مشاهده روند بهبود وضعیت و افزایش قیمت‌ها در سهام پتروشیمی

بازار سرمایه پتروشیمی ها در حالی وارد سومین ماه سال شد که با فاصله گرفتن از هیجانات مثبت و منفی، به آرامشی رسیده که امیدوار کننده و سازنده است.

به گزارش «انرژی امروز» از نیپنا؛ در هفته کاری گذشته (30 اردیبهشت – 3 خرداد) شاخص کل بورس که در آغاز معاملات هفته روی عدد دو میلیون و  321 هزار واحد قرار داشت، در پایان معاملات روز چهارشنبه تا عدد دو میلیون و 346 هزار واحد صعود کرد که به این ترتیب سهامداران به طور میانگین کمی بیش از یک درصد سود کردند.

با این حال شاخص هم‌وزن خود را از ارتفاع ۷۶۰ هزار و ۹۷۳ واحد به ۷۹۲ هزار و ۹۰۷ واحد رساند که نشان دهنده اقبال بیشتر به سهام کوچکتر بازار و افزایش گستره خرید و فروش سهام مختلف است.

بررسی سهام پتروشیمی نشان می دهد که سهام این گروه نیز وضعیتی متعادل دارد و رفته رفته روند بهبود وضعیت و افزایش قیمت ها با شیبی آرام شکل گرفته است.

در مجموع این هفته، از میان 31 سهم قابل خرید و فروش، 17 سهم بازدهی مثبت داشتند و 14 سهم هم با کاهش قیمت روبرو شدند. این وضعیت تقریبا همانند وضع هفته ماقبل بود و نشان از ثبات در بازار دارد. در این هفته نماد دو پتروشیمی نیمه کاره گلستان (شستان)  و کازرون (کازرو) بسته بود.

بیشترین سود

از میان 17 سهمی که در این هفته افزایش قیمت داشتند، 11 سهم سودی کمتر از 5 درصد داشتند و 5 سهم سودی بین 5 تا 10 درصد را تجربه کردند. تنها یک سهم بود که در این هفته سودی بالاتر از 10 درصد داشت. پتروشیمی خارک (شخارک) این هفته توانست با سود 12.2 درصدی در صدر جدول پربازده ها قرار گیرد و جای پتروشیمی تندگویان (شگویا) در هفته ماقبل را بگیرد.

پتروشیمی فارابی (شفارا) و پتروشیمی اصفهان (شصفها) هم که هفته قبل در میان زیانده ها قرار داشتند، این هفته به جدول سودده ها نقل مکان کردند.

پنج سهم با بالاترین سود این هفته به ترتیب عبارت است از:

بیشترین زیان

همان طور که گفته شد این هفته 14 سهم از میان سهام پتروشیمی با زیان مواجه شدند. از این تعداد، 7 سهم زیانی کمتر از 11 درصد داشتند و یک سهم بین 5 تا 10 درصد کاهش قیمت را ثبت کرد. اما دو سهم نیز زیان بالاتر از 10 درصد داشتند.

این هفته بازهم پتروشیمی دهدشت در جدول زیانده ها قرار گرفت. اما دو پتروشیمی غدیر (شغدیر) و ارومیه (شاروم) بودند که زیان بالایی را نشان دادند.

پنج سهم با بالاترین کاهش قیمت این هفته به ترتیب عبارت است از:

چشم انداز هفته آینده

 ثبات و روند منطقی در بازار سرمایه به علاوه عدم هیجان در بازارهای موازی مثل ارز، طلا و خودرو مطمئنا بیشترین تاثیر را در بورس می گذارد و از طرفی تمایل به سرمایه گذاری در این بازار را افزایش می دهد . سهامداران حرفه ای معتقدند بسیاری از سهام این بازار از جمله سهام پتروشیمی های استخوان دار با توجه به ارزش ذاتی خود، ظرفیت سوددهی بالایی دارند . روند افزایش قیمت آنها می تواند در همین هفته ها آغاز شود.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن