سی ان او او سی چین دارایی های اکسون موبیل در عراق را می خرد

شرکت دولت نفت چین، CNOOC، در نظر دارد دارایی‌های باقی مانده غول نفتی اکسون موبیل ایالات متحده را در عراق خریداری کند. این دارایی‌ها احتمالا 500 میلیون دلار قیمت خواهد داشت.

به گزارش «انرژی امروز» شرکت دولتی چینی دارد احتمال یک معامله با اکسون موبیل را سبک سنگین می کند، خرید 32.7 درصد سهم غول امریکایی در میدان نفتی گوران عراق. این را یک منبع آگاه در اکسون موبیل به بلومبرگ گفته است و خواسته نامش فاش نشود.

یک زمانی اکسون موبیل در این میدان نفتی حرف اول را می زد اما حالا اگر سهام خود را به غول چینی بفروشد باید از این میدان خارج شود.

شرکت ملی نفت فراساحلی چین (CNOOC)،

بر اساس آنچه که وب سایت اکسون موبیل نوشته است، این شرکت آمریکایی در سال 2010 قراردادی را با شرکت نفت عراق امضا کرد که بر اساس آن اکسون موبیل کار احیا و توسعه مجدد این میدان نفتی را بر عهده گرفت.

سه سال بعد اکسون با پتروچاینا و پترامینا در این میدان نفتی قراردادی امضا کرد. حالا پتروچاینا 32.7 درصد سهام گوران غرب را در اختیار دارد. شرکت آیتوچو (Itochu) ژاپن هم 19.6 درصد در این میدان سهم دارد. یک شرکت هندی به نام شرکت اکتشاف نفت هندوستان هم از دیگر سهام داران این میدان نفتی است.

البته هنوز مشخص نیست که این معامله اکسون با CNOOC سر خواهد گرفت یا نه. عراق یکی از مناطقی است که ریسک‌های ژئوپولیتیک در آن بسیار است و عدم قطعیت‌ها فراوان.

 

قرارداد توسعه میدان نفتی گوران غرب با اکسون موبیل و رویال داچ شل در سال 2009 توسط عراق اعلام شد.

این میدان یکی از بزرگترین میادین نفتی دنیا با 20 میلیون بشکه ذخایر قابل بازیابی است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن