مشکل جدید اروپا؛ ظرفیت رو به پایان پالایشگاه‌هایش

در 3 ماه گذشته اروپا تبدیل به بزرگ‌ترین بازار گاز طبیعی آمریکا شده است

در میانه مناقشات روسیه و اوکراین، افزایش تقاضا برای گاز از سوی اروپا و سرازیرشدن گاز طبیعی مایع آمریکا به سوی این منطقه، ظرفیت پالایش گاز اروپا نیز رو به پایان است.

به گزارش رویترز، طی سه ماه گذشته اروپا تبدیل به بزرگ‌ترین بازار گاز طبیعی آمریکا شده، زیرا نگرانی ناشی از تنش‌های ژئوپلیتیکی اوکراین موجب شده که اتحادیه اروپا به دنبال جایگزینی برای گاز روسیه درصورت توقف صادرات گاز از این منطقه باشد، با این وجود روسیه بارها اعلام کرده برنامه‌ای برای انجام این کار ندارد.

به دلیل افزایش صادرات گاز به اروپا، ایالات متحده در اوایل سال جاری از قطر پیشی گرفته و به بزرگ‌ترین صادرکننده این کالا در جهان تبدیل شد. در ماه ژانویه، بیش از 16 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی امریکا به سوی اروپا روانه شده و انتظار می‌رود از ابتدای فوریه نیز بیش از 6 میلیارد متر مکعب صادر شود.

در حال حاضر تخمین زده می‌شود بیش از دو سوم صادرات گاز ایالات متحده به مقاصد اروپایی تحویل داده شود. اما با اتمام ظرفیت پالایش، انتظار می‌رود از حجم صادرات کاسته شود.

به گفته کاشال رامش، تحلیلگر ارشد ریستاد انرژی، علاوه بر صادرات گاز به اروپا، مقاصد دیگری نیز برای گاز آمریکا وجود دارند که البته چندان قابل توجه نیستند.

اتحادیه اروپا دارای ظرفیت محدودی از پایانه‌های واردات گاز طبیعی مایع است. اسپانیا و فرانسه دارای بیشترین ظرفیت واردات در اتحادیه اروپا هستند و بریتانیا با 50 میلیارد متر مکعب ظرفیت واردات سالانه گاز طبیعی مایع در جایگاه دوم قرار دارد. از سوی دیگر، آلمان، بزرگ‌‌ترین بازار گاز در اروپا، هیچ‌ پایانه‌ای برای واردات گاز در اختیار ندارد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن