صادرات نفت دریابرد روسیه سقوط کرد

صادرات نفت روسیه در سپتامبر به ۲.۹۹ میلیون بشکه در روز رسید که ۲۹۰ هزار بشکه در روز کمتر از اوت و پایین‌ترین رکورد از سپتامبر سال ۲۰۲۱ بود.

به گزارش پلاتس، آمار صادرات دریابرد اس اند پی گلوبال پلاتس نشان داد صادرات نفت روسیه به هلند که بزرگترین قطب پالایش اروپاست، در سپتامبر بیش از نیمی کاهش داشت و به ۱۶۵ هزار بشکه در روز در مقایسه با ۳۹۰ هزار بشکه در روز در اوت رسید.

خریداران اروپایی با نزدیک شدن به زمان اجرای تحریمهای اتحادیه اروپا علیه واردات نفت و فرآورده‌های روسیه، خرید از این کشور را متوقف می‌کنند. در مجموع، محموله‌های نفت روسیه به مقصد اروپا، برای نخستین بار از ژوییه سال ۲۰۲۰، به پایین یک میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرده اند در حالی که پیش از جنگ اوکراین، ۱.۵ میلیون بشکه در روز بودند.

همزمان، صادرات روسیه به ترکیه در سپتامبر ۱۹ درصد رشد کرد و به رکورد ۴۱۴ هزار بشکه در روز رسید و ترکیه به سومین واردکننده بزرگ نفت روسیه پس از چین و هند تبدیل شد. آمار نشان می‌دهد بخش پالایش ترکیه، فرآورده‌های نفتی بیشتری به اروپا ارسال می‌کند. پیش از جنگ روسیه در اوکراین، پنج پالایشگاه ترکیه حدود ۱۳۰ هزار بشکه در روز نفت روسیه را وارد می‌کردند.

آمار نشان می‌دهد چین و هند همچنان خریداران بزرگ نفت روسیه هستند و در سپتامبر ۶۰ درصد از صادرات روسیه را دریافت کردند که بالاتر از ۵۴ درصد در اوت بود. صادرات روسیه به چین ماه میلادی گذشته به میزان ۷۶ هزار بشکه در روز کاهش یافت اما واردات هند به میزان ۶۰ هزار بشکه در روز رشد کرد و مجموعا به ۱.۷۷ میلیون بشکه در روز رسید.

تخفیف نفت روسیه از ابتدای اوت، کاهش چشمگیری پیدا کرده و از جذابیت این نفت که در ژوئن و ژوییه ۴۰ دلار در هر بشکه ارزانتر از قیمت پایه بازار جهانی فروخته می‌شد، کاسته است. با این حال، ارزش صادرات گرید نفتی اورال روسیه به اروپا در سپتامبر، ۲۲ دلار در هر بشکه ارزان‌تر از نفت برنت بود.

نرخ کرایه نفتکش برای حمل نفت روسیه به آسیا، از فوریه افزایش پیدا کرده و جذابیت خرید نفت روسیه را در مقایسه با منابع تامین سنتی آسیا در خاورمیانه، کمتر کرده است. انتظار می رود در صورت اعمال سقف قیمت برای نفت روسیه از سوی آمریکا و هم‌پیمانانش، جریان نفت روسیه به آسیا تا پایان سال رشد بیشتری پیدا کند.

مکانیزم سقف قیمت که توسط کشورهای گروه هفت برنامه ریزی شده است، احتمالا جریان تجارت نفت روسیه را مختل خواهد کرد زیرا مسکو ناچار خواهد شد جریان صادرات حدود ۲.۵ میلیون بشکه در روز صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی خود را از اروپا تغییر دهد.

اتحادیه اروپا همچنان در حال واردات نفت از کشورهایی شامل آمریکا، مصر، عربستان سعودی، عراق، آنگولا، کامرون و گویان برای حذف کامل استفاده از نفت روسیه است. در این بین، شرکت لوک اویل روسیه همچنان نفت اورال را برای دو پالایشگاه خود در ایتالیا و بلغارستان فراهم می کند.

بر اساس گزارش پلاتس، صادرات فرآورده‌های نفتی روسیه همچنان روند نزولی دارد و در سپتامبر به ۲.۱۰ میلیون بشکه در روز رسید که ۱۱ درصد در مقایسه با میانگین ۲.۴۱ میلیون بشکه در روز در نیمه اول سال، کاهش داشت.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن