شاهکار صنعت ریل آلمان ۱۲۰ ساله شد

یکصد و بیست سال پیش در چنین روزهایی قطاری در شهر ووپرتال آلمان به حرکت درآمد که حیرت جهانیان را برانگیخت. قطاری برقی که تنها به یک ریل آویزان بود و هنوز مورد استفاده عمومی است.

اطلاعات بیشتر در این گزارش تصویری دویچه وله:

رابطه چغندر قند و قطار آویخته ووپرتال

در روز اول مارس سال ۱۹۰۱، قطار آویخته در شهر ووپرتال در مسیری به طول ۱۳ کیلومتر و ۳۰۰ متر به حرکت درآمد. ایده ساخت این قطار را مهندس جوانی بنام کارل اویگن لانگن تحقق بخشید که کارخانه چغندر قند پدرش را به ارث برده بود و در محله دویتس شهر کلن نیز کارخانه واگن‌سازی موفقی راه‌اندازی کرده بود. اما ایده ساخت این قطار دقیقا به نحوه جابه‌جایی و حمل چغندر در درون کارخانه برمی‌گردد.

بازدید قیصر

پیشتر همان‌طور که در این عکس تاریخی ثبت شده، قیصر آلمان، ویلهلم در سال ۱۹۰۰ ایستگاه قطار “دوپرسبرگ” را افتتاح کرده بود. کل مسیر در سال ۱۹۰۳ با هزینه ۱۶ میلیون “مارک طلا” به اتمام رسید.

کارخانه برق اختصاصی

برای تامین برق این قطار در سال ۱۸۹۷ میلادی یک کارخانه برق در محله ابرفلد شهر تاسیس شد.

طول ریل

طول ریل این قطار در مسیر ۱۳ کیلومتر و ۳۰۰ متری بالغ بر ۲۸ کیلومتر است که ۲۶ کیلومتر و ۶۰۰ متر آن برای حمل مسافر و یک کیلومتر و ۴۰۰ متر آن برای کاربرد داخلی است.

عبور از روی رودخانه ووپر

در ده کلیومتر و ۶۰۰ متر نخست مسیر، قطار در ارتفاع ۱۲ متری از روی رودخانه ووپر می‌گذرد. در نزدیکی ایستگاه باغ وحش (Zoo) با چرخش به سمت راست از روی جاده ۲۲۸ عبور کرده و در ارتفاع هشت متری از درون مناطق شهری عبور می‌کند.

ایستگاه‌های زیبا

مسیر قطار دارای ۲۰ ایستگاه با حد فاصل به طور متوسط ۷۰۰ متر و طراحی‌های زیبا است. طول ایستگاه‌ها ۲۵ متر است که مسافر با گذر از پله‌ها به سطح آن می‌رسد. (عکس از ایستگاه: Werther Bruecke)

پایه‌های ویژه

پایه‌هایی که ریل قطار به آنها نصب شده است از ۲۱ متر تا ۳۳ متر ارتفاع دارند. با وجود تلاش مهندسان شرکت “MAN” که در عرصه فولاد و پل سازی فعال است، برای استانداردسازی تولید پایه‌ها، برخی از آنها فقط برای استفاده در یک محل خاص ساخته می‌شوند.

تعداد مسافران

سالانه ۲۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بطور میانگین توسط این قطار جابه‌جا می‌شوند که این شمار در روزهای کاری هفته بطور متوسط شامل ۸۲ هزار است.

به یاد سانحه با فیل

در روز ۲۱ ژوئن ۱۹۵۰ یک سیرک در حرکتی تبلیغاتی یک فیل چهار ساله را سوار بر قطار کرد که فیل بیچاره وحشت زده شد و بدنه قطار را شکست و به درون رودخانه سقوط کرد. فیل البته جان سالم بدر برد و به یاد آن سانحه مجسمه‌ای هم در شهر نصب شده است.

سانحه سخت

در سخت‌ترین سانحه‌ای که در ۱۲ آوریل ۱۹۹۹ برای این قطار رخ داد، ۵ نفر کشته و ۴۷ نفر زخمی شدند. علت سانحه فراموش کردن قطعه‌ای بود که کارگران هنگام انجام تعمیرات بر روی ریل نصب کرده‌ بودند، اعلام شد.

نسل بازنشسته

۲۸ دستگاه از واگن‌های مدل GTW 72 از سال ۱۹۷۲ تا سال ۲۰۱۸ در رفت و آمد بودند.

نسل پانزدهم

بهره‌برداری از نسل پانزدهم قطار‌ها با طراحی مدرن و سرعت تا ۶۰ کیلومتر در ساعت از سال ۲۰۱۶ آغاز شده است.

تعمیرات اساسی

حرکت قطار شهر ووپرتال برای تعمیرات اساسی از ماه اوت سال گذشته کاملا متوقف شده و فقط در روزهای تعطیل آخر هفته کار می‌کند. انتظار می‌رود در تابستان سال جاری این قطار دوباره به راه‌اندازی شود.

تمبر یادبود به مناسبت یکصد سالگی

قطار هوایی ووپرتال که اکنون ۱۲۰ سال از عمر آن می‌گذرد، یک شاهکار صنعتی به حساب می‌آید. این قطار امروز به نماد این شهر بدیل شده و از سال ۱۹۹۷ نیز جزو آثار تاریخی و میراث فرهنگی آلمان محسوب می‌شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن