معاون وزیر نیرو: سال آینده 7787 مگاوات افزایش تولید برق خواهیم داشت

معاون برق و انرژی وزیر نیرو گفت: برای سال آینده در بخش تولید بنا داریم 7 هزار و 787 مگاوات افزایش تولید داشته باشیم که از این رقم 3 هزار و 26 مگاوات از طریق واحدهای حرارتی جدید، 1478 مگاوات از طریق تولید نیروگاه‌های صنایع، 850 مگاوات از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر، 188 مگاوات از طریق مراکز تولید پراکنده و 2 هزار و 245 مگاوات نیز با ارتقای توان نیروگاه‌های حرارتی و رفع محدودیت‌های تولید محقق خواهد شد.

به گزارش «انرژی امروز» از وزارت نیرو، همایون حایری دیروز در نشست وزیر نیرو با مدیران صنعت برق که در سالن همایش‌های ساختمان ستادی وزارت نیرو برگزار شد، برنامه‌های این وزارتخانه برای مدیریت مصرف برق در سال آینده را تشریح کرد.

وی در این نشست ضمن تشکر از تمامی مدیران و کارکنان صنعت برق و نیز سایر دستگاه‌های اجرایی که در مدیریت مصرف برق در تابستان سال جاری نهایت همکاری را به عمل آوردند، از برنامه‌های این وزارتخانه برای عبور بدون خاموشی از اوج مصرف برق در سال آینده رونمایی کرد.

معاون وزیر نیرو در همین رابطه گفت: پیشتر فعالیت‌های مرسوم در سالیان گذشته برای عبور از اوج مصرف برق به این صورت بود که شرکت‌ها و نهادها به مدت 8 ماه فعالیت‌های توسعه محور را در دستور کار خود قرار می‌دادند و در ادامه 4 ماه نیز فعالیت‌های بهره‌برداری محور را در پیش می‌گرفتند، اما فعالیت‌های امروز ضمن اینکه آن فعالیت‌های سابق پابرجاست، بر دو شاخص مهم افزونگی کلیه فعالیت‌ها و نیز افزایش انعطاف پذیری در مقابله با هرگونه مشکل اعم از تحریم‌ها، حوادث طبیعی و… متمرکز شده است.

حایری در ادامه سخنان خود گفت: در بخش انعطاف پذیری، جهش در تولید برق برای زمان پیک، ارتقای واحدها و مدیریت تقاضا، افزایش راندمان و کاهش مصرف سوخت مورد تأکید است.

امسال 6 هزار مگاوات ظرفیت تولید برق افزایش یافت

وی با اشاره به اینکه در سال جاری وزارت نیرو موفق شد 6 هزار مگاوات ظرفیت تولید را افزایش و 7 هزار مگاوات نیز مدیریت مصرف انجام دهد، در رابطه با نحوه افزایش راندمان نیروگاه‌های حرارتی اضافه کرد: از 6 هزار مگاوات افزایش ظرفیتی که در سال جاری محقق شد، 1450 مگاوات آن مربوط به بخش بخار نیروگاه‌های سیکل ترکیبی بود که 2.2 میلیارد مترمکعب در مصرف سوخت صرفه‌جویی به همراه داشت که بنا داریم این میزان را در سال آینده به 2 هزار مگاوات برسانیم.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو در رابطه با برنامه‌های صنعت برق کشور برای عبور از پیک مصرف سال آینده تصریح کرد: توسعه ظرفیت و ارتقای واحدها، افزایش پایداری گذرا و دینامیک شبکه، اصلاح اقتصادی صنعت برق و مدیریت میدانی هوشمند و پاسخگو از برنامه‌های وزارت نیرو برای مدیریت برق در سال 1402 است.

تدوین 140 برنامه برای عبور از دومین سال بدون خاموشی

وی همچنین در رابطه با جزئیات برنامه‌های صنعت برق در سال آینده که بزودی به واحدهای زیرمجموعه ابلاغ خواهد شد، گفت: برای سال آینده نیز 140 اقدام راهبردی برنامه‌ریزی شده که 25 برنامه مربوط به بخش تولید، 31 برنامه مربوط به مدیریت بخش مصرف، 71 برنامه مربوط به رفع محدودیت‌ها در نقاط مشکل ساز و 13 برنامه مربوط به همکاری‌ها، آگاه سازی و دیگر اقدامات ستادی است.

این مقام مسئول در وزارت نیرو در ادامه با بیان اینکه در بخش تولید بنا داریم در سال آینده 7787 مگاوات افزایش تولید داشته باشیم، اضافه کرد: از این رقم 3026 مگاوات از طریق واحدهای حرارتی جدید، 1478 مگاوات از طریق تولید نیروگاه‌های صنایع، 850 مگاوات از طریق انرژی های تجدیدپذیر، 188 مگاوات از طریق مراکز تولید پراکنده و 2245 مگاوات نیز با ارتقای توان نیروگاه‌های حرارتی و رفع محدودیت‌های تولید محقق خواهد شد.

برنامه‌ریزی برای صرفه‌جویی 14 هزار و 50 مگاواتی در سال آینده

حایری در رابطه با میزان برقی که قرار است در بخش مصرف و تقاضا در سال آینده مدیریت شود، گفت: در برنامه‌های مدیریت مصرف و تقاضا نیز در مجموع انتظار داریم صرفه‌جویی 14 هزار و 50 مگاواتی محقق شود که از این بین 3200 مگاوات مربوط به مدیریت مصرف بخش‌های مختلف اعم از خانگی، اداری، تجاری و صنعت، 4700 مگاوات مربوط به مشارکت صنایع، 1750 مگاوات مربوط به روش‌های نوین مدیریت مصرف، 450 مگاوات مربوط به کنترل مصارف غیرمجاز و 800 مگاوات مربوط به تولید پراکنده در محل مصرف و 3150 مگاوات نیز مربوط به سایر اقدامات بهینه‌سازی و مدیریت خواهد بود.

وی همچنین در رابطه با برنامه‌های ضروری برای رفع محدودیت نقاط مشکل ساز در تابستان سال آینده نیز گفت: 47 برنامه برای بیش از 70 نقطه از برق کشور در نظر گرفته شده است که از جمله به احداث و افزایش پست‌های انتقال 400 و 230 کیلوولت خطوط آن، احداث و افزایش ظرفیت پست‌های فوق توزیع 132 و 63 کیلوولت و خطوط آنها، جایگزینی هادی‌های پرظرفیت و به مدار آوردن خطوط چند مداره در سطوح مختلف ولتاژ، تکمیل خطوط نیروگاه‌های تازه ساخت و رفع هرگونه افت ولتاژ و حبس تولید در شبکه می‌توان اشاره کرد.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

فاطمه لطفی

• فوق لیسانس مهندسی محیط زیست • خبرنگار تخصصی انرژی • مترجم کتابهای عطش بزرگ، تصفیه پسابهای صنعتی، تصفیه آب، استفاده مجدد از آبهای صنعتی، فرایندها و عملیات واحد در تصفیه آب و ساز و کار توسعه پاک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن