عراق در انتظار پاسخ ترکیه برای ازسرگیری صادرات نفت

وزیر نفت عراق اعلام کرد بغداد منتظر پاسخ نهایی ترکیه برای ازسرگیری صادرات نفت شمال این کشور از طریق بندر جیهان است.

به گزارش رویترز؛ حیان عبدالغنی اعلام کرد که ترکیه به دولت عراق گفته در حال ارزیابی این است که آیا خط لوله انتقال نفت در نتیجه زلزله ویرانگر فوریه، آسیب دیده است و یک تیم فنی، سرگرم ارزیابی این وضعیت است.

تولید نفت در منطقه تحت حاکمیت دولت اقلیم کردستان، پس از گذشت حدود دو ماه از توقف صادرات، همچنان در حال کاهش است. جریان صادرات نفت شمال عراق از طریق بندر جیهان، ۲۵ ماه مه پس از آن متوقف شد که یک دادگاه تجاری بین المللی، ترکیه را به دلیل اجازه برای صادرات نفت منطقه کردستان بدون موافقت دولت مرکزی عراق، به پرداخت  ۱.۵ میلیارد دلار خسارت به بغداد محکوم کرد. از آن زمان، نشانه چندانی از آغاز دوباره صادرات ۴۵۰ هزار بشکه در روز نفت شمال عراق از طریق خط لوله عراق-ترکیه دیده نمی‌شود.

برآورد می‌شود این توقف صادرات، بیش از ۱.۵ میلیارد دلار به دولت اقلیم کردستان ضرر زده و میادینی که به تولید ادامه داده بودند، اکنون تولیدشان متوقف شده یا در سطح کمتری ادامه پیدا کرده است. حدود ۱۰ روز قبل، سازمان بازاریابی نفت دولتی عراق (سومو) ازسرگیری صادرات و بارگیری نفت را به شرکت خط لوله نفت دولتی ترکیه اطلاع داد.

دولت فدرال عراق و دولت اقلیم کردستان ماه گذشته، توافقی را برای ازسرگیری صادرات نفت کردستان از طریق ترکیه امضا کردند. اما ترکیه جریان صادرات را متوقف نگه داشت و می‌خواهد پیش از این که صادرات نفت ازسرگرفته شود، درباره حکم دادگاه مذاکره کند. اقتصاد عراق، وابستگی بالایی به صادرات نفت خام دارد که منبع بیش از ۹۰ درصد درآمد این کشور است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن