ظرفیت برق صادراتی ایران افزایش یافت

معاون وزیر نیرو گفت: پیش‌بینی ما این است که با در نظر گرفتن ظرفیت‌های خطوط موجود طی کوتاه‌مدت حدود ۱۰۰۰ مگاوات امکان صادرات داشته باشیم و اگر این راه باز شود این امکان در آیین‌نامه دیده شده که بخش خصوصی بصورت کنسرسیوم بتواند اقدام به احداث پست کند که در این صورت ظرفیت بالاتر می‌رود.

به گزارش «انرژی امروز» از ایلنا، محمود کمانی درباره تشویق سرمایه‌گذاران برای حضور و سرمایه‌گذاری در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر اظهار داشت: ما در دو سال گذشته روش‌های متنوعی را برای سرمایه‌گذاری و توسعه بخش تجدیدپذیر کشور پایه‌گذاری و اعلام کردیم و سرمایه‌گذاران نیز کار خود را شروع کرده‌اند، از جمله چند مناقصه ماده ۱۲ در حوزه انرژی خورشیدی و بادی به میزان ۴۵۰۰ و ۴۰۰۰ مگاوات داشته‌ایم، برای بخش صنعت مدل خاص خود را طراحی کرده‌ایم، شهرک خورشیدی و مدل بورس را راه‌اندازی کرده‌ایم، اخیرا نیز بنا داریم یک مدل برای بخش کشاورزی راه‌اندازی کنیم، تنها یک جای خالی داریم که باید حتما انجام شود و آن هم بخش صادرات است یعنی برای سرمایه‌گذارانی که علاقمند به صادرات برق هستند نیز مدلی ارائه می‌شود.

وی افزود: اقدامات لازم برای اجرای شدن امکان صادرات برق از سوی بخش خصوصی انجام شده و با قولی که داده شده بزودی ابلاغ می‌شود و سرمایه‌گذارانی که علاقمند به این حوزه هستند می‌توانند ورود کنند.

معاون وزیر نیرو در انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق درباره صادرات برق تجدیدپذیر توسط بخش خصوصی تصریح کرد: اکنون شرکت توانیر بازاری دارد که بیشتر این بازار صادراتی در کشور عراق است اما ظرفیت‌های دیگری نیز از جمله ترکیه، افغانستان و پاکستان نیز اطراف کشور وجود دارد که اکنون تقریبا غیرفعال هستند یعنی نه دولت استفاده می‌کند و نه بخش خصوصی. هدف از ابلاغ این آیین‌نامه این است که ظرفیت‍‌های استفاده نشده بالفعل شوند.

وی تاکید کرد: ما در حال حاضر صادرات زیادی به کشور ترکیه نداریم به همین دلیل رقابت احتمالی بین دولت و بخش خصوصی باعث خراب شدن این بازار نمی‌شود، مجموعه خصوصی می‌تواند از این ظرفیت خالی استفاده کند، یعنی ۴ ماه برق را به کشور خودمان تحویل می‌دهند و تا ما بتوانیم ناترازی را پوشش دهیم و بقیه ماه‌های سال را می‌توانند صادر کنند.

کمانی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی ما این است که با در نظر گرفتن ظرفیت‌های خطوط موجود طی کوتاه‌مدت حدود ۱۰۰۰ مگاوات امکان صادرات داشته باشیم و اگر این راه باز شود این امکان در آیین‌نامه دیده شده که بخش خصوصی بصورت کنسرسیوم بتواند اقدام به احداث پست کند که در این صورت ظرفیت بالاتر می‌رود، اما در هر حال اکنون اگر از ظرفیت موجود خط پست کشور استفاده کند برآورد ما حدود ۱۰۰۰ مگاوات صادرات از بخش نیروگاه‌های تجدیدپذیر است.

به گفته وی؛ ما اکنون از سمت ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان، افغانستان، پاکستان، ترکیه و عراق خط داریم که در همه این بازارها می‌توان از ظرفیت موجود استفاده کرد، اما برخی کشورها نیاز زیادی به برق ندارند و برخی مثل کشور ترکیه نیاز شدیدتری دارد که می‌تواند بازار خوبی برای صادرات برق تجدیدپذیر باشد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن