قتل عامی در راه است: از رده‌خارج‌سازی 19مدل خودروی بنز در 7 سال آینده

از زمانی که آقای «اولا کلنیوس» سوئدی در سال ۲۰۱۹ رسما سمت مدیرعاملی گروه مرسدس بنز را بر عهده گرفت، ساختار و الگوی تولید شرکت را به کلی عوض کرد و شیوه‌های پیشین را تغییر داد و یا آن‌ها را اصلاح کرد. در ماه مه ۲۰۲۲ میلادی، مرسدس بنز آخرین سند راهبردی بلندمدت خود را ارائه کرد که شامل تغییر شدید اندازه و شکل سبد محصولاتش بود تا بلکه سودآوری بیشتری را از بازار جذب کند.

به گزارش «انرژی امروز» از یورو نیوز، در آن زمان خیلی مشخص نبود که این خودروساز چگونه قصد انجام این کار را دارد، اما اکنون به نظر می‌رسد این شرکت گیوتین خود را برای برخی از مدل‌هایش تیز کرده است. مجله آمریکایی «ماشین و راننده  Car and Driver » که در حوزه تخصصی خودرو قلم می‌نویسد در گزارشی نوشت که «قتل عامی در راه است.»

فقط ۱۴ مورد از ۳۳ اتاق فعلی زنده خواهند ماند

گئورگ کاچر، روزنامه‌نگار مجله «کار اند درایور» پس از مصاحبه با مدیران مرسدس در آلمان عنوان کرد: «بر اساس مشاهداتمان، از ۳۳ مدل اتاق شاسی که در حال حاضر شرکت مرسدس در اروپا و ایالات متحده ارائه می‌دهد، در آینده تنها ۱۴ مورد همچنان تولید خواهد شد.» بدین ترتیب طرفداران این برند خودروسازی باید با حداقل ۱۹ اتاق طراحی شده برای محصولات این شرکت خداحافظی کنند.

در شرایطی که یک شرکت برای افزایش سهم بازار، بازگشت سرمایه و بازاریابی خود قصد اصلاح سیاست‌هایش را داشته باشد مسلم است که ابتدا به سراغ مهره‌های سرباز خود می‌رود و آن‌ها هستند که فدا می‌شوند؛ در نتیجه سربازان خط مقدم مرسدس یعنی مدل‌های کوپه، مدل‌های دارای سقف جمع‌شونده (کروکی یا کانورتیبل‌ها) و استیشن‌ها اولین قربانیان ساد‌ه‌سازی سبد محصولات این شرکت خودروسازی خواهند شد.

آن‌طور که نشریه «کار اند درایور» از قول منابع داخلی مرسدس بنز گزارش کرده است «در آخر کار، خیلی راحت می‌توان گفت که دیگر از مدل استیشن یا مدل‌های دو درب که فروش ضعیفی داشتند خبری نخواهد بود.»

بر این اساس اتاق‌های «رده/کلاس A» که کارشان تمام است؛ اما اتاق «رده C» و « کوپه رده E» و «کانورتیبل» به دو خودرو تبدیل می‌شوند، که احتمالا یک کوپه کلاس CLE و یک کانورتیبل خواهد بود. کلاس CLS سال‌های پایانی عمر خود را سپری می‌کند و تولید آن در سال ۲۰۲۴ میلادی متوقف خواهد شد.

سرنوشتی مشابهی نیز در انتظار مدل AMG GT چهار درب است و به احتمال زیاد این مدل نیز تا سال ۲۰۲۴ یا در نهایت ۲۰۲۵ به فراموشی سپرده خواهد شد.

اما به جای همه این‌ها، در سال ۲۰۲۶ باید انتظار ورود مدل‌های جدید باشیم. مثلا به جای شاسی بلند هیبریدی «وی ۸» که اندازه‌اش واقعا بزرگ است باید منتظر یک مدل جدید کوچک‌تر باتری‌خور باشیم. علاوه بر این، یک کوپه AMG GT الکتریکی، و همچنین یک AMG SL که احتمالا قدری جادارتر باشد در مایه‌‌های مرسدس بنز و مرسدس میباخ، وارد بازار خواهد شد.

شرکت مرسدس تابستان گذشته از جدیدترین مدل GLC رونمایی کرد و مدل GLE را همین چند روز پیش معرفی کرد؛ اما تنها مدل‌هایی که همچنان می‌توان به تولید آن‌ها امیدوار بود مدل‌هایی هستند که سود سرشاری را برای این شرکت به ارمغان می‌آورند؛ مدل‌هایی مثل میباخ و ماشین‌های سفارشی Mythos.

قرار است این مدل‌های اصطلاحا «لوکس»، تمرکز خود را بر سمت آسایش و راحتی بیشتر سرنشین، تعبیه باتری‌‌هایی با توان بیشتر و شارژ سریع‌تر ببرند.

منابع داخلی مرسدس به خبرنگار نشریه «کار اند درایور» این نکته را هم متذکر شدند که «ضروری‌ترین عناصر خودروهای تجملاتی امروز، راحتی و زمان است… این اولویت شماره یک ماست – نه این که یک مدل بدنه فانتزی دیگر به اتاق‌هایی که فقط به‌درد اروپا می‌خورند اضافه کنیم.»

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن