مذاکره پوتین و اردوغان درباره پروژه‌های انرژی مشترک

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در یک تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود، درباره پروژه‌های انرژی مشترک به خصوص در بخش گاز، گفت‌وگو کردند.

به گزارش رویترز، خبرگزاری‌های روسیه به نقل از کرملین گزارش کردند سران دو کشور درباره ایجاد یک هاب گازی منطقه‌ای در ترکیه به تبادل نظر پرداختند.

همچنین دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در اظهاراتی اعلام کرد اروپا از وابستگی به گاز روسیه، به وابستگی به گاز طبیعی مایع (ال ان جی) آمریکا، تغییر وضعیت داده است. وابستگی همان است اما دو جانبه بودن آن کمتر شده است و در حالی که اروپایی‌ها، هر روز میلیاردها یورو از دست می‌دهند، واشنگتن میلیاردها دلار به دست می‌آورد. سخنگوی کرملین، تمایل اروپا برای رهایی از وابستگی به گاز روسیه را پوچ و دیوانگی خواند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در پی آسیب دیدن خطوط لوله گازی نورد استریم، پیشنهاد کرده است بخشی از جریان گازی که در مسیر نورد استریم متوقف مانده است، از طریق ترکیه منتقل شود و این کشور به پایگاهی برای عرضه گاز به اروپا تبدیل شود. روسیه پیش از جنگ در اوکراین، ۴۰ درصد از بازار گاز اتحادیه اروپا را در اختیار داشت اما از آن زمان، غرب تحریم‌های گسترده‌ای که شامل تحریم علیه نفت و گاز روسیه بوده است، معرفی کرده و خرید سوخت‌ها از روسیه را کاهش داده و منابع تامین دیگری را جایگزین کرده است.

کشورهای اتحادیه اروپا شنبه هفته جاری مذاکرات فوق العاده‌ای را برای رسیدن به توافق در خصوص تعیین سقف قیمت برای گاز در نشست ۱۳ دسامبر وزیران انرژی برگزار کردند اما کشورهای عضو این بلوک بر سر این طرح، اختلاف نظر دارند.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن