فشار اپوزیسیون برای استعفای وزیر دفاع آلمان بعد از پیغام سال نو

پیام ویدئویی وزیر دفاع آلمان به مناسبت سال نو جنجالی در رسانه‌ها و احزاب مخالف دولت به پا کرده است. منتقدان این اظهارات را غیر متعارف و نافی اعتبار ارتش می‌دانند و خواستار برکناری کریستینه لامبرشت شده‌اند.

به گزارش «انرژی امروز» از دویچه وله، کریستینه لامبرشت، وزیر دفاع دولت ائتلافی آلمان با انتقاد رسانه‌ها و اپوزیسیون دولت ائتلافی روبرو شده  که خواهان کناره‌گیری او هستند. علت امر پیامی است که او در شب سال نو در اینستاگرام هم‌رسانی کرد. منتقدان این پیام را نامناسب، مغایر اصول و ناقض اعتبار ارتش خوانده‌اند.

در این ویدئو، وزیر دفاع آلمان در میدانی در برلین ‌ایستاده و در حالی که در پس زمینه تصاویر آتش بازی و صدا‌های ترقه دیده و شنیده می‌شود، درباره حمله نظامی روسیه به اوکراین و جنگی که در اروپا در جریان است صحبت می‌کند. او می گوید: «سال نو را در حالی در کنار خانواده و دوستانمان جشن می‌گیریم که می‌دانم همه نمی‌توانند این کار را انجام دهند.»

او ادامه می‌دهد که جنگ جاری او را شدیدا تحت تاثیر قرار داده و البته در این میان با افراد جالبی آشنا شده است.

اولریکه فرانکه، کارشناس امنیتی از اندیشکده شورای روابط خارجی اروپا در برلین با انتقاد از همین جمله در توییتی نوشته است: «این غیرقابل تحمل است. در اروپا جنگ است و لامبرشت می‌گوید که با افراد بزرگی آشنا شده است!»

روزنامه زود دویچه در گزارشی انتقادی می‌نویسد این ویدیو، اولاف شولتس، صدراعظم آلمان را با چالشی جدید رو‌به‌رو خواهد کرد که آیا همچنان کریستینه لامبرشت را گزینه مناسبی برای این وزارتخانه می‌داند؟

صدراعظم آلمان اخیرا در گفت‌و‌گویی در حمایت از خانم لامبرشت و در پاسخ به منتقدان به نحوه عملکرد وزیر دفاع، او را به عنوان وزیر دفاع طراز اول معرفی کرده بود. زود دویچه می‌پرسد، آیا این قضاوت در سال ۲۰۲۳ پابرجا خواهد ماند؟

اولاف شولتس هنوز به انتقادها واکنشی نشان نداده است.

سخنگوی وزارت دفاع در کنفرانس مطبوعاتی  دوشنبه دوم ژانویه نیز با اشاره به اینکه این ویدیو تنها در صفحه شخصی وزیر دفاع منتشر شده و پیامی رسمی نیست، از اظهارنظر جدی درباره آن خودداری کرد. اما رسانه‌ها نوشته‌اند نمی‌توان پذیرفت که این یک پیام شخصی و غیرکاری بوده باشد زیرا خانم لامبرشت در سخنان ۵۶ ثانیه‌ای خود از کادر درمانی، ماموران پلیس و سربازانی که شب سال تحویل سرگرم انجام وظیفه‌اند تشکر می‌کند.

سیاستمداران اپوزیسیون با توییت‌های مختلف از صدراعظم خواسته‌اند، کریستینه لامبرشت را از سمت خود برکنار کند. یوهان وادفول، معاون رئیس گروه پارلمانی حزب دمکرات مسیحی به روزنامه زوددویچه آلمان گفت: «ویدیوی تاسف برانگیز وزیر دفاع در شب سال نو یک بار دیگر نشان داد که خانم لامبرشت نسبت به مقامی که در اختیار دارد، هیچ نگرشی ندارد.»

در ماه‌های گذشته انتقادات از وزیر دفاع این کشور به دلیل ناتوانی در تامین تسلیحاتی و ترمیم ضعف لجستیکی و تجهیزات نظامی قوت گرفته‌اند.

کریستینه لامبرشت از حزب سوسیال دمکرات، متولد سال ۱۹۶۵ است و در کابینه آنگلا مرکل عهده‌دار وزارت دادگستری و وزارت خانواده، زنان، جوانان و سالمندان بود.

این نخستین بار نیست که رفتار یک سیاستمدار آلمانی این گونه زیر ذره‌بین می‌رود.

آرمین لاشت از حزب دموکرات مسیحی که کاندیدای پست صدراعظمی نیز بود، در وضعیت مشابهی قرار گرفت.

او هنگام بازدید از مناطق سیل زده در ژوئیه ۲۰۲۱ در حالی که رئیس جمهور با چهره‌ای غمگین در کنفرانسی خبری با قربانیان ابراز همدردی می‌کرد، مشغول خنده و شوخی با فرد بغل‌دستی بود. لاشت در نهایت مجبور به عذرخواهی شد.

حال باید دید، کریستینه لامبرشت نیز پوزش می‌خواهد یا کار فراتر می‌رود و این پیام، استعفای او را که زمزمه‌ آن از ماه‌ها پیش  هم مطرح بوده به دنبال خواهد داشت.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن