ماموریت بزرگ دانشمندان برای بررسی یک کوه یخ عظیم

دانشمندان در حال آماده سازی خود برای بررسی بزرگ ترین کوه یخ دنیا هستند که احتمالا با جورجیای جنوبی در جنوب اقیانوس اطلس برخورد خواهد کرد.

به گزارش «انرژی امروز» از گاردین، این کوه یخ با نام A-68A، که بزرگ تر از کشور لوکزامبورگ است، در سال 2017 از فلات یخی لارسن سی (Larsen C) در قطب جنوب جدا شد و از آن زمان تا کنون در حال حرکت بوده است.

این کوه یخ اکوسیستم غنی این منطقه را در جورجیای جنوبی تهدید می کند و احتمال بالا آمدن آب دریا در این منطقه وجود دارد. این منطقه محل زندگی انواع خرچنگ ها، اسفنج ها، حلزون‌ها  و دیگر جانداران است. دانشمندان نگران سرد شدن آب های این منطقه با ریزش آب حاصل از ذوب یخ هستند.

کوه یخ A68A

محققان مرکز نقشه برداری جنوبگان بریتانیا (BAS) از ماه ژانویه به فالکلند خواهند رفت و خود را در آن جزایر قرنطینه خواهند کرد تا مطمئن باشد مبتلا به ویروس کرونا نیستند و سپس با یک سفر سه روزه با کشتی خود را به این کوه یخ خواهند رساند. یکی از دانشمندان این تحقیق می ‘وید که اولین بار است که بر روی کوه یخی با این حد و اندازه تحقیق می کنند.

این کوه یخ می تواند به تمامی، محیط زیستی را که به آن وراد می شود تغییر دهد.

کوه یخ A68A

این کوه یخ مساحتی برابر با 4 هزار کیلومتر مربع دارد و جریان های قوی دریایی آن را از آبهای عمیق به سمت آبهای کم عمق تر می کشاند.

دمای آب اطراف جورجیای جنوبی 4 درجه سانتی گراد است و اما اگر کوه یخ به آن برسد انتظار می رود دمای آن به شدت کاهش یابد.

دمای کم آب و میلیاردها تن آب حاصل از ذوب یخ این کوه یخ، می تواند برای محیط زیست این منطقه فاجعه بار باشد.

محل حرکت کوه یخ A68A

علاوه بر آن با رسیدن این کوه یخ به آبهای کم عمق و توقف در بستر اقیانوس، محل زندگی میگوها از بین خواهد رفت و در نتیجه پنگوئن ها و سیل های دریایی نخواهند توانست غذای مورد نیاز خود را بیابند.

جورجیای جنوبی
برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن