افت صادرات نفت عربستان درپی کاهش تولید اوپک پلاس

به­ دنبال توافق اوپک پلاس در زمینه کاهش تولید به میزان 2 میلیون بشکه در روز، عربستان سعودی، بزرگ‌ترین صادرکننده نفت خام در جهان، صادرات نفت خام خود را کاهش داد.

به گزارش «انرژی امروز» از بلومبرگ، برآوردهای اولیه حاکی از آن است که عربستان سعودی در ماه نوامبر صادرات نفت خام خود را بیش از 400 هزار بشکه در روز کاهش داده، در حالی که صادرات اوپک ممکن است بالغ بر یک میلیون بشکه در روز کاهش یابد.

در اوایل اکتبر، اوپک پلاس از کاهش 2 میلیون بشکه­ای تولیدات خود در ماه نوامبر خبر داد. اگرچه انتظار می‌رود میزان کاهش واقعی تقریبا نصف این میزان، یعنی 1.1 میلیون بشکه در روز باشد، اما همچنان بزرگ‌ترین کاهش تولید از آوریل 2020 است که تقاضای نفت به دلیل شروع همه­گیری کرونا کاهش یافته بود.

حجم عمده کاهش صادرات برعهده عربستان سعودی و سایر کشورهای حاشیه خلیج فارس عضو اوپک خواهد بود، زیرا طی ماه‌های اخیر، این کشورها برخلاف بسیاری از اعضای اوپک و غیراوپک، سهمیه خود را افزایش داده­اند.

برای ماه نوامبر و تا زمانی که اوپک پلاس تصمیم دیگری اتخاذ کند، هدف تولید عربستان سعودی 10 میلیون و 487 هزار بشکه در روز خواهد بود.

کاهش صادرات اوپک پلاس درست زمانی صورت میگیرد که تحریم اتحادیه اروپا و سقف قیمتی اعضای گروه G7 اتحادیه اروپا و بریتانیا بر نفت خام روسیه قرار است در 5 دسامبر اجرایی شود. اوپک و اوپک پلاس، کاهش پیشگیرانه تولید نفت را براساس پیش­بینی کاهش تقاضای نفت و رکود اقتصادی توجیه کرده­اند. اما برخی تحلیلگران هشدار داده­اند که با توجه به ابهامات موجود در زمینه عرضه نفت روسیه طی سه هفته آینده، تصمیم این گروه ممکن است بازار را بیش از حد تحت فشار قرار دهد.

چهارم دسامبر 23 کشور عضو اوپک پلاس در وین دیدار می‌کنند تا سیاست‌های تولید در سال آینده میلادی را بررسی کنند.

صادرات نفت برخی از کشورهای عضو اوپک در نیمه اول ماه جاری بیش ار یک میلیون بشکه در روز کاهش یافته و انتظار می‌رود شاهد ادامه کاهش به همین مقدار در ادامه ماه جاری هم باشیم.

هنوز تمام کشورهای عضو اتحاد اوپک پلاس درمورد کاهش تولید به توافق نرسیده‌اند. به عنوان مثال صادرات نفت امارات 379 هزار بشکه در روز افزایش داشته، صادرات کویت بدون تغیییر باقی مانده اما تولید عراق در 2 هفته اول نوامبر 308 هزار بشکه در روز کاهش داشته است.

مارات هم باتوجه به سرمایه‌گذاری‌های بسیاری که برای افزایش ظرفیت تولید خود انجام داده، تمایل دارد تولید خود را افزایش دهد که این موضوع باعث مخالفت این کشور با کاهش تولید شده است.

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن