شرکت پایانه‌های نفتی ایران: حداقل به 10 یدک‌کش نیاز داریم

مدیر عملیات شرکت پایانه‌های نفتی ایران درباره نیاز شناوری این شرکت گفت: تعداد قایق‌ها و یدک‌کش‌های مورد نیاز ما حداقل ۱۰ عدد یدک‌کش و همین تعداد قایق طناب‌گیر و بندگیر است که امیدواریم سازندگان داخلی برای تأمین آن‌ها اقدام کنند و ما با کمال میل این خدمات را از آنها می‌گیریم.

به گزارش «انرژی امروز» از شانا، سه شنبه ( 26 مهر ماه ) حمیدرضا شاهدوست در همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری تأمین خدمات شناوری شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه این شرکت از سال ۹۳ در حال برون‌سپاری ساخت یدک‌کش به شرکت‌های ایرانی است، گفت: این شرکت پذیرای خدمات شناوری شرکت‌های ایرانی است.

وی با بیان اینکه عمده صادرات نفت کشور از پایانه خارک انجام می‌شود، گفت: از سال ۱۳۵۶ شمسی پایانه نفتی خارک بزرگ‌ترین پایانه نفتی جهان بوده است و نفتکش‌های بسیار غول‌پیکر (ULCC) در این پایانه پهلو می‌گیرند.

وی درباره مزیت این پایانه گفت: ارتفاع ۶۳ متری جزیره خارک از سطح دریا کمک می‌کند بدون صرف انرژی امکان بارگیری بزرگ‌ترین نفتکش‌های دنیا را داشته باشیم در حالی که بیشتر پایانه‌های نفتی جهان باید با صرف انرژی با استفاده از پمپ‌ها برای بارگیری نفتکش‌ها اقدام کنند.

مدیر عملیات شرکت پایانه‌های نفتی ایران از دیگر مأموریت‌های این شرکت یاد کرد و گفت: صد در صد میعانات گازی تولیدی کشور از پایانه عسلویه و با استفاده از گوی شناور (SPM) صادر می‌شود که ۲ سایت دارد و هر کدام  گوی شناور دارند و تاکنون بدون مشکل بارگیری میعانات انجام شده است و افزون بر آن در مقاطع حساس نیز توانستیم با استفاده از بارگیری کشتی به کشتی (ship to ship)، عملیات بارگیری میعانات گازی را انجام بدهیم.

شاهدوست افزود: عملیات‌ بارگیری پالایشگاه آبادان در ماهشهر ازسوی شرکت پایانه‌های نفتی انجام می‌شود، در پایانه نفتی شمال نیز از سال ۱۳۸۲ سوآپ نفت‌خام از این پایانه انجام می‌شد و از سال ۱۳۹۷ نه تنها ما دریافت‌کننده نفت‌خام از دریای خزر بودیم، بلکه امکانات به گونه‌ای است که می‌توانیم نفت‌خام کشور را از این پایانه نیز صادر کنیم.

وی با بیان اینکه از اواخر دولت گذشته دستور بارگیری نفت‌خام از بندر جاسک به شرکت پایانه‌ها تفویض شد، گفت: توانستیم با امکانات موجود در جاسک چند فروند کشتی را با گوی شناور بارگیری کنیم و امیدواریم این پایانه تکمیل شود تا صادرات خارج از تنگه هرمز انجام شود.

مدیرعملیات شرکت پایانه‌های نفتی ایران با اشاره به اینکه همه این عملیات‌ها با استفاده از ابزار و ماشین‌آلات انجام می‌شود، گفت: گذشته از نیروی انسانی که بزرگ‌ترین سرمايه هر سازمان هست ما نیازمند یدک‌کش برای بارگیری و پهلودهی نفتکش‌ها هستیم.

شاهدوست به ملکی و استیجاری بودن یدک‌کش‌های این شرکت اشاره کرد و گفت: از سال ۹۳ نخستین شرکتی بودیم که ساخت شناورهای ایرانی را برون‌سپاری کردیم.

وی درباره نیاز شناوری این شرکت گفت: تعداد قایق‌ها و یدک‌کش‌های مورد نیاز ما حداقل ۱۰ عدد یدک‌کش و همین تعداد قایق طناب‌گیر و بندگیر است که امیدواریم سازندگان داخلی برای تأمین آن‌ها اقدام کنند و ما با کمال میل این خدمات را از آنها می‌گیریم.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن