عرضه گاز به آذربایجان توسط گازپروم زمستان امسال افزایش خواهد یافت

طبق اعلام گازپروم، شرکت ملی گاز روسیه، این شرکت می‌تواند زمستان امسال تا یک میلیارد متر مکعب گاز به آذربایجان تحویل دهد.

به گزارش «انرژی امروز» تحویل گاز روسیه به آذربایجان در 15 نوامبر و مطابق قرارداد جدید خرید و فروش گاز بین بخش صادرات گازپروم و شرکت دولتی نفت جمهوری آذربایجان (SOCAR) آغاز شده و تحویل گاز تا مارس 2023 ادامه خواهد داشت.

گازپروم در بیانیه­ای اعلام کرد که حجم عرضه گاز تا یک میلیارد متر مکعب گاز است.

پیش از این نیز اعلام شده که بود آذربایجان و روسیه در سال 2021 بر سر همکاری در زمینه تبادل فصلی گاز طبیعی توافق کرده بودند. طبق این قرارداد، گاز آذربایجان به روسیه در فصل تابستان صادر می‌شود و حجم مشابهی از گاز، از روسیه به آذربایجان در فصل زمستان تحویل داده خواهد شد. حجم عرضه گاز بستگی به میزان تولید و مصرف آن در آذربایجان طی ماه‌های تابستان دارد.

طی دو دهه گذشته رشد درآمدهای نفتی و گازی آذربایجان باعث شد که این کشور سریع‌ترین رشد اقتصادی را از ابتدای قرن جاری تا سال 2014 داشته باشد.

مرکز پژوهش‌های انرژی و هوای پاک (مستقر در فنلاند) برآورد کرده که از زمان حمله روسیه به اوکراین، مسکو بابت فروش گاز به کشورهای اتحادیه اروپا حدود 25 میلیارد دلار درآمده داشته است. این حجم از درآمد تقریبا ده برابر کل درآمد گازی آذربایجان در سال 2019 است.

شرکت گازپروم از سال 2000 تا 2006 متولی عرضه گاز به آذربایجان بود، اما به دلیل راه­اندازی میدان گازی «شاه دنیز» ارسال گاز به آذربایجان را متوقف کرد. آذربایجان نیز از سال 2010 تا 2014 به روسیه گاز صادر می­کرد. در سال 2015 نیز تلاش‌هایی برای تحویل گاز روسیه به کارخانه متانول آذربایجان صورت گرفته بود. گازپروم همچنین در سال­های 2017 و 2018 صادرات گاز به آذربایجان را در برنامه خود قرار داده بود.

هنوز کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر سر تحریم نفتی و گازی مسکو به اتفاق نظر نرسیده‌اند اما با دسترسی گسترده به تامین‌کنندگان جایگزین، تقریبا تمام این کشورها هم‌نظرند که زمان این تحریم فرا رسیده است. همچنین کشورهای این اتحادیه در حال اتخاذ روش‌هایی برای کاهش 30 درصدی مصرف گاز تا سال 2030 هستند و تلاش بسیاری در راستای عرضه جایگزین‌های تجدیدپذیر برای انرژی‌های فسیلی دارند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن