قطر گیت؛ دو عضو دیگر پارلمان اروپا بازداشت شدند

نیروهای پلیس دو عضو دیگر پارلمان اروپا را به اتهام دست داشتن در پرونده رسوایی مالی موسوم به «قطر گیت» دستگیر کردند. این دستگیری‌ها در جریان تحقیقات در مورد تلاش دولت‌های خارجی برای پرداخت رشوه به افراد ذی‌نفوذ جهت تاثیرگذاری بر قوانین اتحادیه اروپا صورت گرفت.

به گزارش «انرژی امروز» از یورو نیوز، بر این اساس، مارک تارابلای بلژیکی از اعضای حزب سوسیالیست صبح روز جمعه توسط پلیس بلژیک بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفت. دادستانی در بیانیه‌ای اعلام کرد که صندوق امانات تارابلا در بانکی در شهر لی‌یِژ  و دفتر او در شهرداری شهر آنتیزن در جنوب بلژیک، یعنی شهری که وی همزمان شهردار آن هم هست، بازرسی کردند.

سخنگوی دادستانی بلژیک روز شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که تارابلا نماینده ۵۹ ساله حزب سوسیالیست به اتهام فساد، پولشویی و «مشارکت در عمل مجرمانه» در رابطه با پرونده فساد مالی مرتبط با قطر و مراکش متهم شده است.

رسوایی «قطر گیت» سبب شده تا فورا پارلمان اروپا  در صدد اصلاح سازوکارهای خود به منظور جلوگیری از نفوذ خارجی‌ها برآید. از جمله اینکه پارلمان اروپا هفته گذشته پس از درخواست بازرسان این پرونده، مصونیت از تعقیب قضایی آقای تارابلا و آندره‌آ کوزولینو را برداشتند.

کوزولینو نماینده ایتالیایی پارلمان اروپا متهم است که در روند تصمیم‌گیری در پارلمان اروپا به نفع مراکش عمل می‌کرده است. آقای کوزولینو روز جمعه بر اساس حکم قضایی بین‌المللی بلژیک در ایتالیا دستگیر شد. رسانه‌های ایتالیایی روز شنبه گزارش دادند که آقای کوزولینو قبل از استرداد به بلژیک تا روز سه‌شنبه در حصر خانگی قرار خواهد داشت.

هر دو نماینده پارلمان اروپا اصرار دارند که بی‌گناه هستند.

متهمان دیگر چه کسانی هستند؟

مقامات کشورهای قطر و مراکش هرگونه دخالت در این پرونده را رد کرده‌اند. مقامات بلژیک با بازرسی از منازل چند نماینده فعلی و سابق پارلمان اروپا و دستیاران آن‌ها، نزدیک به یک و نیم میلیون یورو پول نقد کشف کردند و به غیر از دو نماینده ذکر شده، سه نفر مظنون دیگر را نیز در این رابطه بازداشت کردند. این افراد نیز به فساد، پولشویی و مشارکت در عمل مجرمانه متهم هستند.

متهم ردیف اول خانم «اِوا کایلی» نماینده یونانی پارلمان اروپا و یکی از ۱۴ معاون رئیس پارلمان اروپا است که بلافاصله از سمت خود عزل گردید. نفر دوم نیز «فرانچسکو گیورگی» شریک زندگی خانم کایلی و دستیار پارلمانی او بود.

نفر سوم «پیر آنتونیو پانزری» نام دارد که عضو سابق پارلمان اروپا و موسس یک سازمان غیردولتی مرتبط با پارلمان است. پانزری ماه گذشته میلادی گفته بود حاضر است در ازای تخفیف در حکم دادگاه و دریافت یک حکم سبک‌تر، با دادستان‌ها همکاری کند و قول داد اطلاعات کشورهایی که این رشوه‌های ادعایی را پرداخت و افرادی که این مبالغ را دریافت کرده‌اند را در اختیار بازرسان قرار دهد.

رسانه‌های بلژیکی گزارش دادند که پانزری به بازرسان گفته است که به تارابلا «بین ۱۲۰ هزار تا ۱۴۰ هزار یورو» رشوه پرداخت کرده تا برای رسیدگی به کارهای قطر او را یاری کند.

وکیل تارابلا روز شنبه پانزری را به «افترا» متهم کرد و گفت موکلش برای بار دوم نیز دریافت هر گونه پول یا هدیه را انکار کرده است.

تارابلا روز پنجشنبه دوباره در دادگاه حاضر خواهد شد.

انگیزه‌های احتمالی قطر و مراکش چه می‌تواند باشد؟

انگیزه ادعایی قطر در پرداخت رشوه احتمالا این بوده است که قطعنامه‌های انتقادی اتحادیه اروپا از بدرفتاری قطر با کارگران مهاجر قبل از برگزاری جام‌جهانی را بی‌اثر کرده  و علاوه بر آن امکان سفر اتباع این کشور به اتحادیه اروپا را بدون نیاز به روادید فراهم آورد.

گفته می‌شود که مراکش نیز احتمالا به دنبال این بوده که برای ادعای حاکمیت خود بر منطقه صحرای غربی حمایت‌های اروپایی را جلب نماید و با اتحادیه‌ اروپا در زمینه ماهیگیری و تجارت محصولات کشاورزی نیز به توافق برسد.

مارک تارابلا، نماینده بلژیکی پارلمان اروپا در مصاحبه با رسانه‌ها در بروکسل به تاریخ سیزدهم دسامبر ۲۰۲۲.
برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن