عملیات تخلیه پایین دست سد کاخوفکا اوکراین در جریان است

سد و نیروگاه آبی «کاخوفکا» واقع در جنوب اوکراین بامداد روز سه‌شنبه ۶ ژوئن بر اثر انفجاری تخریب و آب پشت سد به مناطق پیرامون آن سرازیر شد. سیل بسیاری از شهرها و روستاهای منطقه خرسون را درنوردیده و زندگی هزاران نفر مختل شده است.

به گزارش «انرژی امروز» از یورونیوز، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، روسیه را مسئول انفجار در سد کاخوفکا دانست. وی ضمن محکوم کردن این حمله آن را «بمب کشتار جمعی زیست‌ محیطی» خواند. آقای زلنسکی همچنین در سخنرانی شبانه خود گفت که تنها راه رهایی از این گونه «اقدامات تروریستی» آزادسازی کل اوکراین است.

وی همچنین در پاسخ به ادعای روسیه که گلوله باران سد توسط نیروهای اوکراینی را عامل تخریب آن عنوان کرده بود، گفت: «این کار از نظر فیزیکی غیر ممکن است. این سد مین‌گذاری شده است. نیروهای اشغالگر روس این سد را مین‌گذاری کردند.»

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت که ایالات متحده هنوز نمی‌تواند به طور قطعی بگوید چه کسی مسئول فروریختن این سد است.

مارتین گریفیت، مدیر کمک‌‌های سازمان ملل متحد گفت: «ابعاد واقعی این فاجعه در روزهای آتی به طور کامل مشخص خواهد شد. اما کاملا واضح است که هزاران نفر در هر دو سمت مرز در جنوب اوکراین درحال حاضر با مشکلات زیادی از جمله نبود مسکن،خانه، امنیت، آب و معیشت دست و پنجه نرم می‌کنند.»

دولت اوکراین از ساکنان در پایین منطقه سیل‌زده خواست که خانه‌های خود را تخلیه کنند. در حال حاضر نیز هزاران نفر خانه‌های خویش را ترک کرده‌اند. الکساندر پروکودین، فرماندار خرسون گفت که در حال حاضر ۱۶ هزار نفر در منطقه بحرانی مواجهه با سیل زندگی می‌کنند. عملیات تخلیه در جریان است.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن