علت غلظت بالای دی‌اکسیدازت (NO2)

محمودرضا مومنی | متخصص آلودگی هوا و تغییر اقلیم

 

این روزها اکثر شهرهای کشور، همانند سال‌های گذشته در این بازه زمانی، درگیر آلودگی شدید هوا هستند. اما نکته‌ای که در این چند روز مطرح شده‌است اینست که چرا غلظت بالای دی‌اکسیدازت (NO2) در این روزها به‌ثبت رسیده‌است؟

دلیل غلظت بالای دی‌اکسیدازت (NO2) چیست؟

دو نکته در مورد غلظت بالای NO2 وجود دارد:

1-  سوزاندن مازوت و گازوییل:

براساس ضرایب انتشار ارایه‌شده در AP-42 سازمان حفاظت محیط‌زیست آمریکا (EPA)، آلاینده عمده ناشی از سوزاندن مازوت و گازوییل NO2 و ذرات ریز اولیه هست.

اگر سوخت مازوت و گازوییل دارای گوگرد بالا باشند آن زمان میزان غلظت بالای آلاینده SO2 به‌ثبت خواهد رسید.

2- پایین بودن بیشینه عمق اختلاط در زمستان:

بیشترین ارتفاعی که یک آلاینده در جو می‌توانند صعود کند را بیشینه عمق اختلاط می‌نامند که بستگی به شدت نور خورشید دارد. اگر بیشینه عمق اختلاط کم شود، غلظت آلایندگی بالا می‌رود.

در زمستان به‌علت ضعیف‌شدن شدت نور خورشید بیشینه عمق اختلاط کاهش می‌یابد و پدیده وارونگی دما اتفاق می‌افتدو این موضوع باعث افزایش غلظت آلاینده NO2 می‌شود.

یکی از معیارها و شاخصه‌های استفاده از سوخت مازوت و گازوییل گوگرددار میزان بالای غلظت SO2 در ایستگاه‌های کیفیت هوا مخصوصا در نزدیکی صنایع و نیروگاه‌ها هست. شاخص آلاینده SO2 در وضعیت قابل‌قبول (زرد) و یا ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) و یا بالاتر می‌تواند یک معیار برای استفاده مازوت‌ و یا گازوییل گوگرددار باشد.

ولی اگر میزان غلظت SO2 افزایشی باشد ولی این افزایش قابل توجه نباشد و از آن طرف میزان غلظت NO2 افزایش قابل توجهی داشته باشد، می‌تواند یک معیار برای استفاده از سوخت گازوییل در صنایع و نیروگاه‌ها محسوب کرد.

منبع: کانال تغییر اقلیم و آلودگی هوا

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن