شمار قربانیان زلزله ترکیه و سوریه از مرز ۵۰ هزار نفر گذشت

نزدیک به سه هفته پس از زمین‌لرزه مهیبی که جنوب ترکیه و شمال سوریه را لرزاند تعداد قربانیان به بیش از ۵۰ هزار نفر رسید. در مناطق زلزله‌زده بارها پس لرزه‌های شدیدی رخ داده و هنوز جسد همه قربانیان احتمالی پیدا نشده است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی مرکز مقابله با حوادث غیرمترقبه ترکیه (آفاد) در اطلاعیه‌ای اعلام کرد تعداد قربانیان زمین‌لرزه در جنوب شرق این کشور تا ۲۴ فوریه (پنجم اسفند) به ۴۴ هزار و ۲۱۸ هزار نفر رسید.

به گزارش خبرگزاری آناتولی تا کنون بیش از ۵۲۸ هزار نفر از مناطق زلزله‌زده تخلیه شده‌اند و همچنان ۱۱ هزار و ۴۲۴ امدادگر در این مناطق در حال جستجو و امدادرسانی هستند.

ششم فوریه دو زمین‌لرزه به بزرگی ۷/۷ و ۶/ ۷ ریشتر  ۱۱ استان ترکیه به مرکزیت شهرستان‌های پازارجیک و البستان در استان قهرمان‌ماراش و بخش‌هایی از شمال غرب سوریه را لرزاندند.

وضعیت اضطراری در ۱۰ استان ترکیه

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه یک روز پس از این واقعه در مرکز هماهنگی اطلاعات دولتی گفت: «به دلیل شدت و وسعت بحرانی که در مناطق زلزله‌زده رخ داد، در ۱۰ استان زلزله‌زده به مدت سه ماه وضعیت فوق‌العاده اعلام می‌کنیم.»

اردوغان زلزله اخیر را “یک فاجعه بزرگ” خواند که به گفته او نه تنها در طول تاریخ جمهوری ترکیه، بلکه “در جغرافیای ما و جهان نیز کم‌سابقه” بوده است.

بخش بزرگی از مناطق زلزله‌زده در سوریه در کنترل نیروهای حکومت بشار اسد قرار ندارند و کار امدادرسانی به ساکنان آنها و ارائه آمار دقیق از شمار قربانیان ساده نیست.

سازمان جهانی بهداشت در تازه‌ترین برآورد خود شمار قربانیان زمین‌لرزه در سوریه را پنچ هزار و ۹۰۰ نفر گزارش کرده است.

نزدیک به ۲۹ میلیون نفر در معرض آسیب زلزله

در حدود سه هفته گذشته مراکز لرزه‌نگاری ترکیه بیش از ۹ هزار پس‌لرزه در مناطق زلزله‌زده ثبت کرده‌اند. یکی از شدیدترین پس‌لرزه‌ها بیستم فوریه در شهرستان ارسوز استان هاتای ترکیه رخ داد و قدرت آن ۴/ ۶ درجه در مقیاس ریشتر ثبت شده است.

دولت ترکیه می‌گوید دست‌کم ۲۰ میلیون نفر در این کشور در معرض آسیب‌های ناشی از زلزله قرار دارند. سازمان ملل تعداد این افراد در سوریه را هشت میلیون و ۸۰۰ هزار نفر برآورد می‌کند.

بر اساس گزاش دویچه وله، تا حدود یک هفته پیش هنوز موارد نادری از نجات زلزله‌زدگان از زیر آوار رخ داده بود. آخرین موردی که خبرگزاری آناتولی از آن گزارش داد نجات معجزه‌آسای سه نفر، از جمله یک کودک از زیر آوار ۲۹۶ ساعت پس از وقوع زلزله در شهر انتاکیه ترکیه بود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن