شکایت صلح سبز از کمیسیون اروپا به دلیل برچسب سبز برای گاز و انرژی هسته‌ای

صلح سبز و دیگر کمپین‌های محیط زیستی قرار است کمیسیون اروپا را به دادگاه بکشانند تا قوانین اتحادیه اروپا را که انرژی هسته‌ای و گاز طبیعی را به عنوان سرمایه‌گذاری‌های سازگار با اقلیم طبقه‌بندی می‌کند، لغو کنند.

به گزارش «انرژی امروز» از رویترز، این گروه‌ها «طبقه‌شناسی» اتحادیه اروپا را هدف قرار داده‌اند، فهرستی از سرمایه‌گذاری‌هایی که می‌توان آن‌ها را به عنوان سرمایه‌گذاری‌های پایدار در اروپا برچسب‌گذاری کرد و به بازار عرضه کرد. هدف این طرح پیچیده هدایت سرمایه گذاران به سمت پروژه‌هایی است که از اهداف تغییرات اقلیمی اتحادیه اروپا حمایت می‌کنند.

کمیسیون سال گذشته تصمیم گرفت تا برخی از نیروگاه‌های گاز و هسته‌ای را به این فهرست اضافه کند، پیشنهادی که با بحث و جدل مواجه شد و به دلیل لابی‌گری دولت‌هایی که بر سر اعتبار سبز سوخت‌ها اختلاف نظر داشتند، بارها به تعویق افتاد.

صلح سبز در شکایت خود از دادگاه عمومی اتحادیه اروپا، که بخشی از دیوان دادگستری اتحادیه اروپاست، می‌خواهد گاز و انرژی هسته‌ای را از این قوانین مستثنی کند.

این سازمان استدلال می‌کند که اتحادیه اروپا قوانین اقلیمی خود را نقض کرده و به انتشار CO2 تولید شده توسط نیروگاه‌های گازی اشاره می‌کند و می‌گوید این قوانین خطر دور کردن سرمایه‌گذاری‌ها را از انرژی‌های تجدیدپذیر دارد.

شکایت جداگانه‌ای هم قرار است روز سه شنبه از چهار گروه کمپین  فعالین محیط زیست شامل ClientEarth و WWF تشکیل شود و به دنبال لغو قوانین مربوط به گاز به دلایل مشابه است.

سخنگوی این چهار گروه می‌گوید: گاز سوخت فسیلی تمیز، ارزان و منبع امن انرژی نیست.

سخنگوی کمیسیون اروپا هم گفته که نهاد اجرایی اتحادیه اروپا این اقدام قانونی را مورد توجه قرار داده اما از اظهار نظر بیشتر خودداری کرد.

کمیسیون پیشتر گفته بود که نیروگاه‌های گاز و هسته‌ای باید «شرایط سختگیرانه» را برای داشتن برچسب سبز اتحادیه اروپا رعایت کنند. از جمله این شرایط محدودیت انتشار گازهای گلخانه‌ای برای نیروگاه‌های گاز است.

قوانین اتحادیه اروپا شکاف عمیقی را بین کشورها بر سر استفاده از منابع انرژی برای دستیابی به اهداف مقابله با تغییرات اقلیم آشکار کرده است.

اسپانیا، دانمارک و دیگران استدلال کرده بودند که برچسب سوخت سبز زدن به گاز معتبر نیست. لهستان، بلغارستان و دیگران هم می‌گویند که برای کمک به آنها برای حذف تدریجی نیروگاه‌های زغال‌سنگ به سرمایه‌گذاری‌های گازی نیاز است.

کمیسیون همچنین با یک چالش قانونی از سوی دولت اتریش مواجه است که به دنبال رد برچسب سبز برای گاز و انرژی هسته‌ای است.

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن