و آلودگی شهرهای اراک و شازند شده بود.

بر اساس اطلاعات پایگاه اینترنتی مرکز تحقیقات آلودگی هوای پژوهشکده محیط زیست، بیش از ۸۰ درصد اکسیدهای گوگرد به دست بشر در جریان احتراق سوخت‌های فسیلی از منابع ثابت آلوده کننده تولید می‌شوند و ر ترکیب با مواد معلق و رطوبت زیان‌بارترین اثرات مرتبط با آلودگی هوای اتمسفری را ایجاد می‌کنند.

تمامی سوخت‌های فسیلی به طور تقریب دارای گوگرد هستند که در جریان احتراق به صورت دی‌اکسید گوگرد وارد هوا می‌شود و نفت کوره یا مازوت بین۲.۵تا ۳.۵ درصد و گازوئیل بین نیم تا یک درصد گوگرد دارد ولی گوگرد بنزین ناچیز است.

تنگ شدن راه‌های هوایی تنفس، اسپاسم برونش (Bronchospasm)، سرفه شدید، سوزش چشم و مجاری تنفسی، کاهش کارایی تنفسی و تنگی نفس، کم شدن عمق تنفس و در نهایت تشدید عوارض قلبی و عروقی و تنفسی از اثرات بهداشتی منتسب به دی‌اکسید گوگرد به شمار می‌رود.

اراک یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور است که از ابتدای امسال تاکنون ۴۸ روز کامل برای گروه‌های حساس، یک روز کامل برای همه گروه‌ها و ۲۹ روز نیز به صورت لحظه‌ای ناسالم بوده است.

کیفیت هوا در یک تقسیم‌بندی مرتبط با سلامت انسان به ۶ دسته شامل خوب بین ۰ تا ۵۰، متوسط بین ۵۱ تا ۱۰۰، ناسالم برای گروه‌های حساس بین ۱۰۱ تا ۱۵۰، ناسالم بین ۱۵۱ تا ۲۰۰، بسیار ناسالم بین ۲۰۱ تا ۳۰۰ و خطرناک از ۳۰۰ بالاتر تقسیم می‌شو

نیروگاه حرارتی شازند در زمینی به مساحت ۲۴۰ هکتار در کیلومتر ۱۵جاده اراک – بروجرد، محور فرعی ازنا و در شرق پالایشگاه شازند واقع شده است.

استان مرکزی دارای ۱۲ شهرستان و بیش از یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر جمعیت است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن