شکاف 26ساله انتشار کربن بین فقرا و ثروتمندان

داده‌های جدید تحقیقاتی نشان می‌دهد که یک درصد «اغنیای آلاینده» سالانه به همان میزان انتشارات دی‌اکسید کربن تولید می‌کنند که 10 درصد فقیرترین‌ها در یک دهه تولید کرده‌اند.

به گزارش «انرژی امروز» از گاردین؛ این یافته‌ها شکاف‌های بسیار زیادی را نشان می‌دهد بین آن‌هایی که «اغنیای آلاینده» نامیده می‌شوند، یعنی همان‌هایی که سبک زندگی با شدت کربن بالایشان به بحران اقلیمی دامن می‌زند و در طرف مقابل، اکثریت مردم؛ این امر حتی در کشورهای توسعه‌یافته، که ردپای کربن آن‌ها بسیار کمتر است، نیز وجود دارد.

این داده‌ها مربوط هستند به قبل از سال 2018 است که شیوع کرونا و قرنطینه‌ها فعالیت‌های با شدت کربن بالا را به تعطیلی کشاند.

این داده‌ها می‌گوید اگر بریتانیا از دو دهه پیش مالیات انتشار کربن را از یک درصد بالای گروه‌های درآمدی اخذ می‌کرد، حالا می‌توانست 126 میلیارد پوند سرمایه برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای داشته باشد و مثلا برای عایق کردن خانه‌ها فقرا استفاده کند.

پیتر نیوول، استاد روابط بین‌الملل در دانشگاه ساسکس، به گاردین گفت که شکاف بزرگ باید برطرف شود. او می‌گوید: این گزارش جدید در مورد مزایای اخذ مالیات از انتشار دهنده‌های شدید کربن، تکان دهنده است. در آستانه نشست بحرانی آب و هوایی [Cop27] در مصر، و با توجه به بحران بی‌سابقه هزینه‌های زندگی، واضح است که ما همه با هم هم‌صدا نیستیم. درآمد حاصل از مالیات کربن بر یک درصد ثروتمندترین‌های جامعه، پول کافی برای بازسازی نزدیک به 8 میلیون خانه جمع آوری می‌کرد، زمستان امسال ما را گرم نگه می‌داشت و قبوض سوخت را کاهش می‌داد، از انرژی‌های تجدیدپذیر حمایت می‌کرد و ما را کمتر به گاز پوتین  وابسته می‌کرد.

بر اساس این گزارش و داده‌های سال‌های 1998 تا 2018؛ 26 سال طول می‌کشد که افراد با درآمد کمتر به اندازه انتشارات یک سال ثروتمندان، کربن تولید کنند. همچنین این گزارش می‌گوید کسانی که در سال 2018 در بریتانیا درآمدی بالای 170 هزار پوند داشتند، از 30 درصد جامعه که درآمدی کمتر از 21 هزار 500 پوند داشتند، بیشتر گاز گلخانه‌ای تولید کردند.

این گزارش می‌گوید در بریتانیا کمتر از نیمی از مردم هر سال با هواپیما مسافرت می‌کنند. اما یک درصد مردم حدود یک پنجم پروازهای خارجی را از آن خود کرده است.

پرواز با هواپیما، راندن خودروهای بزرگ گران‌قیمت، مالک چند خانه بودن و سفر کردن بین این خانه‌ها، رژیم غذایی مملو از گوشت و فراورده‌های وارداتی، خرید لباس بیشتر و واردات لوازم لوکس، همه از دلایلی هستند که نشان می‌دهد ثروتمندان کربن بیشتری تولید می‌کنند. اما در مقابل فقرا در خانه‌های کوچکتر زندگی می‌کنند، از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می‌کنند و هزینه‌های آنها برای مد، خیلی کمتر است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن