هشدار دانشمندان نسبت به تشدید روند خشکسالی‌ها در خاورمیانه

بحران آب و خشکسالی در نقاط مختلف جهان تشدید شده و بسیاری از کشور‌ها هم اکنون با تنش‌های شدید در حوزه منابع آب و مدیریت آن رو به رو هستند. از جمله این مناطق باید به خاورمیانه اشاره کرد که بر اساس برآورد‌های جدید با شرایط به مراتب نگران کننده‌ای در حوزه آب و بارش‌ها رو به رو شده است.

به گزارش «انرژی امروز» از ایلنا به نقل از وزارت نیرو، دانشمندان گروه World Weather Attribution در تازه‌ترین ارزیابی‌هایی که درباره تنش‌آبی در خاورمیانه انجام دادند، اعلام کردند که بر اساس داده‌های سه سال گذشته مرتبط با دما و میزان بارندگی‌ها که در نتیجه تغییرات آب و هوایی تغییر کرده است، احتمال خشکسالی در بخش‌هایی از کشور‌های سوریه و عراق تا ۲۵ برابر و بخش‌هایی از ایران نیز تا ۱۶ برابر افزایش یافته است.

این مطالعات نشان می‌دهد که تغییرات آب و هوایی و گرم‌تر شدن کره زمین به شدت مناطق مختلف جهان به ویژه خاورمیانه را با مشکل رو به رو کرده است و بسیاری از خانواده‌ها به واسطه همین مشکل ناگزیر به ترک شهر و دیار خود شده‌اند.

بر اساس گزارشی که در تارنمای «nbcnews.com» منتشر شده است، مصرف بیش از حد سوخت‌های فسیلی سبب شده است تا روند گرم شدن کره زمین تسریع شود و در این بین زندگی میلیون‌ها نفر تنها در غرب آسیا با چالش جدی مواجه شود.

از جمله دلایلی که دانشمندان برای تشدید این روند نگران کننده مورد اشاره قرار می‌دهند، انجام فعالیت‌های انسانی در راستای بیابان زایی و جنگل زدایی است که نقش موثری در تغییرات آب و هوایی و وقوع خشکسالی‌ها داشته است.

بر اساس برآورد مدگلوبال، تنها در کشور سوریه و از سال ۲۰۱۱ میلادی به این سو به واسطه خشکسالی و تنش آبی میلیون‌ها نفر آواره شدند و امکان تولید محصولات استراتژیک در این کشور همانند گندم با مشکل مواجه شد.

دانشمندان گروه World Weather Attribution عقیده دارند گرمای پایدار عامل اصلی خشکسالی در خاورمیانه و دیگر مناطق جهان است که تبخیر و تعرق گیاهان را به شدت افزایش داده و نقش منفی بر روند بارش‌ها داشته است.

این گروه از پژوهشگران تاکید دارند اگر به طور کلی کره زمین نسبت به شرایط کنونی تنها ۱.۲ درجه سانتی گراد خنک‌تر بود، شرایط به لحاظ بارش‌ها عادی بود و عملاً خشکسالی به صورتی که اکنون رخ داده است، اتفاق نمی‌افتاد.

“فریدریک اتو”، دانشمند آب‌وهوا در موسسه گرانتهام در کالج امپریال لندن عقیده دارد برای جلوگیری از تشدید بحران کنونی لازم است کشور‌های مختلف در سوزاندن سوخت‌های فسیلی و نیز صدور مجوز برای اکتشاف میادین جدید نفت و گاز تجدید نظر کنند.

در چنین شرایطی مدیریت صحیح منابع محدود آبی در کنار انجام اقداماتی برای جلوگیری از تشدید روند‌های خشکسالی مانند کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی در سراسر جهان به شدت احساس می‌شود.

بر اساس این گزارش، اکنون در نقاط مختلف جهان به ویژه منطقه خاورمیانه خشکسالی نگران کننده‌ای رقم خورده که کشور ایران نیز از آن متاثر شده است و برای عبور از این بحران با کمترین آسیب نیازمند مدیریت دقیق و صحیحی در حوزه منابع آب است.

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن