مصرف برق کولرهای گازی 8 برابر کولر آبی است

یک کارشناس انرژی با بیان اینکه استفاده از کولرگازی برای مناطق عادی کشور مانند استان‌های یزد، اصفهان و تهران که هوای خشکی دارند، مناسب نیست، افزود: در مناطق گرمسیری مشترکان می‌توانند با کاهش تعداد کولرهای گازی فعال در محیط کار و یا خانه در کاهش مصرف برق نقش بسزایی داشته باشند.
به‌ گزارش «انرژی امروز» از وزارت نیرو، محمد میرشمس در این باره اظهار کرد: میزان مصرف برق کولرهای گازی 6 تا 8 برابر کولرهای آبی است و با توجه به اینکه مشترکانی که در مناطق عادی از کولر گازی استفاده می‌کنند، میزان مصرف بالاتر از الگو را تجربه می کنند، هزینه برق مصرفی آنها در مقایسه با مشترکانی که از کولرهای آبی استفاده می کنند، به مراتب افزایش می‌یابد.
وی در تشریح این موضوع افزود: به عنوان نمونه اگر هزینه برق مصرفی یک کولر آبی ماهیانه در فصول گرم 200 هزار تومان باشد، یک کولر گازی حدود یک میلیون و 600 هزار تومان و چه بسا بیشتر برای مشترکانی که در مناطق عادی زندگی می‌کنند، هزینه در پی خواهد داشت.
میرشمس با اشاره به اینکه در مناطق گرمسیری به دلیل بالاتر بودن الگوی مصرف برق فصل گرم و نیز آب و هوای گرم و مرطوب استفاده از کولر گازی مانعی ندارد، خاطرنشان کرد: در این مناطق نیز مشترکان می توانند با کاهش تعداد کولرهای گازی فعال در محیط کار و یا خانه در کاهش مصرف برق و همچنین هزینه‌های آن نقش بسزایی داشته باشند.
وی در ادامه افزود: برای مناطق عادی همانند یزد، اصفهان و تهران که هوای خشک دارند و اقلیم این مناطق با مکانیزم فعالیت کولرهای گازی تناسبی ندارد، استفاده از کولرهای گازی توصیه نمی‌شود.
میرشمس با تاکید بر اینکه در فصل گرم سال بالغ بر 40 درصد به میزان مصرف برق کشور به دلیل وارد مدار شدن سامانه‌های سرمایشی افزوده می‌شود، افزود: مشترکانی که در مناطق عادی زندگی می کنند، می توانند با استفاده و خرید کولرهای آبی مجهز به موتورهای bldc و یا قرار دادن کولر روی دور کند میزان مصرف برق را تا 50 درصد کاهش دهند.
میرشمس با اشاره به اهمیت خرید موتور کولر با راندمان بالا هنگام جایگزین کردن موتورهای سوخته، افزود: برخی شهروندان پس از سوختن موتور کولر برای تعمیر آن با کمک تعمیرکارهای غیر‌معتبر اقدام به سیم پیچی مجدد کولر می کنند که این اقدام تا 40 درصد میزان برق مصرفی کولر را افزایش می دهد.
مدیر دفتر بازار برق شرکت توزیع نیروی برق استان یزد با اشاره به مصرف نیم کیلوواتی کولر در هر ساعت از شبانه روز، استفاده از سایبان برای کاهش مصرف آب و برق ، تعویض سالانه پوشال ها و رنگ آمیزی کانال‌های در معرض نور خورشید را به عنوان روش های افزایش بازدهی کولرهای آبی بیان کرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن